FOTO: Pixsell/TMG Creative

Uspješni hrvatski poduzetnici komentirali su današnja poslovanja: 'Digitalizacija je jedini način preživljavanja'

Razgovarali smo s Vukom Vukovićem, Nikolom Vrdoljakom i Dejanom Ljuštinom

Uspješni hrvatski poduzetnici komentirali su današnja poslovanja: 'Digitalizacija je jedini način preživljavanja'

Razgovarali smo s Vukom Vukovićem, Nikolom Vrdoljakom i Dejanom Ljuštinom

FOTO: Pixsell/TMG Creative

Tehnologija napreduje, očekivanja korisnika se mijenjaju, konkurencija raste. Izazovi pred poduzetnicima konstantno se multipliciraju. Pravilno postaviti prioritete i suočiti se s njima nikada nije bilo važnije.

Telegram i Hrvatski Telekom predstavljaju Poslovanje na dlanu, platformu koja otkriva aktualne izazove manjih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj te zajedno s našim vodećim stručnjacima i poduzetnicima iz različitih industrija otkriva koji su trendovi i rješenja ključni za uspješno poslovanje u digitalno doba.


“Za poduzetnike u Hrvatskoj, digitalizacija poslovanja više nije nešto što im može omogućiti prednost pred konkurencijom, već jedini način preživljavanja”, rekao nam je Nikola Vrdoljak, vlasnik 404 – jedne od najvećih hrvatskih komunikacijskih agencija.

Prije nego što smo krenuli analizirati novo istraživanje agencije Wilke koja je provela studiju i doznala koji su to vodeći izazovi u digitalnom poslovanju, naš stručnjak je objasnio da digitalizacija kompanije mora biti jedan od ključnih zadataka vlasnika i menadžmenta te se treba implementirati u sve segmente rada.

“Potrebno je samo krenuti”, kratko poručuje Vrdoljak.

Treba što prije prihvatiti trendove

Prema spomenutom istraživanju koje je provedeno na više od 500 kompanija u Hrvatskoj, današnje vodeće izazove u polju poslovanja možemo kategorizirati u tri stupa, a to su infrastruktura, kolaboracija i optimizacija.

“Promjene u digitalnom okruženju događaju se naglo. Čini vam se da će se vaša industrija mijenjati sporo, korak po korak i da imate vremena. I onda se sve naglo promijeni. Pogledajte niz industrija kojima se to dogodilo”, napominje Vrdoljak.

Dakle, nastavno na promišljanje našeg stručnjaka, ne treba čekati i bojati se promjena, već ih treba objeručke prihvatiti i osmisliti kako ih najbolje iskoristiti u kompaniji. Prema svemu sudeći, s tim se slaže i 48 posto sudionika studije koji ističu da su im itekako potrebna digitalna rješenja, i to ona koja će pogreške svesti na minimum te pritom uštedjeti i vrijeme.

Nikola Vrdoljak, vlasnik agencije 404 Luka Stanzl/PIXSELL

Komunikacija je ključ

Vrdoljak kaže da ne treba ni posebno naglašavati koliko je zapravo dobra komunikacija važna za poslovanje, bilo da je riječ o eksternoj, internoj ili pak jeziku kojim komuniciramo. Zanimljivo je da se 65 posto ispitanika u istraživanju izjasnilo da je potrebno alate i sisteme prevesti na jednostavan i lokalni jezik.

“Mali i srednji biznisi su primarno okrenuti domaćem tržištu i zato su im jako bitni podrška i alati na lokalnom jeziku. Za većinu manjih firmi jezik je barijera prema mnogim poslovnim uslugama koje se nude isključivo preko interneta i uglavnom na engleskom jeziku”, objašnjava Vrdoljak.

Dodaje da je znanje engleskog jezika u Hrvatskoj na relativno visokoj razini, no razne pravne i lokalne specifičnosti tržišta ipak zahtijevaju podršku na hrvatskom jeziku.

Optimizacija je jedan od stupova poslovanja

Gotovo polovina ispitanika, točnije 46 posto, navodi da trebaju i digitalna rješenja koja će im pomoći da administrativne procese učine što bezbolnijim i kraćim. Kada pak govorimo o području optimizacije, većina ispitanika – njih 49 posto smatra da treba nadograđivati i poboljšavati postojeće sustave, a ne ih mijenjati, kao i imati što lakši pristup podacima.

Dejan Ljuština, osnivač i CEO konzultantske kompanije Vision Partners, kaže kako je upravo optimizacija jedan od stupova u poslovanju, i da su ljudi toga sve svjesniji.

