Nekad je nužno odabrati stranu

Telegramov fotograf osvojio je prestižnu umjetničku nagradu (doduše, ne za rad na Telegramu)

Borko Vukosav je dobio nagradu uz Katarinu Ivaniš Kardum i Lovru Artukovića

10.04.2015., Zagreb – Dodjela nagrada 8. izdanja Nagrade za hrvatsku suvremenu vizualnu umjetnost T-HT@msu.hr. Borko Vukosav. Photo: Goran Jakus/PIXSELL
FOTO: Goran Jakus/PIXSELL

Nakon mjesec dana iščekivanja dodijeljena su vrijedna priznanja natječajne izložbe T-HTnagrada@msu.hr u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Od svoga osnivanja prije sada već osam godina, najvažnija kolektivna natječajna izložba središnje zagrebačke institucije za suvremenu umjetnost postupno je postala i jedno od najznačajnijih priznanja za vizualne umjetnosti u Hrvatskoj uopće. Interes za natječaj i izlaganje iz godine u godinu sve više raste, pa je tako ovaj put pristiglo čak 166 radova, među kojima je stručni žiri njih 34 odabrao za izlaganje.

Žiri u sastavu mr.sc. Snježana Pintarić (predsjednica, ravnateljica MSU-a i muzejska savjetnica), izv.prof.dr.sc. Leonida Kovač (Akademija likovnih umjetnosti, Zagreb), prof. Peter Kogler (umjetnik i predavač na ALU Munchen), Igor Španjol (kustos, Moderna galerija, Ljubljana) i Leila Topić (kustosica MSU-a) nije imao lak zadatak odbrati laurate između čitavog niza izvrsnih radova vrlo različitih poetika. Podsjetimo, u postavu ovogodišnje izložbe dominirale su fotografija, instalacije i video-radovi, dok su slikarstvo, grafika, skulptura i drugi tradicionalni mediji bili nešto slabije zastupljeni nego ranije.

No, prva nagrada dodijeljena je Katarini Ivanišin Kardum baš za seriju crteža “Still Landscapes Series III”, dok je druga nagrada uručena Lovri Artukoviću za dvije slike naslovljene “Ženski akt koji razmišlja” i “Drugi rad”. Među laureatima fotografe zastupa mladi autor Borko Vukosav, također vrsni fotograf i fotoreporter Telegrama, sa svojom serijom fotografija “Jezera”. Pod pokroviteljstvom Hrvatskog Telekoma nagrade su otkupne u iznosima od 50.000 kn za prvu nagradu, 45.000 kn za drugu i 40.000 kn za treću nagradu.

Otkupljeni radovi umjetnika postat će dio zbirke Muzeja suvremene umjetnosti, jer je i glavni cilj izložbe i natječaja stalno širenje fundusa MSU-a i svrhovito poticanje stvaralaštva umjetnika i umjetnica svih generacija. Nagrada publike u iznosu od 10.000 kn, o kojoj odlučuju njezini glasovi, bit će dodijeljena 12. travnja. Čestitamo svim dobitnicima!

U nastavku pročitajte izjave žirija o svim nagrađenim radovima.

1. nagrada – Katarina Ivanišin Kardum

“Still Landscape Series III”, 2014.

Katarina Ivanišin Kardum u svom radu otkriva pola stoljeća stare diorame te kroz medijske prijevode trodimenzionalnih modela znanstvenog prirodoslovlja podcrtava umjetnu prirodu pejzaža. Umjetnica reaktualizira temeljnu ideju tradicije zapadne umjetnosti prema kojoj je umjetnost imitacija prirode. Pritom aspekti imitacije i spoznaje nisu podijeljeni nego transpozicija zapravo konstituira racionalni model za razumijevanje prirode. Produkcija uključuje tehnički vidik rekonstrukcije i konstrukcije te s tim i manipulacije.

Moguća je upravo zato jer su autorici jasni glavni odnosi i koncepti. Prikrivena bit prirode naime, paradoksalno, ne pripada samoj prirodi nego je prirodna pojava tek njen učinak kojeg se bez većih poteškoća može dislocirati te prenositi iz jednog medija u drugi. Umjetnost Katarine Ivanišin Kardum utemeljena je na obliku spoznaje prirode koji konstruiranjem modela ostvaruje vlastitu dimenziju učenja te čini vidljivom konstrukciju i uvjetovanost same prirode u kulturnim diskursima. (Igor Španjol)

2. nagrada – Lovro Artuković

“Ženski akt koji razmišlja”, 2015; “Drugi rad”, 2015.

Dvjema slikarskim, uvjetno rečeno minijaturama, postavljenim u paradoksalni odnos istodobne prostorno-vremenske distance i kolizije, Lovro Artuković resemantizira temeljne postulate povijesti zapadnog slikarstva fokusirajući pritom klizeće značenje pojmova realnog i realizma. Postupkom usporedivim sa sinematskim zumom i odzumom, ta dva platna na kojima se uprizoruje događaj materijalizacije značećeg tijela u procesu poziranja za sliku, rasprizoruju središnji odnos – onaj što postoji između slikara i modela. Pritom ženski akt postaje mislećom slikom, a slikar tijelom stvorenim u procesu izlaganja ravnodušnosti pogleda. I baš to vjerodostojnim čini naslov “Drugi rad”. (Leonida Kovač)

3. nagrada – Borko Vukosav

“Jezera”, 2014.

Ciklusom “Jezera” snimljenim 2014. analognom fotografskom kamerom, umjetnik mlađeg naraštaja Borko Vukosav na jedinstveni način spaja dokumentarnu i režiranu fotografiju. Njegovu znatiželju privukao je tvornički kompleks, tvornica opeka izgrađena u 19. stoljeću koja je prestala proizvoditi 1995. Borkova kamera snimila je predaju industrijske arhitekture ponovno u ruke prirode; šuma zastire tvorničke dimnjake a jezero prodire u nekadašnje tvorničke pogone.

Ipak, u ovom postapokaliptičnom pejzažu pojavljuju se likovi koji smjelo gledaju u umjetnikovu kameru. Prizori postindustrijskog pejzaža, napuštene tvornice, u snažnoj su suprotnosti s ljudskim likovima koji poziraju umjetniku. Kamerom naglašen “višak” likova u prirodi, inkongruentnost između krajolika, ljudi i otisaka ljudske prisutnosti tvori izvjesnu napetost, odnosno nelagodu koja nagrađenu fotografsku seriju čini otvorenom za raznovrsna tumačenja. (Leila Topić)

Nagrađene fotografije Borka Vukosava iz serije ‘Jezera’ možete pogledati u fotogaleriji:

Telegramov fotograf osvojio je prestižnu umjetničku nagradu