Studija pokazala da manje tvrtke nedovoljno ulažu u istraživanje tržišta. Evo pet razloga zašto bi trebale

Studije pokazuju da mala poduzeća, primjerice, u ICT industriji gotovo nikad ne provode analize tržišta

FOTO: Pixabay

Marketinški stručnjaci se u mnogočemu razlikuju u pristupu biznisima, ali se slažu u jednome – sve kreće od dobrog istraživanja. Ono je temelj izrade poslovnog plana, no nedavno provedena studija u Hrvatskoj pokazuje da, primjerice, mala poduzeća u ICT industriji rijetko ili gotovo nikada ne provode istraživanja tržišta. Informacije koje imaju najčešće pak dobiju od klijenata, partnera i drugih aktera na tržištu.

To smatraju da im je dovoljno dobro za donošenje odluka, no današnja istraživanja pokazuju da to ipak nije točno jer se, između ostalog, tako teže upravlja rizicima u poslovanju. Stoga, donosimo pet čvrstih razloga zašto bi dobro istraživanje tržišta trebalo biti prvi poduzetnički korak.

1. Umanjuje rizike u poslovanju

Kako mala i srednja poduzeća, posebice u ICT sektoru, cvjetaju, analiza postojećeg tržišta nikada nije bila važnija. Svako poslovanje nosi svoj rizik, ovisno o tome o kojem se području radi. Kada napravite analizu tržišta, možete doznati koje opasnosti vrebaju vaš biznis, ali i kako biste ih mogli spriječiti.

Objasnimo to na primjeru neke građevinske tvrtke koja koristi internet bankarstvo. Zasigurno su im opasnosti poput kibernetičkih napada na dnu liste prioriteta, no dovoljno je da se to dogodi samo jednom i firmu može oštetiti za vrtoglave iznose.

Istraživanjem tržišta je vlasnik mogao doznati koji se softverski programi koriste za zaštitu transakcija i poslovnih tajni pohranjenih na računalu te jesu li specifično građevinske firme meta kibernetičkih napada zbog povećanih prihoda i potražnje.

2. Pronalazak kupaca

Prije svega, važno je razumjeti ponašanje, razmišljanje i želje potrošača kako biste znali kome, na koji način i u koje vrijeme prodati svoj proizvod. Konkretno, od toga kako reagiraju na vaš logotip do konkurencije kod koje bi možda otišli umjesto kod vas.

Vrlo vrijedan izvor informacija su demografski podaci poput spola, dobi i imovinskog stanja. Ako želite otvoriti brijačnicu, vrlo vjerojatno je nećete otvoriti u mjestu ili kvartu gdje je analiza pokazala da većinsku populaciju čine žene.

Što se tiče geografske perspektive, ako ste proizvođač brodova, nećete svoje proizvode toliko plasirati i reklamirati na kopnenom dijelu Hrvatske, kao što bi na priobalju. Za analizu možete koristiti alate poput anketa, upitnika, fokus grupa i dubinskih intervjua, a iskoristite svakako i besplatne podatke koji su vam već sada dostupni online.

3. Dobit ćete širu sliku o konkurentima

Utrka na tržištu je nemilosrdna, a analizom tržišta možete ostvariti prednost. Objasnimo u koracima. Prvo trebate identificirati konkurenciju. Nije nužno da je, na primjer, svaka IT tvrtka izravan konkurent svakoj drugoj IT firmi. To ovisi o tome na koje su tržište fokusirani i koje proizvode nude.

Kao drugo, trebate analizirati prednosti i slabosti konkurenata, uzimajući pritom u obzir cijene, reputaciju, ali i lokaciju te kvalitetu usluge, odnosno proizvoda. Treći korak je da identificirate prijetnje i prostor za rast. U slučaju internetske trgovine to bi značilo da tvrtke trebaju analizirati jesu li i kako njezini konkurenti spremni nositi se sa sigurnosnim problemima online.

Na kraju ćete dobiti jasniju sliku o tome gdje ste točno vi pozicionirani na tržištu, što možete poboljšati, koje marketinške kanale trebate koristiti, ali i kako se uklopiti u konkurentsko okruženje.

4. Doznat ćete nešto više o tehnološkim novitetima

Budući da se tehnologija razvija brzinom koju je naprosto jako teško pratiti, normalno je da će nam s vremena na vrijeme neki novitet promaknuti na tržištu – bilo da je riječ o mehaničkom stroju i alatu ili pak računalnom programu. Istraživanjem tržišta možete biti i ukorak s tehnološkim trendovima koji imaju potencijal dugoročno znatno uštedjeti novac.

Trenutačno vlada pomama za rješenjima koja nudi umjetna inteligencija. Tvrtke ih danas koriste kao izvor novih ideja, automatizaciju procesa poput slanja newslettera, popunjavanje sadržaja na web stranici, generiranje fotografija i videa te na mnoge druge načine.

5. Ojačat ćete svoj kredibilitet i ugled

Istraživanje tržišta ne služi samo tomu da saznate nešto više o tržištu i kupcima, nego i obrnuto, odnosno da potrošači saznaju nešto više o vama.

Također, možete otkriti i kako vas drugi doživljavaju jer često je vlasnicima tvrtke teško nepristrano gledati na vlastiti brend i proizvod. To može utjecati na smjer kojim želite ići. Primjerice, ako je riječ o tvrtki koja proizvodi veganske proizvode, kroz anketu među kupcima možete dobiti informaciju da gledaju na vaš proizvod kao nešto što je namijenjeno isključivo veganima, iako to nužno nije vaše pozicioniranje na tržištu.