U suradnji s
U suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom

Ova domaća inženjerka razvila je sredstvo za čišćenje osjetljivih površina. Proizvod se prodaje i u Japanu

Magic Cleaner čisti naočale, vizire i touch screen ekrane. Ima hrpu certifikata

FOTO: Robert Anić/PIXSELL

Oko 95 posto svjetske proizvodnje specijalnih tekućina za čišćenje osjetljivih površina poput naočala, raznih ekrana, i touch screena, satova i GPS navigacija dolazi iz Azije, a u svojem sastavu uglavnom imaju alkohol i parabene. Diplomirana inženjerka kemijske tehnologije Ruža Slivar iz Zagreba odlučila se za posve drugačiji poslovni pristup te je prvo razvila, a zatim i proizvela sredstvo za čišćenje takvih površina koje ima zelenu priču i priča je uspjela.

Obiteljska tvrtka koju je Slivar otvorila 2018. nije joj bila prvi poduzetnički pothvat. Već je ranije imala iskustva s uvozom i izvozom, ugostiteljstvom te proizvodnjom preparata za čišćenje. No prije osnivanja same tvrtke Studio Nine d.o.o nekoliko godina je radila samo na razvoju proizvoda.

“Razvoj proizvoda bio je poprilično dug i skup jer trebalo ga je testirati na sve pa tako i na to da budemo sigurni da nakon pet godina neće imati nikakve fizikalne ni kemijske promjene. Radili smo na tome nekoliko godina i bilo je zaista zahtjevno”, kaže Ruža Slivar, dodajući kako većinu Magic Cleaner proizvoda čini specijalno tretirana voda, a manji dio su biorazgradive površinski aktivne tvari.

Proizvodnja, testiranje – bez kune zarade

“Najveći problem kada ste u fazi razvoja proizvoda jest što imate samo troškove, a ne možete ništa zaraditi. U toj fazi smo zapošljavali vanjske inženjere koji su radili na laboratorijskim uzorcima za testiranja. Dakle, gotovo smo četiri godine na plaći imali dvoje do troje ljudi. To pojede čovjeka jer samo ulažeš, a ne možeš prodati niti jedan komad”, prisjeća se.

Kada je proizvod bio gotov krenuli su se baviti distribucijom, ali i procesom certificiranja. Napredna formula bez alkohola znači čišćenje bez oštećenja površina. Kao potvrdu svojih tvrdnji Slivar je željela imati i certifikate poput sigurnosno-tehničkog lista (STL) koji izdaje Hrvatski zavod za toksikologiju i antidoping (HZTA) te potvrde o zdravstvenoj ispravnosti proizvoda koju izdaje Hrvatski zavod za javno zdravstvo.

S obzirom na vrlo široku primjenu, proizvod je plasiran u brojnim optikama kao što su Anda, Ghetaldus, Optotim, Jo – Jo, Bilić Vision te farmaceutsku i IT industriju gdje su im klijenti Hrvatski Telekom, Infinum, KING ICT. Zanimljivo je kako je japanskoj tvrtki Shimadzu, svjetskom proizvođaču medicinske opreme, upravo Magic Cleaner službeno sredstvo za održavanje ekrana i touch screena na medicinskoj opremi i uređajima u Hrvatskoj.

Robert Anić/PIXSELL

HGK kao pomoć i preporuka

“Magic Cleaner je od gospodarske komore dobio znak Hrvatska kvaliteta i tada su krenule i intenzivnije suradnje s komorom koja nam je pomogla u preporukama i spajanju s Europskom poduzetničkom mrežom EEN, preko koje smo dogovorili izvoz sa Slovenijom, a sada dogovaramo i sastanke s Turskom i Australijom. U međuvremenu smo dobili i halal certifikat koji je vrlo važan velikom dijelu svijeta, ne samo jer je potvrda da je proizvod bezalkoholan, već i zato što je on jamstvo kvalitete”, kaže te dodaje da će im to omogućiti proširenje na tržište Bliskog istoka, ali i da budu traženiji u europskim zemljama s visokim postotkom muslimanskog stanovništva.

Tvrtka je u stopostotnom vlasništvu obitelji, a osim vlastitih sredstava, koja su uložili u razvoj proizvoda, od velike pomoći im je, kaže, HAMAG BICRO kredit kojeg su uzeli u vrijeme pandemije da bi mogli nastaviti s radom. Iako ih je razvoj proizvoda poprilično iscrpio, smatraju da je najvažnije vjerovati u svoj proizvod. Čak i onima s bogatim poduzetničkim iskustvom uvijek dobro dođe pomoć, pogotovo kad je administracija u pitanju, pa će, vjeruje Slivar, mnogima koristiti i Digitalna komora, novi projekt Hrvatske gospodarske komore koji na jednom mjestu online nudi važne informacije vezane uz zakone, propise, natječaje, sajmove te poslovne savjete, a to posebno može koristiti onima koji su tek zakoračili u poduzetništvo.

