Telegramov kritičar donosi detaljan pregled naslova koji će u Puli konkurirati za Zlatnu Arenu

Pulski filmski festival godinama je u krizi a sad se, čini se, vraća

FOTO: YouTube/Screenshot

U klimi kad se čini kako su se napokon stišale strasti oko potresa u HAVC-u, kad je Daniel Rafaelić napokon preuzeo vodstvo nakon kontroverznog Hrvoja Hribara (iako se šuška kako mu dvoje nezadovoljnih redatelja njegovim zasjedanjem u vruću ravnateljsku fotelju čak izravno prijete), vijest da se i Pula film festival budi iz agonije i obnavlja novom energijom u velikom stilu, zahvaljujući novom, a zapravo starom umjetničkom ravnatelju Zlatku Vidačkoviću, može samo veseliti.

Osim što se smirila situacija s HAVC-om, trenutno snimaju Antun Vrdoljak i Barbara Vekarić, hrvatska filmska zvijezda Goran Bogdan postaje poslije Radeta Šerbedžije, Mire Furlan, Gorana Višnjića i Zrinke Cvitešić, peti glumac s ovih prostora koji radi sve uspješniju karijeru preko bare. Također, snimanja su završili Veljko Bulajić, Bobo Jelčić i Nevio Marasović, u postpprodukciji su Edo Galić, Ivan Salaj i Sara Hribar, pred snimanjem Antonio Nuić, Jure Pavlović i Dražen Žarković. Također, hrvatski koprodukcijski film Alena Drljevića Muškarci ne plaču s Leonom Lučevom u glavnoj ulozi upravo je uvršten u glavni program festivala u Karlovym Varyma.

Pulski festival godinama je u kreativnoj krizi

Naime, Pulski filmski festival, najstariji na ovim prostorima, koji slavi 64. rođendan, je već godinama u kreativnoj krizi. Nikako da nađe formulu kako da se konceptualno profilira, ostaje stalno negdje između nacionalnog, regionalnog i međunarodnog festivala, kojega su čak i lokalni redatelji i producenti počeli izbjegavati posljednjih godina, jer im, u suštini, osim mogućnosti da osvoje neku Zlatnu Arenu ne donosi ništa.

Jer, daleko im je važnije, čim dovrše prvu kopiju, da šalju film selektorima značajnih inozemnih festivala A kategorije, nego čekaju srpanj kako bi ga prikazali u Areni. U međuvremenu, Sarajevo je odnijelo primat najboljeg i najpropulzivnijeg filmskog festivala u regiji, zahvaljujući sjajnom osnivaču i ravnatelju Mirsadu Purivatri i njegovoj agilnoj ekipi, dok je Pula, priznali mi to, ili ne, ostala u drugom planu.

Na ovogodišnji festival dovode 16 naslova

A i Motovun je posljednjih godina izgubio dah, zamorio se i potrebna mu je, očito, neka nova kreativna energija, kako bi prestao biti okupljalištem klinaca, koji pod popriličnom dozom alkohola i opijata spavaju na otvorenom. Zbog toga su mnogi etablirani filmski gosti, koji su s veseljem dolazili na brdo prvih godina, u konačnici odustali. Vidačković je shvatio kako je vrag odnio šalu, uzeo skalpel pomlađivanja najvremešnijeg nacionalnog filmskog festivala i poduzeo nekoliko radikalnih programskih rezova.

U nimalo zavidnoj situaciji, kad je od prošle do ove Pule sedam dugometražnih filmskih naslova već imalo premijeru i distribuciju (Zbog tebe Jurkasa, ZG 80 Šeregija, Goran Marasovića, Ustav Republike Hrvatske Grlića, Ne gledaj mi u pijat Jušić, Uzbuna na Zelenom vrhu Černić i Anka Aćimovića), trebalo je osmisliti kako Pulu ipak učiniti premijernim, a ne repriznim festivalom. I Vidačković je uspio u Pulu, od 15. do 22. srpnja, dovesti čak 16 naslova, koji će u Vespazijanovoj Areni i pod otvorenim pulskim nebom imati premijeru.

Ustav republike Hrvatske
Ustav republike Hrvatske interfilmzagreb /YouTube/Screenshot

Schmidtov Agape i Milićeve Mrtve ribe u Areni

Tako će u Areni biti prikazani: Agape, kontroverzni naslov Branka Schmidta, kojega scenaristički potpisuju Ivo Balenović i Sandra Antolić, u produkciji Telefilma, u kojemu Goran Bogdan tumači kontroverznu glavnu ulogu svećenika pedofilskih sklonosti, a u epizodnim ulogama vidjet ćemo i Dariju Lorenci Flatz, Emira Hadžihafizbegovića, Dražena Šivka, Nelu Kocsis i druge. Sasvim sigurno, film koji će već zbog teme izazvati poprilično kontroverzi.

Kristijan Milić vraća se u Pulu postratnom dramom Mrtve ribe, pričom o provincijskom hercegovačkom gradiću s dvadesetak likova koje prati tijekom nekoliko dana, u kojoj igraju Dragan Despot, Asja Jovanović, Marijana Mikulić, Ornela Vištica i drugi. Nemalo iznenađenje izazvao je ulazak nezavisnog projekta Kratki izlet Igora Bezinovića u glavni natjecateljski program, film o kojemu se sve do sada nije znalo ništa, osim da je od kratkometražnog prerastao u dugometražni.

Anđelo Jurkas predstavlja dva svoja filma

Producenti ga najavljuju kao “Alegorijsko putovanje u nepoznato”, a glumačku ekipu čini nezvjezdana ekipa: Ante Zlatko Stolica, Ivan Ivšić, Martina Burulic i Mladen Vujčić. Hiperaktivni Anđelo Jurkas ovog ljeta u Puli ima dva duga naslova: Zbog tebe, kojem nisam baš bio sklon poslije premijere, te svojevrsni nastavak Fuck off, I love you, u kojem je scenarist, redatelj i glavni glumac nakrcao film u 135 minuta brojnim poznatim licima.

Neki od njih nastavljaju uloge iz prvog filma, dok drugi ulaze kao nova lica: Judita Franković, Doris Pinčić Rogoznica, Jelena Perčin, Csila Barath, Lucija Šerbedžija. Pojavljuju se i filmske veteranke Sanja Vejnović i Vera Zima, a ekranom će prošetati i celebrityji, poput Gibonnija, Nine Badrić, Anđe Marić, Zorana Predina, Tončija Huljića… Dok naslovnu ulogu tumači ne osobito talentirana srpska glumica Jana Ilić Milić. Vidjet ćemo s kakvim rezultatom.

Izvjesno je da Jurkas ne odustaje i to mi je najsimpatičnije kod tog lika, jer najesen najavljuje snimanje i trećeg dijela trilogije. Premijerno će u Puli biti prikazan i intimistička priča Dom Darija Pleića o ljubavnom odnosu dvoje ljudi, koje tumače Judita Franković i Mislav Čavajda. Ovih dana Pleić s glavnim glumcima još nadosnimava nekoliko scena i ovo bi, možda, mogao biti nezavisan film iznenađenja ove Pule.

U konkurenciji je par nezavisnih komedija

U konkurenciju je ušla još jedna nezavisna komedija, o kojoj se ništa nije znalo ranije: Raspuštenice Stanislava Tomića, u produkciji Joze Patljaka, u kojoj glume Borko Perić, Stojan Matavulj i sveprisutna Ksenija Marinković. Izvan konkurencije biti će prikazan omnibus Transmania, koji potpisuje 15-ero redatelja, svatko je snimio kratki nastavak priče od pet minuta, tek nakon pogledane zadnje minute prethodnog, s nizom poznatih glumaca: Lana Barić, Jadranka Đokić, Goran Bogdan, Iva Mihalić, Žarko Radić, Janko Popović Volarić

Jedno ubojstvo za van
Jedno ubojstvo za van filmskaradionaMEDIKA/YouTube/Screenshot

Debitant van konkurencije jest Luka Duvančić, s nezavisnom komedijom Jedno ubojstvo za van, o smotanom učitelju zemljopisa koji pritisnut nizom životnih problema izlaz nalazi u zločinu. Osim Marije Kohn i Nikše Butijera u epizodnim ulogama, publici su posve nepoznati glavni glumci Igor Baksa i Tajna Peršić.

Matanić će osim jedne priče u Transmaniji doći u Pulu s nezavisnim psihološkim horrorom Egzorcizam, nadahnut predstavom istog naslova, koja se igra već neko vrijeme u pulskom kazalištu, a 11. lipnja gostuje u zgrebačkom HNK-u, u kojoj igra ista ekipa: Nika Ivančić, Helena Minić, Senka Bulić, Lana Gojak, Janko Popović Volarić i Marko Braić. Kako je film navodno prilično šokantan bit će odvrćen na posebnoj ponoćnoj festivalskoj projekciji.

Manjinske koprodukcije i kratkometražni filmovi

U programu manjinskih hrvatskih koprodukcija bit će u konkurenciji za Arenu prikazana preduga trosatna rumunjska drama Sieranevada Cristija Puiuja, bugarsko-hrvatska priča iz 19. stoljeća Roumena Zornitsa Sophia te poljsko-bosanski film Catalina redatelja Denijala Hasanovića, u kojemu igraju Lana Barić, Mirjana Karanović i Ivo Gregurević. Tu su i srpska crna komedija Dnevnik mašinovođe Miloša Radovića s Lazarom Ristovskim, nizozemski dječji film Dan kad je moj otac postao grm Nicole van Kisdolk, gruzijska drama Kuća drugih Rusudana Glurjizdzea, u kojemu se u epizodi pojavljuje i Branko Đurić Đuro.

Van konkurencije od manjinskih koprodukcija vidjet ćemo slovenski omladinski film Igora Šterka Pođi sa mnom, belgijsku dramu Uzvodno rijekom Marion Hansel, talijansku obiteljsku komediju Babilonske sestre Gigija Roccatija, u kojoj igra Nives Ivanković, bosansku plitku komediju Nenada Đurića Hiljadarka s Aidom Bukva i Branislavom Trifunovićem, te odličnu bosansku obiteljsku dramu Naša svakodnevna priča Ines Tanović s Uliksom Fehmiujem u glavnoj ulozi.

Po čovika
Po čovika UniFrance/YouTube/Screenshot

Kratki filmovi konkuriraju za Zlatnu Arenu

U programu Kratka Pula novost je da kratki igrani filmovi, koji su odabrani od strane selektora, konkuriraju za Zlatnu Arenu. U konkurenciji su Po čovika Kristine Kumrić (o kojemu je Telegram pisao), splitska drama Med i mliko Marka Jukića, o skupini prijatelja koji provode sparno ljeto u gradu pod Marjanom, Plavi Petar Marka Šantića, priča o mladom policajcu koji prekorači ovlasti kako bi zaštitio bračni par pred ovrhom, hrvatska premijera obiteljske priče Sigurni let Alda Tardozzija s Lanom Barić i Bojanom Navojcem. Tu su i Čokoladno jaje Tomislava Šestana, te bugarska koprodukcija Crveno Tome Waszarova.

Novost u Puli jest i kategorija Dramske serije, koja slijedi trend kako se i najveći filmski festivali priklanjaju trendu serija, koje postaju popularnije i gledanije od najrazvikanijih filmova (u Cannesu serije Jane Campion i Davida Lyncha). Premijeru će imati jedna epizoda četverodijelnog političkog trilera o UDBI osamdesetih Lukasa Nole Čuvari dvorca, s Ivom Gregurevićem, Ivom Babić, Dajanom Čuljak i Barbarom Nolom. Cijelu seriju vidjet ćemo u jesenskoj shemi na HRT-u.

Novost su i dokumentarni serijali

U istoj konkurenciji su i prva epizoda Matanićevih Novina, 14. epizoda Crno-bijelog svijeta Kulenovića te treća epizoda Jurićeve Patrole na cesti. Bit će proglašeni i najbolja glumica i glumac te najbolja serija. Novost su i dokumentarni serijali, koji su pronašli mjesto u programu. Tako će hrvatsku premijeru u pulskom kinu Valli imati treća epizoda igrano-dokumentarne serije Davora Žmegača Tin – 30 godina putovanja, biopic o Tinu Ujeviću.

U istoj kategoriji bit će prikazana po jedna epizoda Stambenog pitanja Silvane Menđušić, Republike Božidara Domagoja Burića i Heroji Vukovara Ede Galića. U kategoriji najboljeg dugometražnog dokumentarnog filma natječu se Gazda Darija Juričana, Život od milijun dolara Roberta Zubera i Sve je bio dobar san Branka Ištvančića. Vidjet ćemo i talijanski dokumentarac Funne: Djevojke koje sanjaju more autorice Katie Bernardi.

Patrola na cesti
Patrola na cesti Hrvatska radiotelevizija/YouTube/Screenshot

U fokusu ove godine hrvatska kinematografija

Zgodna je inovacija Vidačkovića da nagrađuje trailere domaćih filmova u kategoriji namjenskog filma (koji još uvijek debelo zaostaju za kvalitetom inozemnih, nisu razlog smo financije koje se u njih ulaže, a itekako, ukoliko su kvalitetni, mogu doprinjeti privlačenju većeg broja domaće publike u kina) i za nagradu konkurira 13 dugometražnih naslova. Bit će prikazani i kratki i srednjometražni dokumentarci, animirani i eksperimentalni filmovi, ukupno 170 filmskih naslova u tjedan festivalskih dana.

Tijekom festivala bit će organizirana i prezentacija Work in progress, na kojemu će hrvatski producenti i autori svih žanrova hrvatske kinematografije imati pet minuta na raspolaganju da predstave inozemnim selektorima festivala vlastite projekte u (pred)produkciji. Zemlja partner ovogodišnje Pule bit će Češka, a filmski program češke selekcije, kao i inozemni festivalski program, biti će objavljeni naknadno. Pula, kao najstarija regionalna filmska selekcija, mora vratiti negdašnji stari sjaj, a čini se kako je svim ovim programskim inovacijama na dobrom putu, jer u fokus ipak stavlja hrvatsku kinematografiju.

O najboljima će odlučivati peteročlani festivalski žiri, na čelu s lanjskim pulskim pobjednikom Zrinkom Ogrestom, a čine ga scenograf Mladen Ožbolt, kostimografkinja Ivana Zozoli, glumac Vedran Živolić i kritičar Josip Grozdanić. Hrvatski filmaši, autori, producenti, glumci i ekipe morali bi ponovno shvatiti kako je čast i privilegija biti dijelom ovog prestižnog nacionalnog festivala i itekako bi im moralo biti stalo pojaviti se u Puli polovicom srpnja.