Umjetna inteligencija ušla je u tonske studije i na koncerte. Vodeći njemački stručnjak za Telegram: 'AI mijenja industriju glazbe'

Matthias Strobel osnivač je MusicTecha Germany, prvog svjetskog udruženja za tehnologiju glazbe, ustoličenoga u Berlinu

FOTO: Bug Future Show

Raspoloživa računalna snaga udvostručavala se svakih devet mjeseci tijekom posljednjih godina, tako da je teško predvidjeti gdje ćemo biti za deset godina. Umjetna inteligencija vjerojatno će postati samo još jedna tehnologija koju redovito koristimo, a zanat će preživjeti, jer stvaranje izvrsne glazbe zahtijeva više od same tehnologije.

Inovacije u glazbenoj industriji oduvijek su bile rezultat sraza tehnologije i kreativnosti. Danas je to očitije nego ikad, a ulazak umjetne inteligencije u tonske studije, ali i na koncerte promijenit će i postojeće glazbene navike kod većine slušatelja. O tome je na nedavno održanome Bug Future Showu govorio Matthias Strobel, osnivač MusicTecha Germany, prvog svjetskog udruženja za tehnologiju glazbe, ustoličenoga u Berlinu.

On smatra da će ne samo umjetna inteligencija nego i druge tehnologije sve više utjecati na glazbu i industriju koja stoji iza nje: od obrazovanja do proizvodnje, distribucije i korištenja. Uza sve alate pri ruci, glazba će također postati personalizirana i individualizirana.

Novi glazbeni formati kao što je 3D Spatial Audio ili funkcionalna/prilagodljiva glazba za određene primjene kao što su meditacija, sport, spavanje ili za osobnu dobrobit stvorit će nove prilike za glazbenike da razviju nove narative za pjesme i iskustva te dati slušateljima još više izbora za odabir savršene glazbe za svaku situaciju i trenutak u životu.

Bug Future Show

Prednosti tehnologije

Glazba koja koristi podatke različitih senzora kao ulazni izvor za kontrolu glazbenih elemenata igrat će veliku ulogu u budućnosti. To već sada možemo vidjeti s aplikacijama koje koriste podatke o biofeedbacku smartwatcha, GPS-a i drugih senzora u smartfonu ili podatke senzora iz automobila koji se koriste za utjecaj na određenu vrstu glazbe.

Nadalje, WiFi 7 i 6G mreže olakšat će glazbenicima zajedničko sviranje u stvarnom vremenu bez problema s kašnjenjem u budućnosti, a uređaji proširene stvarnosti najvjerojatnije će utjecati na iskustva uživo.

Tehnologija bi također mogla riješiti neke od najvećih problema glazbene industrije kao što je rješavanje oštećenih metapodataka u pjesmama, što dovodi do enormnih iznosa neplaćenih tantijema od društava za naplatu ispravnim nositeljima prava, transparentnost oko poslova s platformama i provajderima itd. Ali da bi se to dogodilo, autori i oni koji pate od nejednakosti u raspodjeli prihoda od streaminga moraju se ujediniti i pronaći način da naprave veći pritisak na one koji utječu na postojeći sustav.

Povezivanje je ključno

Središnja misija MusicTecha Germany je promovirati i dalje razvijati jaku, međunarodno uspješnu industriju tehnologije glazbe u Njemačkoj.

“Uočio sam potrebu za takvom udrugom kad sam svojedobno išao na događanja i konferencije sa svojim startupom Nagual Sounds”, objašnjava Strobel i nastavlja: “Upoznao sam puno poduzetnika koji su radili na prilično sličnim proizvodima ili uslugama, ali nisu znali za druge. Kakvo nepotrebno rasipanje resursa i propuštene prilike za sinergije, pomislio sam”.

