Konzervativci su izgleda odnijeli malu pobjedu; ako i bude kurikularne, teme o građanskom odgoju i zdravlju bit će izborne

Na te su se teme davno žalili iz GROZD-a

Novi list piše da će, nakon pritisaka konzervativnih udruga, međupredmetne teme u novom kurikulumu Zdravlje i Građanski odgoj biti izborne i da će zahtijevati roditeljsku suglasnost. Naime, ministrica Blaženka Divjak krajem prošlog tjedna poslala je u javnu raspravu izmjene i dopune Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama.

U jednoj od dopuna, članak 27 postojećeg zakona dobio je sljedeći dodatak prema kojemu međupredmetne teme koje imaju istaknutu odgojnu dimenziju u smislu utjecaja na osobnu izgradnju i usvajanje stavova, mogu biti izborne. Pritom će se određivati alternativni modul, a učenici i roditelji birat će onaj koji je u skladu s njihovim vrijednostima.

Izbornost međupredmetnih tema tražili konzervativci

Nakon revizije zakona, “promicanje odgojnih vrijednosti i vrednota temeljeno je na pravu roditelja da samostalno odlučuju o odgoju djece”. Međupredmetne teme Zdravlje i Građanski odgoj problematične su konzervativnim udrugama koje djeluju u sektoru obrazovanja. U studenom prošle godine, na te je teme, primjerice, u intervjuu na portalu Direktno.hr upozoravala predsjednica udruge GROZD Kristina Pavlović.

Pavlović je tada ove dvije međupredmetne teme nazvala zamkama, i pozvala roditelje i ostale građane da se uključe u javnu raspravu. Kako je rekla, sporno im je bilo što će se, kroz ove dvije teme “mimo volje roditelja djeci nametati sadržaji koji imaju naglašenu odgojnu ili svjetonazorsku dimenziju – primjerice pristup spolnom odgoju u sklopu teme Zdravlje ili uključivanje djece u aktivnosti nevladinih udruga u sklopu Građanskog odgoja”.

Nedostaje im domoljublja, obitelji i identiteta

Osim toga, problematično im je to što se u Okviru nacionalnog kurikuluma pod posebnom točkom navodi interkulturalnost, a ne spominje se domoljublje, te se govori o identitetu, ali ne i o hrvatskom nacionalnom identitetu, te tvrde da se obitelj spominje usput, bez da joj se daje pretjerana važnost. Što se tiče teme Zdravlja, GROZD-u smeta što je pristup tehnicistički, a ne odgojni. “Kao da se radi o djelatnosti neke ambulante ili poliklinike a ne škole kao odgojno-obrazovne ustanove”, kako je rekla Pavlović.

“Osobito je takav pristup neprimjeren u temi ljudske spolnosti koja je svedena na razinu brige o ‘reproduktivnom zdravlju’, na kontracepcijsku zaštitu, ginekološke preglede i cjepiva. Trudnoća se uvijek spominje uz pridjev ‘neželjena’ čime se kod djece i mladih stvara negativna slika o djetetu. Ne govori se o začeću kao početku života”, rekla je tada Pavlović.