Inspektorat tvrdi: 'Svaki četvrti trgovac neopravdano dizao cijene. Neke usluge poskupile i za 126 posto'

DIRH je objavio rezultate inspekcijskog nadzora

22.11.2019., Zagreb - Novootvorena Lidlova poslovnica u naselju Spansko. rPhoto: Marko Lukunic/PIXSELL
FOTO: Marko Lukunic/PIXSELL

Državni inspektorat objavio je nove podatke o poskupljenjima u Hrvatskoj nakon uvođenja eura, a tržišna i turistička inspekcija obuhvaća razdoblje od 5. do 19. siječnja.

“U 25,2 posto obavljenih inspekcijskih nadzora, izuzevši nadzore u kojima se činjenice još uvijek utvrđuju (njih 163) utvrđeno je neopravdano povećanje cijena nakon 31. prosinca 2022. godine. Do 19. siječnja, inspekcije Državnog inspektorata obavile su ukupno 1145 nadzora”, navodi se u priopćenju DIRH-a.

Od ukupnog broja nadzora, navodi se dalje u priopćenju, tržišna inspekcija Državnog inspektorata obavila je 659 inspekcijska nadzora (od čega: 282 inspekcijska nadzora nad pružateljima usluge, 280 nadzora u trgovini na malo te 97 inspekcijski nadzor u trgovini na malo pekarskim proizvodima).

Prosječno poskupljenje usluga je 20%

“U nadzorima tržišne inspekcije utvrđeno je u 87 slučajeva nepoštene poslovne praksa neopravdanog povećanja cijena od čega u 53 slučaja u uslužnim djelatnostima, 19 u djelatnosti trgovine na malo pekarskim proizvodima te 15 u ostaloj trgovini na malo. Prosječno neopravdano povećanje cijena usluga je 20%, a u pojedinim slučajevima povećanja doseže i 126 %. Tako je primjerice inspekcijskim nadzorom utvrđeno povećanje fotografskih usluga od 57 %, pojedinih frizerskih usluga od 126 %, usluge privatnog parkiranja od 25 %, usluga samoposlužnih autopraonica od 50 % i sl.”, stoji u priopćenju.

Dalje tvrde da je u djelatnosti trgovine na malo prosječno utvrđeno neopravdano povećanje od 17 % za kontrolirane proizvode nakon 31. prosinca 2022. godine, primjerice za pileće i pureće meso, suhomesnati proizvodi, voda, sok, jaja, konditorski proizvodi, mliječni proizvodi, hrana za životinje, konzervirano povrće.

Neki su vratili stare cijene tijekom nadzora

“Isto tako, u trgovini na malo pekarskim proizvodima bilježi se povećanje cijena kako kruha tako i ostalih pekarskih proizvoda i to prosječno do 15 %, a iznimno u pojedinim nadzorima utvrđeno je povećanje pojedinih pekarskih proizvoda od 20 do 30%. Turistički inspektori obavili su 486 inspekcijska nadzora od čega su u 161 inspekcijskom nadzoru (33,1%) utvrdili neopravdano povećanje cijena ugostiteljskih usluga”, navode iz DIRH-a.

“U 72,6 posto okončanih inspekcijskih nadzora u kojima je utvrđeno neopravdano povećanje cijena, poslovni subjekti su tijekom inspekcijskog nadzora, odnosno neposredno do okončanja nadzora vratili maloprodajne cijene na visinu maloprodajnih cijena na dan 31. prosinca 2022. godine”, pišu.

Izrečene su 234 novčane kazne

Iz DIRH-a navode da je zbog prekršaja nepoštene poslovne prakse iz 149. Zakona o zaštiti potrošača, u tijeku je izricanje novčanih kazni prema svim poslovnim subjektima koji su neopravdano povećali cijene nakon 31. prosinca 2022. godine odnosno od 1. siječnja 2023. godine pa do dana inspekcijskog nadzora.

“U okončanim inspekcijskim nadzorima, prekršajnim nalozima prema poslovnim subjektima izrečene su 234 novčane kazne u iznosu od 399.489,09 eura (3.009.950,55 kn). Inspekcije Državnog inspektorata i dalje će koordinirano i kontinuirano obavljati inspekcijske nadzore u cilju zaštite potrošača”, naveli su u priopćenju.