Malo smo se raspitali i izgleda da Uber želi da se u novom zakonu taksisti podijele na dvije kategorije

Taksisti prosvjeduju protiv Ubera, a čeka se novi zakon

25.05.2016., Zagreb - Vlada RH je sa svoje 24. sjednice u proceduru uputila prijedloge izmjena zdravstenih zakona, kojima u nekoliko podrucja dize cijene zdravstvenih usluga. Ministar Oleg Butkovic  dolazi na sjednicu.
Photo: Patrik Macek/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Ministar Oleg Butković najavio je u petak da će novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu “djelomično liberalizirati tržište”. Ponovio je stav kako je Uber trenutno nezakonit. Što će točno novi zakon značiti za poslovanje Ubera, hoće li ga zabraniti ili legalizirati, precizno ćemo znati na jesen. Tada će najavljeni zakon krenuti u javnu raspravu, a onda i u saborsku proceduru.S druge strane, taksisti su u petak ponovno prosvjedovali i to u Dubrovniku, Splitu i Zagrebu. Traže zabranu Ubera kojega smatraju nelojalnom konkurencijom.

Ministarstvo je još u veljači ove godine formiralo Radnu skupinu za autotaksi prijevoz u kojoj je i predstavnik Ubera. Radna skupina bavi se donošenjem novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. Njegovo donošenje očekuje se najkasnije do kraja trećeg kvartala ove godine. Ministar Butković u petak je ponovio kako će zakon u javnoj raspravi biti u rujnu.

Prijedlog Ubera

Uberov je prijedlog da se u novom zakonu uvedu dvije kategorije, jedna od njih bi bila taksiji, a druga tzv. predugovoreni prijevozi, doznajemo od izvora bliskog kompaniji. Uber i eventualno novi ponuđači usluge koji bi radili prema Uberovom modelu spadali bi u tu drugu kategoriju, prema ovom prijedlogu. “Trenutno mi tako nešto nemamo regulirano. Tražimo i da obje kategorije imaju iste uvjete, plaćaju iste namete i da se maknu nepotrebne barijere”, kaže naš izvor blizak kompaniji koji je želio ostati anoniman.

Ovakav je prijedlog na tragu onog što Uber od samog ulaska na tržište želi poručiti – da oni nisu taksi. Generalni menadžer Ubera u Hrvatskoj Davor Tremac više je puta govorio kako je, prema njihovom viđenju stvari, Uber tehnološka tvrtka koja se bavi privatnim najmom vozača i vozila. Prema takvoj logici, vi dakle, kada preko aplikacije naručite prijevoz, zapravo iznajmljujete auto i vozača.

Je li Uber taksi?

Taksisti trenutno moraju položiti ispit poznavanja grada, a u Uberu smatraju kako je to, uz današnju tehnologiju, nepotrebno. Trenutno Zakon propisuju da taksisti moraju imati školu za KV vozača koja traje tri godine. U Uberu i to smatraju nepotrebnim te predlažu da se umjesto toga uvede tečaj sigurne vožnje koji bi trajao nekoliko tjedana.

Ministarstvo je ranije tijekom ovoga tjedna podnijelo optužni prijedlog protiv Ubera Prekršajnom sudu. U Uberu se nadaju kako tužba protiv dvije tvrtke – Uber Croatia i International Holding BV neće rezultirati zabranom aplikacije, nego, eventualno, prekršajem. U međuvremenu bi trebao doći novi zakon koji će sve regulirati.

Čeka se novi zakon

Osim taksista koji su prosvjedovali, zabranu Ubera podržava i taksi Cammeo. Nisu sudjelovali u prosvjedu, ali, kako stoji u njihovom priopćenju, “pozdravljaju odluku Ministarstva prometa da od suda zatraži gašenje aplikacije koja omogućava nezakonito obavljanje taksi prijevoza”.

Premijer Andrej Plenković ranije je poslovanje Ubera nazivao nezakonitim, a ministar Butković u petak je kazao kako je Uberovcima Ministarstvo oduzelo 18 vozila i izreklo 7 milijuna kuna novčanih kazni.