Telegramov kritičar o današnjim nominacijama i filmovima koji bi, čini mu se, mogli osvojiti Oscare

Boris Homovec analizira listu koju je Akademija objavila danas

ZADNJA IZMJENA: Jan 24, 2017

U vrijeme kad smo zasićeni ekranizacijama stripova, megaspektaklima, teškim socijalnim dramama i mahom depresivnim filmovima, pojava mjuzikla koji pršti dobrom glazbom, vizuelnom estetikom, paletama boja, s dvoje zgodnih i šarmantnih glumaca Ryanom Goslingom i Emmom Stone i pregrštom emocija, zbog kojih publika ridajući u suzama izlazi iz dvorana, dočekana je s oduševljenjem u cijelom svijetu. Baš stoga, nimalo nije slučajno da je Damiena Chazellea apsolutni favorit u nominacijama za Oscara, s čak 14 mogućih nagrada.

Takav rekord u povijesti oskarovskih nominacija imala su samo dva naslova: Sve o Evi Josepha L. Mankiewitza 1950. s jednom od najvećih filmskih diva svih vremena Bette Davis i Anne Baxter, te Titanic Jamesa Camerona 1997. s Leonardom di Capriom i Kate Winslett. Prema tome, posve je izvjesno da će američki raskošni emotivni mjuzikl trijumfirati nad socijalnim, ratnim i etničkim dramama, koje su mu ovogodišnja konkurencija.

Za najbolji film konkuriraju i: Arrival, SF drama Denisa Villeneuvea, koju smo već vidjeli u kinima, Fences, etnička drama Denzela Washingtona, Hell or High Water, obiteljska drama smještena u Teksas, ratna drama Mela Gibsona Hacksaw Ridge, Manchester by the sea, još jedna obiteljska priča, u režiji Kennetha Lonergana, Moonlight, drama o položaju afroameričkog homoseksualca u režiji Berrya Jenkinsa, Hidden Figures, istinita, nikad ispričana priča Theodora Melfija o tri afroameričke žene koje su radila u NASI u vrijeme lansiranja Johna Glenna u svemir, te Lion, intimna, emotivna drama mladića u potrazi za svojom obitelji u Indiji, u režiji Gartha Davisa.

Vigga Mortensena nitko nije očekivao

Sve je vrlo očekivano, osim trijumfa Hidden Figures. U kategoriji najboljeg redatelja nominirani su: Denis Villeneuve za Arrival, Mel Gibson za Hacksaw Ridge, Kenneth Lonergan za Manchester by the sea, Barry Jenkins za Moonlight i favorit Damien Chazelle za La La Land. Iznenađenja nema. Među najboljim glumcima uvukao se jedan, na kojeg nitko nije računao u svim kombinatorikama: to je Viggo Mortensen za ulogu tipa koji sa suprugom i šestero djece živi izolirano od ostatka svijeta u otkačenom filmu Matta Rosa.

Time su ispali iz kombinacije glumci, kojima su predviđali sigurne nominacije, no, Oscari nikad ne mogu zadovoljiti sve apetite i uvijek netko ostane kratkih rukava. Najveći favorit je Casey Affleck, brat dvostrukog oskarovca Bena Afflecka, koji bi sad mogao osvojiti prvi pozlaćeni kipić za glavnu ulogu u drami Manchester by the sea. Velike šanse ima i Ryan Gosling, koji u La La Landu, pjeva, svira i pleše, ali kako su glasači Akademije uvijek bili skloniji dramskih ulogama, mislim da će se za dlaku Oscara domoći navodno perfektan Affleck.

Hacksaw Ridge

Gosling je, ionako, jedan od najhvaljenijih i najtraženijih zvijezda današnjeg Hollywooda, tako da će se, ako sad izgubi, kad, tad domoći Oscara. Bilo je očekivano da će biti nominirani i meni uvijek sjajni Andrew Garfield za Gibsonov Hacksaw Ridge, te vetaran Denzel Washington za glavnu ulogu u svom filmu Fences. Kod žena je veliko iznenađenje nominacija Isabelle Hupert za francuski film Elle Paula Verhoevena, koji je ostao bez ostalih oskarovskih nominacija u svim kategorijama.

Hugh Grant dobio je prvu nominaciju

Mislim da će se najveća bitka voditi između pjegave europske dive i oskarovke Natalie Portman za Jackie. No, nije bez šansi ni slatka Emma Stone za La La Land. Iznenađenje je nominacija Ruth Vegga za dramu Loving, a već je uistinu postalo dosadno baš svake godine gledati među nominiranima i Meryl Streeep, koja na sreću s Florence Foster Jenkins nema baš nikakve šanse, koju je novi američki predsjednik proglasio najprecjenjenijom glumicom, što kako vrijeme prolazi, (ma koliko sam njezin veliki fan u nekim briljantnim ulogama u ranijoj fazi karijere) i nije baš toliko daleko od istine.

Jackie

Mnogo bi bilo napetije da Akademija nije predvidjela sjajne uloge Amy Adams u Arrivalu, veteranke Anette Bening za rolu u humornoj drami 20th Centhury Women ili zvijezde tv serije Empire Taraji P. Henson, koja je navodno perfektna u glavnoj ulozi živuće Katharine Johnson u biografskoj drami Hidden Figure. Moj favorit je Isabelle Hupert, kao ,definitivno, najbolja europska filmska glumica, a ovaj Oscar mogao bi biti i svojevrsna kompenzacija za mnoge briljantne uloge koje je ova mladolika 64-godišnjakinja odigrala tijekom veličanstvene karijere ( prisjetimo se samo Violette Noziere, Madame Bovary, Ceremonije, ili Pijanistice…).

