Nekad je nužno odabrati stranu

Facebook uvodi funkciju pomoću koje će ljudi moći provjeriti jesu li lajkali lažne vijesti. Zasad, samo u Americi

Ovaj alat bi ljudima trebao otkriti jesu li, za vrijeme izbora, bili žrtve ruske propagande

The logo of social networking website 'Facebook' is displayed on a computer screen in London, 12 December 2007. AFP PHOTO/LEON NEAL / AFP PHOTO / LEON NEAL
FOTO: AFP

Facebook će pokušati upozoriti neke od svojih američkih korisnika da su za vrijeme predsjedničkih izbora 2016. došli u kontakt s ruskom propagandom i lažnim vijestima. U narednim tjednima, kompanija će izbaciti alat kojim će korisnici moći provjeriti jesu li likeali stranice ili profile koje je u posljednje dvije godine u tišini podizao Kremlj.

Novi alat, koji bi trebao biti postavljen pod Help Centar na Facebooku, ukupno će moći vidjeti relativno mali dio od ukupno 140 milijuna korisnika Facebooka koji su vidjeli takav sadržaj. Ova funkcija bit će omogućena tek manjem dijelu ljudi zbog “tehničkih ograničenja”, kažu iz Facebooka.

Sadržaj je vidjelo ukupno 140 milijuna ljudi

Facebook ovim potezom pokušava ublažiti kritike koje su mu nedavno upućene u američkom Kongresu. “Želimo zaštiti naše platforme i ljude koji ih koriste od onih koji žele uništiti demokraciju”, stoji u objavi na kompanijinom službenom blogu, u kojoj je uvođenje novog alata i najavljeno.

Kroz period od dvije godine prije američkih predsjedničkih izbora 2016. godine, kažu iz Facebooka, oko 29 milijuna američkih korisnika došlo je u kontakt sa sadržajem koji je producirala Internet Research Agency, svojevrsna ruska vojska trolova.

Brojka dolazi do 140 milijuna korisnika kada se ubroje i korisnici Instagrama, a oko 10 milijuna ljudi vidjelo je reklame koje su u danima oko izbora zakupili agenti Kremlja. Novi alat neće moći pomoći svima koji su vidjeli sadržaj, nego samo onima koji su likeali objave ili zapratili profile. Iz Facebooka nisu rekli koji je to točno broj korisnika, ali se pretpostavlja da bi mogao biti višemilijunski.

Kritike iz Kongresa

“Velik je izazov na individualnoj razini identificirati i upozoriti ljude koji su možda bili izloženi takvom sadržaju”, rekao je Colin Stretch, savjetnik u Facebooku, za vrijeme iskaza u Kongresu prošlog mjeseca. Ta izjava i jučerašnja objava kompanije, odgovor su američkim parlamentarcima koji su pritiskali Facebook da proaktivno informira korisnike koji su postali žrtve ruske kampanje širenja dezinformacija.

Na primjer, demokratski senator Richard Blumenthal u studenom je pisao Facebooku, Google i Twitteru, a u pismu je naglasio kako moraju korisnica reći da su možda bili manipulirani od strane Moskve. Google, Twitter i Facebook obećali su da će pojačati svoje mjere protiv širenja dezinformacija kako se ista stvar ne bi dogodila na nekim idućim izborima. “Važno je da ljudi razumiju kako su strani akteri pokušavali posijati podjele i nepovjerenje koristeći Facebook prije i nakon izbora u SAD-u 2016. godine”, stoji u objavi Facebooka.