“Drugi stup je akceleracija. Cilj je da poboljšamo postojeće usluge, a treći stup je da iskoristimo nove tehnologije i razvijamo neke potpuno nove usluge. U Hrvatskoj još postoji dosta kompanija koje su zatvorene prema trendovima i rade nekim konzervativnim metodama, što se u povijesti većinom dugoročno pokazalo kao loša ideja i nosi sa sobom puno više rizika”, kaže.


Uštedi vrijeme i olakšaj poslovanje

Moj Telekom aplikacija za poslovne korisnike idealno je rješenje za uštedu vremena i olakšavanje poslovanja:

  • jednostavna prijava i lako korištenje
  • pregled mobilnih i fiksnih usluga, paketa i aktiviranih opcija na jednom mjestu
  • aktiviranje novih opcija te nadoplata bonova
  • pregled i preuzimanje računa u digitalnom obliku unazad 12 mjeseci
  • plaćanje računa i slanje knjigovodstvenom servisu
  • ažuran odgovor na sva pitanja i izazove, korisnička podrška u svakom trenu
  • ekskluzivne pogodnosti i popusti

Vuk Vuković, ekonomist i osnivač Oraclum Capitala Goran Stanzl/PIXSELL

Ulaganje u zaštitu podataka

Vrdoljak se nadovezao da bi se ti podaci, u sustavima koje optimiziramo, trebali, kada je u pitanju sigurnost, što više zaštititi pa se čak 82 posto ispitanika jasno izjasnilo da treba kontinuirano ulagati u sigurnosne sisteme.

“Podaci jasno pokazuju da su poduzetnici svjesni rizika i potreba za pojačanom sigurnosti podataka, no isto tako vjerujem da mali broj njih stvarno zna što učiniti. Sigurnost podataka i na internetu je jedan od najbrže rastućih problema na koji poduzetnici nisu spremni i trebaju podršku”, smatra Vrdoljak.

Podršku mogu dobiti s raznih strana – od konzultantskih stručnjaka do edukacija i webinara. Kada govorimo o polju edukacije i unapređivanja, 68 posto ispitanika je reklo da očekuje od IT službe da konstantno predlaže nova i bolja tehnološka rješenja.

Imati na umu i ulaganje zarade

Osim toga, 68 posto poslodavaca se izjasnilo da razmišlja o svojevrsnom smart work modelu, odnosno da želi svojim zaposlenicima osigurati fleksibilnost da uspješno obavljaju svoje poslove gdje god se nalazili.

Također, 43 posto je reklo da želi IT rješenja koja će im omogućiti da aktivno sudjeluju na projektima, bilo da su u uredu ili izvan njega.

“Zanimljivo je da je naglasak na fleksibilnosti za radnike, čak i u malim i srednjim firmama. Naravno, to prije svega ovisi o kojoj je industriji riječ – veliki dio si takvo nešto ne može priuštiti, ali zanimljivo je vidjeti da se trend rada od doma proširuje i na SME firme, a ne samo velike korporacije koje si takvo nešto puno lakše mogu organizirati”, kaže Vuk Vuković, ekonomist i osnivač Oraclum Capitala.

Ljuština pak komentira da u radu od kuće može pripomoći umjetna inteligencija. “Primjerice, ako ste mala turistička agencija, ne trebate plaćati najamninu ili kupovati prostor za ured, već vam cijelo poslovanje, uz pomoć AI-ja, može biti online”, govori.

Dejan Ljuština, osnivač i CEO konzultantske kompanije Vision Partners Borna Filić/PIXSELL

Budite taktični s trendovima

Vuk naglašava da, osim u trendu rada od kuće, manje i srednje kompanije se mogu ugledati na one velike i u smislu upravljanja rizicima, odnosno diverzifikacije izvora prihoda.

“Ako firmi ide dobro – super. Izvadi profite i uloži ih u nešto drugo što će davati povrat dok firmi ne bude išlo dobro. Diverzifikacija podrazumijeva bilo koju investiciju s viškom zarade koja ne ide u core business. Primjerice, poduzetnici u Hrvatskoj su imali običaj sav takav oblik zarade, koja nije reinvestirana nazad u firmu, koristiti za ulaganje u nekretnine.”

Investiranje u treću stranu podržava i Ljuština, posebice u umjetnu inteligenciju. Kaže da je aplikacija Chat GPT najbrže rastući digitalni trend dosad, a tek smo zapravo na početku razvoja umjetne inteligencije ako uzmemo u obzir da Chat GPT ima kvocijent inteligencije 155, a Einstein je imao 160. Najavljuje se da će sljedeća verzija Chat GPT-a biti desetak puta moćnija.

“Budite taktični s trendovima jer svaki imaju svoju krivulju rasta i pada, najbolje smo to vidjeli na primjeru kriptovaluta i metaversa – ideja koje su zaludjele svijet i preko noći se srozale na nepredvidljivu razinu”, kaže naš sugovornik.


Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom.