Sutra je u HNK premijera iščekivane predstave Ljudi od voska, a mi smo bili na jednoj od zadnjih proba

Fotogaleriju s probe snimio je Telegramov Vjekoslav Skledar

Goran Grgić, Janusz Kica i Mate Matišić
FOTO: vjekoslav skledar

U petak, 30. prosinca održat će se premijera dugoočekivane predstave Ljudi od voska, prema tekstu koji je HNK naručio od Mate Matišića. Spomenuta suradnja prva je, inače, koju su ostvarili HNK i jedan od naših najtraženijih dramatičara i scenarista.

Radi se o dramskom triptihu koji se sastoji od takoreći samostalnih komada (Obožavateljica, Prvi musliman u selu i Ispod perike), a koje je stalni gost domaćih teatarskih kuća, poljski redatelj Janusz Kica, objedinio u cjelovečernju predstavu koju će gledatelji pratiti gotovo tri sata.

“Riječ je o pričama koje se razlikuju po formi, dramskom konfliktu i jezičnom izričaju. Sva tri dijela povezuje lik pisca Viktora, kojeg posjećuje i opsjeda čitav niz neobičnih, bizarnih, i originalnih karaktera”, rekla nam je na jednoj od zadnjih probi pred premijeru Alma Prica koja se pojavljuje u trećem činu predstave.

Pitanje autobiografije ključno je za Ljude od voska

Osobitost ovog Matišićevog komada, inače autora poznatog po referencama na aktualno socioekonomsko stanje hrvatskog društva, činjenica je da se u Ljudima od voska obilato služi autobiografskim elementima.

Ana Begić, Alma Prica i Damir Markovina vjekoslav skledar
Goran Grgić, Bojan Navojec, Milan Pleština

Mimo toga da je glavni lik glazbenik i dramatičar, baš poput Matišića, dio radnje odvija se i u njegovom rodnom mjestu u dalmatinskoj zagori, a tu je i priča o posvojenju, koja također povlači pitanje referenci, budući da su pisac i njegova supruga prije nekoliko godina posvojili blizanke svojih preminulih prijatelja.

Ipak je riječ samo o vještoj manipulaciji autora

No, glumici s kojima smo razgovarali govore kako je ipak riječ o manipulaciji poznatog autora koji se vrlo svjesno oslanja na upravo one stvari iz privatnog života koje bi široj javnosti mogle biti poznate. “Svi ti likovi tvorevina su Matišićeve spisateljske mašte i oni osciliraju između jake stvarnosti i još jače fikcije”, kaže Prica.

Bojan Navojec i Goran Grgić vjekoslav skledar

A upravo je to kompleksno metateatarsko ispreplitanje stvarnosti i fikcije i jedan od glavnih motiva Matišićeve drame, uvjerena je cijenjena glumica. Kaže i kako je za razumijevanje ove drame važno još i piščevo preispitivanje samog pisanja kao i pitanje odgovornost prema djeci – što svojoj, što usvojenoj; što živoj, što mrtvoj.

Uloga Ane prekretnica je za Anu Begić

U glavim ulogama nalaze se, inače, Goran Grgić i Ana Begić koji u Ljudima od voska igraju bračni par. I dok se Grgić ne miče sa scene za vrijeme trajanja cijelog komada, Begić je ipak dobila prostora za predah u drugom činu u kojem se njezin lik uopće ne pojavljuje.

“Gorana je zapao najveći posao. Čovjek doslovno gotovo puna tri sata ne silazi sa scene. Mi to u našim glumačkim krugovima zovemo zubarski način igre. To znači da je netko na sceni od početka do kraja dok se ostali samo izmjenjuju”, ispričala nam je Ana Begić.

Bojan Navojec i Goran Grgić vjekoslav skledar

Matišić se nije uplitao u rad na predstavi

Rad na predstavi, priča Ksenija Marinković, započeo je pred nešto više od dva mjeseca, a radilo se o dosta zahtjevnom zadatku s obzirom na to da je Kica zaposlio 25 glumaca iz HNK-ovo ansambla.

Tvrdi da se Matišić nije uplitao u sam rad na predstavi, iako je prisustvovao čitaćim probama. Što se pak samog teksta tiče, zadržana je većina originalnog dramskog predloška. “Istina, nismo zadržali Matin tekst u cijelosti, ali smo štrihove radili tako da tekst ostane u funkciji čiste priče. Bilo nam je, naime, važno voziti precizno do samog kraja kako bi se moment razotkrivanja glavnog lika u potpunosti naglasio”, opisala je Marinković emocionalno prilično furiozni treći čin predstave.

Goran Grgić, Janusz Kica i Mate Matišić

Ana Begić i Luka Dragić vjekoslav skledar
Ivana Boban, Iva Mihalić. Olga Pakalović, Goran Grgić i Dora Lipovčan vjekoslav skledar

“Kica je koherentnost predstave postigao ponajprije kroz glazbu koja je užasno direktna, pametnom upotrebom prostora i svjetlom”, kazao je Goran Grgić. “On je majstor brze montaže. Iako su u pitanju tri priče koje su različite po stilu i scenografiji, Kica je ipak uspio pronaći dosta točna, čvrsta i simbolična rješenja tako da publici neće trebati mnogo da bi dohvatili da se krećemo kroz različite prostore i vremena.”

Grgić nas je, osim toga, uputio i na činjenicu da ćemo u Matišićevim Ljudima od voska uočiti i elemente trojice poznatih filmskih redatelja, odnosno njihovih poetika. “Woody Allen se ogleda u stilu igranja prvog čina, Tarantina će se moći pronaći u drugom činu u našim simboličkim oznakama kao i u načinu pisanja, dok će Almodovar doći do izričaja kroz psihološku dramu koju iznosimo u trećem činu”, zaključio je Grgić.

Jelena Perčin i Ivan Glowatzky vjekoslav skledar
Sven Jonke iz Numena vjekoslav skledar
Dora Lipovčan vjekoslav skledar
Jelena Perčin i Goran Grgić vjekoslav skledar