“Ovo je priča isključivo o upornosti hrvatskog proizvođača i vjerovanju u svoj proizvod. Bez obzira koliko je trajao razvoj, nismo odustali, iako smo od uloženog novca mogli mirno živjeti pet godina. To je bio izazov na koji smo bili spremni. U svakom trenutku smo znali da će kad-tad doći potvrda kvalitete i izvoz”, govori.

Slivar naglašava i da uspjeh na tržištu znači i nove izazove. Stoga je idući poslovni potez investiranje u novu moderniziranu proizvodnu liniju za punjenje, lijepljenje, etiketiranje i pakiranje. Iako bi se za to mogla tražiti sredstva iz EU fondova, u pitanju je dugotrajan proces, a rješenje im je potrebno odmah.

Izvoz se pokrenuo i raste proizvodnja

“Izvoz je krenuo i dogovorimo li još jednu do dvije zemlje, morat ćemo pojačati proizvodne kapacitete. Da bi se takva linija uopće napravila, potrebno je barem šest mjeseci. Zato ćemo morati u kupnju krenuti sami i vidjeti kako će ići prodaja pa eventualno tražiti dodane kanale financiranja”, otkriva.

Premda mnogi tvrde da je u Hrvatskoj iznimno teško baviti se proizvodnjom, nisu se dali obeshrabriti, i kaže, za sada ne žale što su ušli u tu priču.

“Proizvoditi nešto u Hrvatskoj je jako teško. Valjda sam takva da biram najteži put, no činilo mi se da je to ispravno i imala sam dobar osjećaj u vezi s proizvodom. Istina je da nisam znala koliko će biti mukotrpno i dugotrajno. Da sam znala, vjerojatno ne bi ulazila u to, no išla sam glavom kroz zid i na kraju uspjela”, priznaje Slivar.

Tvrtka je u međuvremenu lansirala i još jedan proizvod, u pitanju je antifog set koji je zbog pandemije mnogima postao itekako važna stavka u životu, budući da se, zbog nošenja maski, naočale magle znatno više nego obično.

Set se sastoji od bočice sa sredstvom protiv magljenja i specijalne krpice bez koje sam proizvod nema maksimalan učinak. Razvoj ovog proizvoda je trajao dvije godine. Iako su mogli puno zaraditi da su odmah krenuli u prodaju, čekali su, tvrdi, da završe sva testiranja i tek ga ljetos izbacili na tržište. Proizvod je izuzetno skup u proizvodnji jer neki sastojci se naručuju iz Amerike, no zato je, kaže Slivar, djelotvorniji nego bilo koji drugi na tržištu.

Robert Anić/PIXSELL

Savršen novi proizvod

“Ljudi su u prošlosti bili često prevareni sličnim proizvodima koji ne funkcioniraju. Iako smo ga mogli izbaciti na tržište još prošle zime, drago nam je što nismo. Da smo to učinili možda smo mogli puno više zaraditi, no moglo se dogoditi, budući da nije bio do kraja gotov, da ga ljudi nakon prve kupnje više ne žele, pa tako ove godine ne bismo zaradili ništa. Nismo željeli biti još jedan u nizu loših proizvoda. Zato smo odlučili čekati dok ne bude savršen i sada je pravi hit”, kaže.

Set ima dosta široku primjenu jer se osim za naočale za vid, sunce, skijanje pa i plivanje koristi i za različite kacige i vizire. Ono što ga razlikuje od drugih je da je formuliran bez alkohola koji nagriza osjetljive površine, osobito leće naočala.

Onima koji tek ulaze u poduzetništvo Slivar savjetuje da prvo istraže čega nema na tržištu ili čega ima malo te da ponude nešto drugačije. “Kada se za to nešto odlučite, morate vjerovati u to tisuću posto i biti neviđeno uporni. Bez toga nema šanse da uspijete”, govori.

Svojim najvećim uspjehom smatra to što su razvili kvalitetne proizvode koji su pridobili kupce. “Kod nas nije bilo nikakvih kumskih veza, koje su nam pomogle na putu do uspjeha. Mi naprosto vjerujemo u svoj proizvod i gdje god dođemo prvo ponudimo da se napravi usporedni test pa tek onda razgovaramo o cijenama i poslu jer smo uvjereni da su naši proizvodi najbolji, a to je najvažnije”, zaključuje Slivar.


Vaš putokaz do cilja

Platforma Digitalnakomora.hr namijenjena je poduzetnicima svih veličina i poslovnog iskustva. Sadrži čitav niz modula za pokretanje i razvoj poslovanja: edukativne vodiče i hodograme, alat za izradu poslovnog plana, pomoć iskusnog savjetnika, bazu izvora financiranja i sajmova, alate za istraživanje konkurencije i informacije o poslovanju na međunarodnom tržištu. Platforma je posve besplatna za sve članice Hrvatske gospodarske komore.


Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom.