Telegram na probi novog velikog baleta Romeo i Julija u Zagrebu

Razgovarali smo s glavnim akterima predstave Romeo i Julija

FOTO: Borko Vukosav/Telegram

Riječ je o snažnom narativnom baletu koji se temelji na vječnom umjetničkom djelu u čijem se središtu nalaze snažne emocije i kompleksni ljudski odnosi, rekao nam je u četvrtak nakon probe Patrice Bart, slavni francuski koreograf koji režira zagrebačku verziju baleta Romeo i Julija u Hrvatskom narodnom kazalištu.

Bart je inače svoju karijeru započeo u Baletu pariške Opere kao 14-godišnjak. Samo godinu kasnije postao je korifej u istoj baletnoj kući u kojoj je plesao i Rudolf Nurejev. Predanim radom na razvijanju svoje baletne tehnike 1972. godine došao je do statusa baletnog prvaka kuće u kojoj je plesao.

Tijekom karijere otplesao je sve važnije baletne uloge. Njegovi kolege opisivali su ga kao sjajnog partnera, ostvarenog tehničara i velikog znalca klasičnog baleta. Početkom devedesetih, samo godinu dana nakon što se povukao sa scene, postao je i baletni majstor Baleta pariške Opere.

Iva Vitić Gameiro i Andrea Schifano plešu glavne uloge na premijeri
Iva Vitić Gameiro i Andrea Schifano plešu glavne uloge na premijeri Borko Vukosav/Telegram

Bogata karijera

Svoju prvu samostalnu koreografiju postavio je 1993. u Berlinu i otada s velikim uspjehom redovito gostuje u baletnim kućama diljem svijeta. Pariški Balet napustio je 2011. godine u dobi od 66 godina.

Iako je Bartu ovo prvo gostovanje u Zagrebu, ističe kako je neizmjerno zadovoljan ansamblom zagrebačkog Baleta. “Danas postoje mnogi dobri ansambli na svijetu, ali se rijetko događa da unutar nekog ansambla pronađem sve soliste koji mi trebaju za neki balet”, dodaje Bart. “To me jako veseli budući da se Shakespeareova priča zapravo i svodi na soliste”, nastavio je francuski koreograf poznat po tome da u svojim koreografijama veliku važnost pridaje upravo karakterizaciji likova.

Tomislav Petranović kao Mercuzio
Tomislav Petranović kao Mercuzio Borko Vukosav/Telegram

Koliko mu je to važno potvrdila nam je i Iva Vitić Gameiro, balerina kojoj je Bart povjerio ulogu Julije. “Julija je zahtjevna uloga jer od plesača iziskuje velik raspon osjećaja, ali gospodin Bart i njegova asistentica Raffaella Renzi bili su od velike pomoći jer su mi dosta dobro objasnili što se od mene očekuje”, rekla je Vitić i dodala da joj je suradnja s velikim baletnim majstorom bila jako draga jer joj je dopuštao da se slobodno izrazi na pozornici.

No, to zapravo nimalo ne čudi. Bart je, naime, jedan od onih koreografa koji smatraju ključnim upoznati plesače s kojima rade. “Ako želite dobru predstavu, onda morate upoznati plesače kako biste iz njih mogli izvući ono najbolje”, kaže. Zanimljivo je i da je Patrice Bart ovaj balet već postavljao u Berlinu. “Balet koji sam 2002. radio u Berlinu dosta je različit od ovoga koji sad radim. To je normalno jer ja svoje koreografije uvijek prilagođavam plesačima s kojima radim”.

1
Prokofjev je ovaj balet napisao 1938.

A da je tome tako uvjerili su se i plesači na probama koje su počele potkraj siječnja. “Gledajte, bilo je tu svega: i smijeha i plača i uzrujavanja kao, uostalom, i na svakoj drugoj probi”, otkrila je Vitić. Predstava koju Bart postavlja negdje između romantičnog i velikog klasičnog baleta, kakav je postavljao njegov koreografski uzor Marius Petipa, napravljena je u duhu klasičnog baleta s elementima neoklasike.

Uloge u Gisellu i Orašaru

“Riječ je o tehnički jako zahtjevnom baletu”, tvrdi Vitić. “Istina, svaka uloga je teška na svoj način, svaka ima ima svoje vlastite tehnički zahtjevne stvari. Osim toga, mi balerine uvijek govorimo da nam je uloga koju trenutačno radimo najzahtjevnija u karijeri. No mislim da ću u ovoj predstavi zaista otplesati svoju tehnički najzahtjevniju ulogu”, dodala je solistica zagrebačkog Baleta koja je dosad već plesala glavne uloge u Giselle i Orašaru.

Razgovarali smo s glavnim akterima ove predstave
Razgovarali smo s glavnim akterima ove predstave

Tekst je objavljen u tiskanom izdanju Telegrama 19. ožujka 2016.