Opraštamo se od Nade Subotić, legendarne dramske prvakinje Gavelle i hrvatskog glumišta

Nada Subotić je bila glumica koja je više od svega voljela poeziju

FOTO: YouTube

Jučer je u Zagrebu u 85. godini umrla Nada Subotić, dugogodišnja članica Gavellinog ansambla. Rođena je u 11. listopada 1931. u Bošnjacima, a osnovnu i srednju školu je pohađala u Vinkovcima. Još kao djevojčici su joj govorili bi se trebala baviti glumom jer prekrasno čita. “Ja sam od svojih školskih dana govorila poeziju. I tako se taj talent otkrio. Ljubav za govor.”

Subotić je Akademiju dramske umjetnosti završila 1954. godine i odmah potom se priključila Gavellinom kazalištu, u kojem je ostala raditi sve do 1990. godine. “Ako sam bila zvijezda i ako jesam zvijezda, onda sam jedna od onih koje su bile sad me vidiš, sad me ne vidiš”, tako je opisivala samu sebe ova dramska prvakinja hrvatskog glumišta, kako ju je svojedobno nazvao Ivo Štivičić.

“Kad se sjetim da sam stajala uz Viku, Strozzija, Boženu. Da sam odrasla među našim velikanima”, govorila je ova darovita glumica, koja je pripadala prvoj generaciji Gavellinih studenata glume. “Gavella nas je odmah doveo na pozornicu. Znao je da glumcu trebaju uloge i pozornica. Nije odvajao Akademiju od stvarnog igranja. Znao je govoriti da je ono što se nauči na Akademiji manje važno, jer i bez toga možeš biti jako dobar glumac ako imaš talenta”, prisjetila se u jednom televizijskom intervjuu.

Nada Subotić
Nada Subotić

Bogata kazališna karijera

U Gavelli se naigrala svakakvih uloga. Nije joj bilo važno govori li rečenice iz nekog kanonskog teksta ili pak one nekog mladog i još neafirmiranog dramskog autora. Jedino što je njoj kao glumici bilo važno bio je proces stvaranja. “Zahvaljujući velikoj moći transformacije, snažnoj glumačkoj volji i osebujnom smislu za blagu komiku, svoje je mjesto u hrvatskom glumištu pronašla zaobišavši fahove i postavši karakterna glumica”, poručili su iz kazališne kuće u kojoj je igrala u svim važnim predstavama koje su se davale do početka devedesetih. Spomenimo samo Eshilovu Žrtvu na grobu, Djevojačku školu Marthe Dobie, Ljubav u koroti Drage Ivaniševića, Zatvorene sobe Grahama Greena, Sokol ga nije volio Fabijana Šovagovića ili Adagio Lade Kaštelan.

No, nije se ograničavala samo na svoju matičnu kuću. Nada je uvijek bila spremna na glumačke eksperimente, što zasigurno dokazuje angažman u revolucionarnim predstavama Teatra &td, poput onih u Novakovoj drami Mirisi, zlato i tamjan, Camusovom Caliguli ili pak Murrellovoj Sari i vrisak languste. A uz posljednju je vezana i jedna zanmljiva stvar.

Nada je, naime, u toj predstavi igrala glavnu mušku ulogu. “Iznenadila sam i publiku i sebe, makar mojoj mami nije bilo baš drago kad je vidjela da igram muškarca. Nakon što je pogledala predstavu, zamolila me da to više ne igram”, prisjetila se uz smijeh velika glumica.”Ali i to spada u glumačke vještine. Jednako tako kao i uloga starice koju sam igrala kad mi je bilo 26 godina. A ja sam u životu bila dovoljno stara, zbog uloga koje sam igrala, pa sam se znala šaliti da ako ima pravde onda zbog toga nikad neću ostarjeti”, rekla je kroz smijeh.

nada i kiki kapor u Gavellinoj predstavi Adagio 1987.
Nada i Ljubomir Kiki Kapor u Gavellinoj predstavi Adagio 1987.

Počeci televizije u Hrvatskoj

Nada Subotić bila je i jedna od naših prvih televizijskih glumica. “Glumila u televizijskoj drami na samim počecima televizije. Snimalo se u predvorju u Jurišićevoj”, aludirala je na početak Televizije Zagreb koja je svoj prvi studio imala upravo u toj zagrebačkoj ulici. “Onda zapravo još nitko doma nije imao televizore, a ako i jest, onda nitko nije gledao to što se emitiralo”, našalila se. “Nisam ni znala gdje su bile kamere, nitko od nas nije. Marija Kohn i ja smo igrale svoj mizanscen koji je jednostavno prenesen iz teatra. Poslije toga smo i mi i redatelji zajedno učili raditi s kamerama. Naravno, sve je išlo uživo, ali nitko od nas nažalost taj materijal više nije vidio.”

Među njene najznačajnije angažmane pred kamerom svakako bi trebalo ubrojiti Protest Fadila Hadžića, Sokol ga nije volio Branka Schmidta, Krhotine Zrinka Ogreste, ali i relativno recentnu Kotlovinu Tomislava Radića, koja joj je ujedno bila i posljednji projekt na kojem je radila. No, znalci povijesti televizije rado će je pamtiti i po kultnim serijama poput Posljednjih Stipančića, Sezone lova, U registraturi te Čovik i po.

Brak sa slavnim pjesnikom

Javnosti je bio zanimljiv i privatni život Nade Subotić, poglavito zbog činjenice što je bila u braku s našim slavnim pjesnikom Jurom Kaštelanom, s kojim je dobila i kćer Ladu koja je pak i sama kasnije postala etablirana autorica. “Živjela sam u kući sa suprugom književnikom i kćerkom koja je u jednom trenutku počela pisati. Uvijek sam bila prvi čitač njihovih tekstova. Moj bi mi Jure dao pjesmu koju je napisao, a onda bi izašao iz prostorije. Bio je stidljiv”, otkrila je Nada Subotić. “Makar moje mišljenje nijedno od njih nije uzimalo osobito ozbiljno jer su govorili da sam ja subjektivna.”

Jakov Blažević, Jovanka Broz, Nada Subotić, Josip Broz Tito, Jure Kaštelan i Veljko Bulajić, Nova godina 1975.
Jakov Blažević, Jovanka Broz, Nada Subotić, Josip Broz Tito, Jure Kaštelan i Veljko Bulajić, Nova godina 1975.

Zanimljivo je i da je Nada u svojoj bogatoj karijeri samo jednom osjetila strah, i to kad je igrala u predstavi svoje kćeri. “Velika želja mi je bila u kazalištu igrati neki njezin komad. Kad se to konačno dogodilo bila sam presretna, barem na početku. Sve je, zapravo, bilo dobro skoro do same premijere, ali sam se tada prestrašila jer sam odjednom prestala biti samo glumica i postala i mama, koja želi da to bude najbolje na svijetu. Ludilo od straha. To neću nikad zaboraviti”, prisjetila se ova glumica prepoznatljivog glasa.

Koliko je voljela glumu dokazuje činjenica da je jedino za čime u životu žalila bilo to što nije više igrala. “Kako glumac stari, čak i onaj osrednji postaje bolji. Dobiva autentičnost. Masa glumaca tek pod stare dane postane nešto. Žao mi je da mladi danas misle da od njih počinje svijet, da ne trebaju upijati naša iskustva. Jer glumac je koristan sve dok može govoriti”, zaključila je Nada Subotić.