Mutni poslovi u obnovi. Od fingiranih nabava do 'blendanja' različitih izvora novca za istu svrhu: 'Stvoren je netransparentni kaos'

Ministrica Nina Obuljen Koržinek i dalje uvjerava da ništa nije preplaćeno

FOTO: Telegram/Pixsell

Policija je prošlog tjedna drugi put došla u Ministarstvo kulture te izuzela dokumente, e-mailove i mobitele. Službeno provode istragu o oko 2,5 milijuna eura koje je to ministarstvo bez natječaja dodijelilo Geodetskom fakultetu za 3D snimanje zgrada oštećenih u potresu, o čemu je u seriji tekstova pisao Telegram.

HDZ-ova ministrica Nina Obuljen Koržinek i dalje uvjerava da ništa nije preplaćeno, unatoč tome što su tužitelji detaljno opisali curenje novca u privatne džepove, piše Express.

EPPO je u zadnji posjet ministarstvu došao i s nalogom za pretres domova, mailova te telefona i najbližih ministričinih suradnika – Davora Trupkovića, glavnog konzervatora, koji je bio zadužen za provedbu ugovora s Geodetskim fakultetom, HDZ-ovke Marice Mikec, glavne tajnice ministarstva i jedne od najbližih suradnica ministrice, te Krešimira Račića, HDZ-ovca koji vodi financije. Taj je trojac operativno bio zadužen i za druge zgrade kulturne baštine za koje se novac europskih fondova isplaćivao preko Ministarstva kulture i koje nemaju veze s Geodetskim fakultetom.

EPPO primio kaznenu prijavu protiv Obuljen Koržinek

Express ima potvrdu da je EPPO još prije primio kaznenu prijavu protiv Obuljen Koržinek i njenih suradnika zbog načina na koji se trošio novac u obnovi. Nevezano za tu prijavu, od upućenih u proces doznali su da bi veliki problem za ministricu moglo predstavljati i takozvano blendanje sredstava iz različitih europskih fondova i domaćeg proračuna kojim se obnavljaju mnogobrojne zgrade kulturne baštine u Zagrebu i na Baniji.

Osoba koja je izravno sudjelovala u onom što se opisuje u kaznenoj prijavi ekskluzivno za Express objasnila je kako su se ugovarali poslovi na obnovi zgrada kulturnih dobara u Zagrebu. Svaka kulturna ustanova je trebala sama ugovarati poslove vezane za obnovu, ali tu je nastao problem jer, primjerice, muzeji nisu imali stručno i osposobljeno osoblje.

‘Sve se znalo unaprijed’

“Zato je od osobe bliske ministrici došao nalog angažmana jedne konzultantske tvrtke, a i voditelja projekta. Iako je za to trebalo zatražiti više ponuda, oni su imali svoje cijene i s njima je trebalo surađivati. Tvrtka konzultant zatim mi je dala još dvije e-mail adrese njenih prijateljskih tvrtki od kojih moram tražiti ponude kako bismo zadovoljili zakonsku formu da treba pozvati tri tvrtke.

Te druge dvije tvrtke ponudile su više cijene u dogovoru s njima. Naravno da su na kraju fingiranom nabavom izabrani baš oni koji su nam od početka preporučeni i koji su praktički proveli poziv na kojem su izabrani. Sve se znalo unaprijed”, ispričao je izvor za Express.

‘Fingirane ponude’

Kad je jednom izabran konzultant, on je na isti način provodio dalje nabave. Pa je za projektiranje obnove zgrade odgovorna osoba od njih dobila nalog kome poslati upite kako bi se zadovoljila forma. Zatim je na isti način s dvije fingirane ponude izabran onaj tko je unaprijed određen. Ista stvar nastavila se i kad je trebalo izabrati izvođača radova ako se nije moralo ići na otvorenu javnu nabavu, a sve su pravdali brzinom.

“Nije tako bilo samo kod nas nego je i niz drugih institucija pod Ministarstvom kulture odabiralo iste konzultante, koji su onda dalje netransparentno odabirali dalje projektante i izvođače. Čini mi se da je sve namjerno napravljeno kako bi na kraju podobne tvrtke dobile novac”, prepričava.

Istu savjetničku tvrtku Express je našao u još šest zagrebačkih institucija u kulturi kao konzultante. I cijena je kod svih slična, preračunato, 30-ak tisuća eura. Izabrani su ili jednostavnom nabavom ili izravnom pogodbom. Gdje su oni, tu je isti i voditelj projekta, koji zasebno naplaćuje svoje usluge.

