Ekskluziv: Zbog neshvatljivih propusta propao natječaj za državni cloud, ključni projekt kojim se godinama hvale

Ministarstvo u dvije godine nije osiguralo novac za nabave, ali to je samo dio priče u ovom fijasku

Poništena su dva financijski najteža natječaja za strateški državni informatizacijski projekt, krunski dragulj nacionalne digitalizacije o kojem se s ponosom govori već godinama: Centar dijeljenih usluga (CDU). Za taj državni oblak nije se našlo novca – Ministarstvo pravosuđa i uprave tijekom protekle dvije godine u proračunu nije osiguralo više od polovine predviđenih financijskih sredstava za nabave.

Sve to, i još više, službeno stoji u obrazloženjima državne tvrtke APIS IT d.o.o. koja je koncem svibnja poništila dvije grupe natječaja za uspostavu CDU-a vrijedne ukupno 132,4 milijuna kuna bez PDV-a. Pritom je pitanje nedostatka novca za kompletiranje i punu funkcionalnost sustava samo dio priče o ovom fijasku.

Naime, poništeni natječaji ne mogu se samo tako ponoviti kada se jednom iznađu sredstva, jer će trebati mijenjati tehničke specifikacije. A one, u poništenoj grupi natječaja za “Sustav upravljanja dokumentima, predmetima i radnim tokovima”, ovise o strpljenju: dvije godine čeka se na donošenje izmjena Uredbe o uredskom poslovanju prema kojoj bi se trebala ravnati ta nova dokumentacija, ali u APIS-u ne znaju kada će to biti.

Svečano otvaranje državnog oblaka

Drugoj poništenoj grupi natječaja za “Sustav upravljačkog i troškovnog računovodstva i javnu nabavu”, probleme stvara Strategija unapređenja i modernizacije sustava državne riznice 2020. – 2024. koja predviđa osuvremenjivanje proračunskih procesa – a što se u nekim elementima ne uklapa u postojeću natječajnu dokumentaciju staru više od dvije godine. Ukratko, državni projekt zalutao je u labirintu državnih propisa i državnog financiranja.

Još 25. studenog 2019. (malo niže ćemo pojasniti zašto je važan točan datum), na svečanu obljetnicu poslovanja APIS IT-a, premijer Andrej Plenković uz potporu trojice ministara službeno je otvorio CDU: kičmu državne informatičke infrastrukture u kojoj bi na jednom mjestu trebali biti svi podaci kojima barataju brojne javne institucije. Riječju, projektom bi se u prošlost trebala poslati fali-ti-jedan-papir situacija na šalterima i dobiti učinkovitija javna uprava.

Otvaranje je bilo simbolično: u rad su pušteni prvi funkcionalni servisi, a do kraja četverogodišnjeg projekta trebat će prikopčati oko 300 javnih institucija. Do danas je okončano niz manjih grupa natječaja za CDU vrijednih oko 90 milijuna kuna bez PDV-a, no za najveće dvije novac iz nekog razloga nije bio predviđen u proračunu ni prije pandemije koronavirusa, koja je u međuvremenu poharala proračun i dodatno odgodila cijelu stvar.

Koordinacijski kaos i ležernost

Detaljna kronološka obrazloženja u odlukama o poništenju tih nabava razotkrivaju popriličan koordinacijski kaos i ležernost nadležnih institucija u ključnom digitalizacijskom projektu suvremene Hrvatske. Napomenimo još jednom, ponude za dvije poništene grupe otvorene su prije više od dvije godine, u travnju 2019. i o njima se trebalo odlučiti u roku 120 dana, da je bilo novca.

Sedam mjeseci kasnije, 20. studenoga 2019., u usvojenom državnom proračunu za 2020. godinu, navodi APIS IT u obrazloženju, “nije bilo vidljivo jesu li osigurana financijska sredstva za sklapanje Ugovora za projekt Uspostave Centra dijeljenih usluga”, što je bilo dužno osigurati Ministarstvo uprave. Nekoliko dana kasnije, o tomu su možda mogli priupitati premijera, koji im je osobno došao otvoriti CDU, no medijski izvještaji s tog događaja ne spominju nikakve probleme s financiranjem.