Bug Future Show

“Tradicionalni sektori glazbene industrije poput diskografskih kuća, izdavača ili menadžera imaju udruge i mreže koje pomažu u međusobnom povezivanju i također služe kao kontaktna točka za donositelje odluka za dobivanje savjeta. Ali oni koji stvaraju alate za glazbenike da budu kreativni i za industriju da stvaraju izvore prihoda, nisu imali tako organizirane mreže”, govori. Po njegovu mišljenju, to je jedan glavnih razloga zašto je toliko stvari pošlo po zlu u pogledu vrednovanja glazbenog zanata.

FAGA diktira sve

Novi tehnološki proizvodi i usluge za glazbu lansiraju se gotovo svakodnevno, pa je glazbenicima vrlo teško pratiti sve novitete i otkriti one alate koji su relevantni za njihovo stvaralaštvo. Isto tako, posve je očito da se glazbenici više ne bi trebali oslanjati na streaming kao glavni izvor prihoda. Postoje razni drugi načini za umjetnički opstanak u glazbenom sektoru, ali izazov je podići svijest o tim postojećim rješenjima.

Cijeli lanac vrijednosti glazbe je poremećen, što je omogućilo svakom autoru i izvođaču da sam ide duž cijelog lanca vrijednosti bez uključenih posrednika. Najveća složenost i najveći izazovi leže u filtriranju ogromnog broja dostupnih alata i integraciji onih koji imaju smisla i donose vrijednost u plan karijere glazbenika, smatra Strobel.

Tradicionalna glazbena industrija često mora slijediti diktaturu ogromnih tehnoloških divova kojima je prišivena kratica FAGA (Facebook, Amazon, Google, Apple) jer nisu sposobni inovirati svoju industriju iznutra. Stoga MusicTech Germany ima misiju da uspostavi mrežu dionika glazbene tehnologije iz gospodarstva, znanosti i tehnologije, komunicira s donositeljima političkih odluka o propisima i programima financiranja, spaja glazbenike i inovatore tehnologije glazbe te se umrežava sa sličnim udrugama diljem svijeta. Članovi udruge su tvrtke, istraživačke institucije, sveučilišta, udruge i slobodni umjetnici koji rade na raskrižju tehnologije i glazbe.

Music Tech Europe

Strobel je udrugu osnovao nakon upoznavanja s Music Tech Festom, mrežom od približno sedam tisuća inovatora s različitim pozadinama i iz različitih industrija, povezanih svojom strašću za tehnologijom, inovacijama i, najviše od svega, glazbom. Na godišnjim događanjima neki od tih ljudi okupili bi se na tri-četiri dana i radili s najnovijim digitalnim alatima i drugim novim tehnologijama kako bi razvili nešto za glazbu.

Nakon što je osnivačica Music Tech Festa (danas se zove MTFLabs), Michela Magaš, inače kći znamenitoga arhitekta Borisa Magaša, 2017. godine dobila nagradu za žensku inovatoricu godine u EU-u, Strobel je odlučio startati s MusicTechom.

Dotad nije postojala organizirana mreža za one koji grade alate za glazbeni sektor, ali ideja je od početka bila voditi svojim primjerom i inspirirati druge da učine isto. Slične mreže i udruge djeluju diljem Europe, pa čak i u zemljama poput Japana i Čilea. A prije samo nekoliko tjedana osnovan je Music Tech Europe, krovna udruga za sve glazbene tehnološke mreže u Europi.

Bug Future Show

Tijelo kao orkestar

Glazba i tehnologija oduvijek su bile međusobno povezane. Svaki glazbenik koristi neku vrstu tehnologije kada je kreativan, osim zviždanja, tapkanja, pljeskanja i pjevanja bez mikrofona.

“Moraju li glazbenici biti više upućeni u tehnologiju zapravo ovisi o vrsti glazbe koju žele stvarati i o tome koliko su zadovoljni alatima koje već koriste. Kreativni proces ne zahtijeva korištenje najnovijih tehnologija. Ipak, može pomoći u pojednostavljenju procesa ili rješavanju izazova, kao što to čini startup Jamahook za pronalazak aranžmanskih rješenja u kreiranju vlastitoga glazbenog sadržaja”, drži Strobel.

