Istraživanja kažu da će izbori u Zagrebu biti neizvjesni, ali mi smo izvukli stare ankete; svaki put podcijene Bandića

Izvukli smo predizborna istraživanja za Zagreb iz 2009. i 2013.

ZADNJA IZMJENA: May 19, 2017
Foto: PIXSELL

Nakon Nove TV u utorak, sinoć je i RTL objavio predizborno istraživanje za Zagreb. Prema obje ankete, rezultati drugog kruga djeluju prilično neizvjesno.

Odnosno, predviđanja su unutar statističke pogreške. Prema Novoj TV, Milan Bandić u drugom krugu dobit će 44,8, naspram 44,3 Anke Mrak Taritaš. Slično je i s RTL-om koji predviđa da će on dobiti 41,2, a ona 40,5.

No mi smo malo zbrajali. Činjenica je da, bez obzira na sve, gospodin Bandić na izborima svaki put dobije bitno više glasova nego u anketama. Izvukli smo istraživanja iz prijašnjih godina, evo kako je to izgledalo:

Prije 8 godina ankete su ga podcijenile za desetak postotnih bodova:

Na pretprošlim lokalnim izborima koji su bili u svibnju 2009. godine, Bandić je prema anketi koju je agencija GFK radila za HDZ bio na 30 posto. U anketi koju je u tom istom periodu za SDP radila agencija Puls kotirao je bolje, bio je na 36 posto. Bandić je tada u prvom krugu izbora osvojio 45,54 posto glasova, dakle 10-ak postotnih bodova više nego su mu davale ankete. U drugi krug Bandić je išao protiv Josipa Kregara i porazio ga sa 61,84 posto glasova naspram Kregarovih 36,62.

Prošli lokalni izbori bili su u svibnju 2013. Bandićev glavni konkurent bio je njegov nekadašnji stranački kolega, SDP-ovac Rajko Ostojić. Prema svim objavljenim istraživanjima Bandić je bio favorit, no izbori su ponovno pokazali da je popularniji nego se to činilo prema anketama.

Ankete ni prije četiri godine nisu bile jako precizne:

Recimo, u anketi koja je provedena osam mjeseci prije tih lokalnih izbora, početkom listopada 2012. Bandić je bio na 25,7 posto glasova. Dva mjeseca prije izbora, prema anketi Politike Plus i Ipsos pulsa bio na 38 posto. Tada su izašli rezultati predizborne ankete koju je naručila Z1 televizija, a radila ju je agencija XBX komunikacije. Uzorak je bio 5 tisuća građana, a Bandiću su predviđali 26 posto.

U travnju 2013. izašlo je istraživanje agencije Vectura, prema kojem je Bandić stajao znatno bolje, imao je 38,59 posto. Uoči izbora objavljena je završna anketa Ipsos Pulsa,prema kojoj je Milan Bandić dobivao 40, 6 posto. Na kraju je na izborima dobio 47,3 posto.

Prije četiri godine pogriješili su i u predviđanjima za drugi krug:

Uoči drugog kruga, koji se prije četiri godine održavao 2. lipnja, prema istraživanju agencije Ipsos Puls Bandić je imao moćnih 62 posto naspram Ostojićevih 38. Na kraju je osvojio 65,67 posto.

Anketa iz ožujka ove godine predviđala je da u drugom krugu pobjeđuje Anka Mrak Taritaš

Krajem ožujka izašla je anketa agencije Ipsos Puls za Novu TV. Prema tim rezultatima, Bandić više nije bio vodeći kandidat. Imao je podršku od 24,1 posto, a Anka Mrak Taritaš imala je više od 3 postotna boda prednosti. S 21,2 posto na trećoj poziciji je bila nezavisna kandidatkinja Sandra Švaljek. I to je ujedno bilo jedino ovogodišnje istraživanje u kojem je Bandić bio na drugoj poziciji.

Finalna anketa Nove TV objavljena je u ponedjeljak i Bandić prema njoj stoji bolje, preuzeo je vodeće mjesto, doduše za minimalnih 0,2 postotna boda. U ožujku je objavljena i anketa koju je Promocija plus radila za RTL televiziju. Prema njoj su građani najveću podršku dali Bandiću, i to 29,1 posto. Na drugom mjestu je Mrak Taritaš s 25,6 posto, a treća Švaljek s 19,8 posto.

Zadnje istraživanje uoči izbora objavila je RTL televizija ovog četvrtka. Radila ju je agencija Promocija plus, a prema njoj Bandić je na 25,3 posto. Iako je njegova popularnost pala obzirom na prošlo istraživanje ove agencije, on je i dalje favorit. Mrak Taritaš ima malo manje, 24,1 posto, a Švaljek je pala na 16,7 posto.

Tajana Vlašić
Telegram autor
2802 članka Više o autoru