Alarmantno izvješće: Kontrola leta nije u roku uklonila lažne signale koji upozoravaju na mogući sudar aviona

Hrvatskoj kontroli zračnog prometa istekao je 3. rok za korektivne mjere

ZADNJA IZMJENA: Oct 1, 2015
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Danas je istekao već treći rok što ga je za ispravljanje nedostataka u svom poslovanju dobila Hrvatska kontrola zračnog prometa (HKZP), a među najznačajnijima su tzv. lažni signali o približavanju aviona. Da se pojavljuju u HKZP-u, utvrđeno je nedavno na posljednjem auditu upravljanja sustavom sigurnosti.

Riječ je o STCA-ima (short term conflict alert), signalima što se pojavljuju na kontrolorskim pločama kako bi ih upozorili na mogući sudar zrakoplova.

Provjerava se oprema

– Radi se analiza tih događaja kako bi se utvrdilo je li aktivacijom STCA došlo do narušavanja normi separacije, stoji u izvještaju što ga je nakon audita sastavio tim inspektora Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (HACZ) koja je nadležna za provođenje nadzora u HKZP-u.

13.03.2014., Zagreb - Hrvatska kontrola zracne plovidbe. Kontrolori leta na radarima prate zracni promet u regiji. Photo: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Hrvatski kontrolori leta na radarima prate zračni promet u regijiBoris Šćitar/PIXSELL

– Utvrđeno je da su se pojavili lažni STCA-i, a kako je bilo nekoliko takvih događaja, tehnika je dobila nalog da napravi analizu dupliranja ciljeva, navodi se u izvješću, te dodaje kako HKZP mora o svim rezultatima analize obavijestiti HACZ. Analizu HKZP mora napraviti i za jedan neuspjeli prilaz zrakoplova.

Korektivne mjere nisu prihvaćene

Iz izvješća proizlazi da HKZP nije poštivao rokove pretvaranja sigurnosnih događaja u korektivne mjere, dok neke od ranije predloženih korektivnih mjera HACZ nije prihvatio.

Kako je u pitanju kontrola zračnog prometa iznad Hrvatske, ali i dijela BiH, izvješće je krajnje alarmantno, kao i obrazloženja što su ih inspektorima dali nadležni za sigurnost u HKZP-u. Naime, dio opravdanja za neprovođenje svih mjera pronađen je u kolektivnim pregovorima s Hrvatskim strukovnim sindikatom kontrolora letenja koji je uoči ljetne sezone letenja čak i prijetio štrajkom, zbog čega menadžeri zaduženi za sigurnosti jednostavno nisu imali vremena baviti se ostalim problemima, odnosno implementacijom korekcija.

13.03.2014., Zagreb - Hrvatska kontrola zracne plovidbe. Kontrolori leta na radarima prate zracni promet u regiji. Photo: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Sjedište HKZP-a nalazi se uz Međunarodnu zračnu luku ZagrebBoris Scitar/Vecernji list/PIXSELL

Smetnje na radio frekvencijama

U izvješću se navodi i jedan gotovo nevjerojatan incident što je zabilježen u HKZP-u. Riječ je o uočenim smetnjama na jednoj od korištenih frekvencija, a provjerama je utvrđeno da ih je izazvao Radio Kiseljak iz BiH. Smetnje su, kako je potvrđeno, u suradnji s HAKOM-om otklonjene.

Do 30. rujna HKZP je dobio i rok za izvještavanje HACZ-a o adekvatnoj edukaciji i licenciranju svih svojih kadrova, kao i zdravstvenim statusom zaposlenika. A korektivne mjere trebale bi biti uvedene i zbog nedostatka ljudskih resursa što trenutno predstavlja određeni rizik, budući da nije usvojena nova sistematizacija.

Rok je stigao i za uvođenje upravljanja rizicima u kontrolnom tornju u Zagrebu jer do sada nisu sve obuhvaćene ranije implementiranim “Unit Safety Caseom”.

Lani zbog nestanka struje nebo bilo bez nadzora

Ovakvo izvješće dodatno zabrinjava i nakon prošlogodišnjeg teškog incidenta s nestankon struje u sjedištu HKZP-a zbog čega je cijelo nebo nad Hrvatskom, na kojem se tada nalazilo stotinjak aviona, ostalo bez nadzora.

prodor vode u strojarnicu foto ain
U strojarnicu je lani 30. srpnja prodrla voda i HKZP je ostao bez strujeprtscr AIN

O tome je nedavno objavljeno cjelovito izvješće Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, željezničkom i pomorskom prometu.

Ana Raić Knežević
Telegram autor
930 članaka Više o autoru