On je u glazbeni business i krenuo sa startupom Nagual Sounds. Razvili su tehnologiju koja može prevesti bilo koju vrstu tijekova podataka u glazbu u stvarnom vremenu. Prvi proizvod koji su htjeli napraviti bila je glazbena aplikacija za Xbox, a koristili su Kinect 3D kameru za snimanje pokreta. Nazvali su ga Nagual Dance jer je pokrete tijela ispred kamere prevodio u glazbu. Tijelo bi, zapravo, postalo orkestar. Na primjer, moglo se svirati gitaru lijevom rukom, elektroničke podloge desnom rukom a udaraljke nogom. Ovisno o položaju i brzini udova, generirale bi se i svirale različite note.

Stvaranje novih iskustava

Nažalost, glazbeni sektor nije bio spreman za to i nisu mogli pronaći sredstva za dovršetak početnih ideja o proizvodima. Danas su tvrtke poput Mercedes Benza razvile nove alate koristeći sličan pristup i pretvorile automobil u glazbeni instrument, što je pokazano na ovogodišnjem CES-u u Las Vegasu.

Matthias Strobel nije klonuo duhom i kasnije je osnovao Wicked Artists, agenciju za kreativne tehnologije i umjetnike novih medija. Vode festivale i konferencije te nude savjetovanje onima koji su zainteresirani za dodavanje inovativnih elemenata uživo svojim događajima.

“Wicked Artists se spaja se s Music Techom u smislu da su svi naši umjetnici vrlo upućeni u tehnologiju, što mi pomaže da naučim o novim načinima primjene tehnologije u nastupima uživo. U isto vrijeme, mogu koristiti svoje znanje o glazbenoj tehnologiji za stvaranje iskustava za naše klijente i pokazati našim umjetnicima nove alate koji otkrivaju”, veli Strobel.

AI će postati standard

Osim toga, predaje glazbenu tehnologije na Clive Davis Institute for Recorded Music studentima koji dolaze studirati jedan semestar. Studenti uče o postojećim rješenjima, dobivaju uvide od gostujućih predavača koji su ili osnovali startup ili intenzivno radili s novim tehnologijama tijekom karijere.

Institut je utemeljio Clive Davis, bivši predsjednik Columbia Recordsa i jedan od najvažnijih glazbenih rukovoditelja koji je potpisao ugovor s umjetnicima poput Janis Joplin, Billyja Joela ili Brucea Springsteena. Mnogi uspješni umjetnici su u međuvremenu studirali na ovom institutu, poput Lady Gage i drugih.

Bug Future Show

O viziji glazbe za deset godina kaže: “Deset godina je nevjerojatno dugo vrijeme kada je riječ o tehnološkom razvoju. Sama raspoloživa računalna snaga udvostručavala se svakih devet mjeseci tijekom posljednjih godina. Dakle, teško je predvidjeti gdje ćemo biti do tada. Vjerujem da će umjetna inteligencija postati samo još jedna tehnologija koju redovito koristimo, a da je više ne dovodimo u pitanje”.

Zanat će preživjeti

“Umjetna inteligencija će se koristiti kao inspiracija, kao suradnik i kao tehnologija u raznim alatima u cijelom lancu vrijednosti glazbe. Također mislim da će kvantno računalstvo do tada biti rašireno, što će eksponencijalno umnožiti računsku snagu uređaja. Siguran sam da ćemo i dalje uživati u živim koncertima ljudskih bića i slušati pjesme i albume, ali raznolikost izbora za glazbu koja služi određenoj svrsi u svakodnevnim situacijama postat će veća.”

Uvjeren je i da zanat stvaranja izvrsne glazbe zahtijeva više od same tehnologije koja otvara nove mogućnosti. Pjesme koje su napisane iz osobnog iskustva su one koje funkcioniraju emocionalno: tjeraju na ples, plač ili uspomene. A umjetna inteligencija ne može proći kroz ovisnost o drogama ili gubitak voljene osobe i onda pisati o tome.