Među epizodnim muškim ulogama sve je predvidljivo i očekivano: kritičari su ishvalili efektnu ulogu Michaela Shannona u promašenom Fordovom trileru Noćne životinje, Lucasa Hedgesa za Manchester by the sea, a posve je nevjerojatno da glavne uloge Mahershala Alija u Moonlightu i Deva Patela u Lavu Akademija trpa u epizodne role i time oštećuje sjajne glumce i potencijalne favorite. Velike šanse ima Hugh Grant, omiljeni zbunjenko britanskog filma, koji je uistinu napravio odličnu ulogu kod velikog Stephena Frearsa i u 57. godini zaradio prvu oskarovsku nominaciju, kao suprug Streepice u Florence Foster Jenkins.

Moonlight
Fences

Njihove izjednačeno gubitničke šanse

Među epizodnim glumicama šuška se da je glavni favorit Viola Davis, inače sjajna glumica kojoj je ovo treća oskarovska nominacija, nakon sjajnih ulogama u Sumnji i Help, ovoga puta za ulogu supruge u drami Fences, smještene u američki provincijalni milje pedesetih godina prošlog stoljeća. S druge strane, šanse Naomie Harris u Moonglihtu, Octavie Spencer u Hidden Figures, hvaljene Michelle Williams u Manchester by the sea i oskarovke Nicole Kidman za Liona izjednačeno gubitničke.

Za najbolji originalni scenarij bore se naslovi: Hell od High Water, La La Land, Manchester by the sea i novi naslovi među nominacijama: 20th Century Women, priča scenariste i redatelja Mikea Millsa o tri žene raznih generacija koje žive u Kaliforniji u sedamdesetima, te hvaljena SF drama Jastog Yorgosa Lanthimosa. Među najbolje adaptiranim scenarijima za Oscara se nadmeću: Arrival scenarista Erica Heisserera, Fences Augusta Willsona, koji je adaptirao vlastitu dramu nagrađenu Pullitzerom, Hidden Figures scenaristice Allison Schroeder, prema knjizi Margot Lee Shetterly, Moongliht Barrya Jenkinsa (favorit, prema priči Tarella Alvina McCraneya) i Lion scenaristice Saroo Brierley, prema knjizi A Long Way Home Lukea Davisa.

U kategoriji najboljeg stranog filma izostao je francuski Verhoevenov triler Elle, no nasreću Akademija nije negirala sjajnu ulogu Hupperice. Sigurni favorit je Toni Erdmann, njemački megahit Maren Ade, koji se okitio i nagradama Europske filmske Akademije, Zlatnim globusom, BAFTOM i još desetak njemačkih i internacionalnih nagrada. No, bez šanse nije ni iranski The Salesman Asghara Farhadija, koji je u Cannesu osvojio Palme za najbolji scenarij i glavnog glumca. Za razliku od naslova, koji su doživjeli veliki počast što su uvršteni među pet najboljih inozemnih filmova: danska ratna drama Land of Mine Martina Pietera Zandvlieta, A man called Ove, švedska komedija Hannesa Holma i australska ljubavna priča Tanna Martina Butlera i Bentleya Deana, smještena na istoimeni otok na Južnom Pacifiku.

Toni Erdmann

Dodjelu će prvi put voditi Jimmy Kimmel

Među dugometražnim dokumentarcima u nominaciji su Fire at Sea, talijanski nagrađivani film Gianfranca Rosija, koji je osvojio Srebrnog medvjeda u Berlinu, David di Donatella, te nagradu Europske filmske Akademije i zbog aktualne izbjegličke teme i Lampeduse predviđaju mu gotovo sigurnog Oscara. Konkurenti su mu i am not your Negro Raoula Pecka, o fenomenu rasizma današnje Amerike, u kojem je narator Samuel L. Jackson. Life, Animated naslov je jako hvaljenog i favoriziranog dokumentarca Rogera Rossa Williamsa, inspiriran životom Owena Suskinda, čovjeka koji od djetinjstva nije u mogućnosti komunicirati govorom, te je njegova obitelj stvorila poseban način komunikacije s njime pomoću začudnih junaka iz Diseyevih crtića.

Ukoliko Talijani ne odnesu Oscara, ova istinita priča ima baš sve potencijale za pobjedu. Mnogo manje šanse imaju O.J: Made in America Ezre Edelmana, te 13 th, još jedan dokumentarac o rasizmu, autorice Ave DuVernay. Dok se u kategoriji dugometražnog crtića bore: Kubo and Two Strings Travisa Knighta, Moana Rona Clementsa i Dona Halla, My life as a Zucchini, nagrađivani švicarski crtić Claudea Barrasa (mogući favorit), The Red Turtle Michaela Dudoka de Wita, te favorit, američki megahit Zootopia Byrona Howarda i Richa Moorea, koji je na box officeu zaradio više od bilijun dolara.

Najznačajnija noć u svijetu filma ove godine zakazana je za 26. veljače i to po 89. put, domaćin će po prvi puta biti omiljeni britki voditelj gledanog istoimenog talk showa na ABC-u: Jimmy Kimmel, a i HRT će izravno prenositi glamuroznu dodjelu, uz komentare Boška Picule, Marija Kozine i Nenada Korkuta.

Boris Homovec
Telegram autor
114 članka Više o autoru