Sustav ‘blendanja’

U slučaju plaćanja 2,5 milijuna eura Geodetskom fakultetu, i ministrica i premijer tvrde da je riječ o nacionalnom novcu, a EPPO je nadležan samo za europski novac. Ministrica kulture je, objašnjavaju upućeni, uvela poseban sustav “blendanja” – miješanje različitih izvora novca za istu svrhu. Osoba iz sustava ističe da ministrica i njeni ljudi nisu htjeli slušati upozorenja.

“Stvoren je netransparentni kaos i vjerojatno će to revizori EU-a otkriti, ali procedure su takve da će za to trebati do dvije godine. Mi smo obnove cijelih zgrada utrpali u Fond solidarnosti kako bi se novac potrošio. Naravno da to nije bilo dovoljno za cijelu obnovu, ali kad je novac potrošen, onda je nastavljen rad iz drugih fondova ili nacionalnog proračuna.

Trebalo je za svaki dio obnove napraviti posebni projekt i plaćati ga samo s jedne pozicije kako bi se mogao slijediti trag novca i sve kontrolirati. Ovako postoji mogućnost dvostrukog plaćanja istog troška, nema revizorskog traga i naravno da postoji veća mogućnost malverzacija. Ministrica će govoriti da to nije istina i da je sve dogovoreno s EU-om, ali to jednostavno nije točno i jednom će se pokazati nakon revizije”, kaže sugovornik iz sustava.

Sukob nadležnosti

“Neki čelnici institucija poslušali su i odvojili projekte po različitom financiranju, kako je i potrebno, ali za većinu je napravljeno potpuno netransparentno ‘blendanje’ prema naputku Ministarstva kulture”, objašnjava.

Primjerice, konzultantska tvrtka koju su institucije trebale angažirati za nabavu nigdje nije plaćena europskim novcem nego nacionalnim. Iako de facto rade na projektima obnove financiranima europskim novcem. Također, oni su dalje izabrali projektante i izvođače koji su plaćeni europskim novcem.

Praktički bi DORH mogao istraživati kako je izabran konzultant, a EPPO postupak u kojem je konzultant izabrao izvođača radova. To je, naravno, potpuno besmisleno jer je sve usko povezano. Istragu trebaju voditi jedni ili drugi. I zato u ovakvim slučajevima dolazi do tzv. sukoba nadležnosti. A ako do njega dođe, odluku o tome hoće li na slučaju raditi DORH ili EPPO donosi glavni državni odvjetnik.

Plenkovićevo ‘ne treba im crtati’

“Da bi njihova nadležnost bila utemeljena (EPPO-a, op.a), treba vidjeti je li došlo do štete za financijske interese EU-a. Provjerili smo i ni cent isplaćen Geodetskom fakultetu iz Ministarstva kulture nije iz Fonda solidarnosti. Ako je to istina i ako ima problema je li nadležan DORH ili EPPO, DORH i USKOK trebaju pokrenuti izvide sa svoje strane. I onda dolazimo do pozitivnog sukoba nadležnosti. U toj priči EPPO radi svoj posao, ali i DORH mora vidjeti koja je njegova nadležnost “, kazao je Andrej Plenković nedavno.

Na upit hoće li pozvati DORH da se oglasi i razriješi pitanje nadležnosti Plenković je odgovorio da je na DORH-u pokretati postupke, “ne treba im sve nacrtati”. Jasno je što premijer smjera: DORH bi trebao preuzeti istragu o Geodetskom fakultetu, a zbog “blendanja” novca u obnovi isti bi kriterij trebao i tamo primijeniti. Pitanje je kad će, i hoće li, DORH na čelu s Turudićem ikada te istrage završiti.

Ministarstvo kulture i medija za Express je odgovorilo, između ostalog, da “nije bilo nadležno za odabir projektanata, izvođača, provođenje javne nabave i natječaja i drugo nego su to obavljale odgovorne osobe za svaki prijavljeni projekt. Dakle, Ministarstvo kulture i medija nije provodilo nabave za usluge i radove nego korisnici sredstava sami, a za one aktivnosti koje su financirane nacionalnim ili EU sredstvima, Ministarstvo je bilo nadležno provjeriti jesu li njihove nabave provedene po važećim propisima”.