Nisu tražili suglasnost za nabavu

Vrlo brzo nakon toga, na vrata je stigla korona-kriza, a s njom i Odluka o ograničavanju korištenja sredstava predviđenih državnim proračunom. Naravno, postojali su izuzeci od stopiranja javnih nabava, a to se odnosilo i na projekte sufinancirane iz EU fondova, za što se mogla tražiti suglasnost ministra Zdravka Marića. Ali ga, čini se, ministarstvo Ivana Malenice to nije tražilo.

“APIS IT d.o.o. nije zaprimio obavijest da je MURH zatražio predmetnu suglasnost, nego je isti smanjio financijska sredstva na svom razdjelu… i nije osigurao potrebna financijska sredstva za ugovaranje predmetne nabave”, stoji odlukama o poništenju nabava. Iz APIS-a također navode da ih je Ministarstvo uprave kasnije obavijestilo kako je zbog COVID-a promijenilo planirane proračunske aktivnosti te da će ih “naknadno obavijestiti o daljnjim postupanjima”. Što se do danas, očito, nije dogodilo.

Projekt koče stari novi propisi

Nedostatno financiranje je, rekli smo, samo jedan dio priče. Drugi dio čine stari i novi propisi koji su dodatno zakomplicirali stvari i našli se među službenim razlozima poništenja natječaja. Tako je u grupi nabave “Sustav za upravljanje dokumentima, predmetima i radnim tokovima” problematična Uredba o uredskom poslovanju čiji prijedlog postoji već dvije godine, ali nitko ne zna kada će biti usvojena.

Njome “dolazi do izmjena koje su značajne u smislu predmeta nabave”: propisuju se novi procesi elektroničkog uredskog poslovanja i funkcionalnosti. Kvaka je u tomu što spomenuti novi sustav unutar CDU-a mora biti u skladu s važećom zakonskom regulativom – a to je trenutačno ta zastarjela Uredba iz 2009. godine. U APIS-u napominju kako je zbog EU sufinanciranja potrebno osigurati održivost projekta pet godina nakon završetka, “što se slijedom gore navedenog dovodi u pitanje”.

‘Protekom vremena stvoreno je potencijalno preklapanje’

Drugoj poništenoj grupi nabave, za Sustav upravljačkog i troškovnog računovodstva i javnu nabavu, problem stvara nova strategija Ministarstva financija kojom se modernizira državna riznica. Kako tvrde iz APIS-a, “protekom vremena stvoreno je potencijalno preklapanje funkcionalnosti” između budućeg sustava i novog informacijskog sustava državne riznice.

K tome, problematičan je i “manjak dostatnih informacija o točnom broju i vrsti korisnika sustava”, pa je to samo razlog više da se nabava poništi kako bi se ažurirale tehničke specifikacije natječaja. Sve to, podcrtajmo još jednom, saznajemo dvije godine nakon što su pristigle konačne ponude informatičkih tvrtki za posao.

Cloud u oblacima

APIS IT, koji provodi natječaje u ime Ministarstva uprave, odnosno Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva (SDURDD), odluke o poništenju dvije grupe natječaja donio je 31. svibnja, prije ovogodišnjeg rebalansa državnog proračuna. No, kako su Telegramu potvrdili iz spomenutog državnog ureda, sredstava neće biti ni ove godine.

“Financijska sredstva za provedbu svih aktivnosti projekta osigurana su projekcijama proračuna za 2022. godinu i 2023. godinu, odnosno do završetka projekta“, službeno su odgovorili iz SDURDD-a. Dakle, državni cloud godinu i pol nakon svečanog otvaranja, trenutačno je u oblacima proračunskih projekcija.

Dio je počeo funkcionirati, ali njegove najskuplje komponente čekaju bolje digitalne dane i izvjesni novi natječaj, kad se osigura novac. Do tada, kako je Telegram otkrio prije nekoliko mjeseci, ministarstva će i dalje IT usluge koje im je trebao pružiti državni oblak, tražiti putem nekih drugih javnih nabava. U međuvremenu, na odluke o poništenju podnesene su žalbe, pa se čeka odluka DKOM-a jesu li razlozi poništenja bili zakonski utemeljeni i opravdani.