Nakon iskustva s Trumpom, Merkel sada zna da internet trolovi itekako mogu utjecati na rezultat izbora

Najveću prijetnju na izborima predstavlja joj Alternativa za Njemačku

Germany's Chancellor Angela Merkel arrives for the European Union summit in Brussels on March 17, 2016, where 28 EU leaders will discuss the ongoing refugee crisis.     AFP PHOTO / JOHN THYS / AFP / JOHN THYS
FOTO: AFP

Nakon što je svojim očima vidjela kako Hillary Clinton blijedi pred virusnim širenjem populizma Donalda Trumpa, njemačka kancelarka Angela Merkel shvatila je jednu bitnu stvar; kako osvojiti vlast u vremenu kada online fikcije vrlo lako potapaju činjenice, piše Bloomberg.

“Ne bismo trebali podcjenjivati ono što se događa na internetu”, istaknula je njemačka kancelarka u svom govoru u njemačkom parlamentu prošlog tjedna. “Mišljenja danas nastaju na drukčiji način nego prije 25 godina. Lažne stranice, roboti i trolovi mogu iskriviti pogled.”

Najveća briga njemačke kancelarke

Primarna briga Angele Merkel nije najveći rival njene stranke, nego onaj koji je najviralniji. Pridošlica se zove Alternativa za Njemačku i gotovo niotkuda se pojavila prije dvije godine i osvojila 10 od 16 saveznih parlamenata. Njihov je cilj postati nacionalni pokret. Alternativa za Njemačku teško je narušila popularnost njemačke kancelarke svojim antimigrantskim i antiglobalizacijskim platformama, i uspješnim skupljanjem poena na društvenim mrežama.

Na Facebooku imaju oko 300 tisuća fanova više nego stranka Angele Merkel CDU i njihov koalicijski partner. Doduše, Merkel sama ima malo manje od 2,3 milijuna. Članovi Alternative za Njemačku koriste slične metode kao Trump tijekom kampanje, nazivajući Merkeličinih 11 godina vladavine “diktaturom” i prozivajući njenu politiku otvorenih granica tijekom koje je više od milijun izbjeglica u dvije godine stiglo u Njemačku.

Velike promjene u odnosu na prošlu kampanju

Ova kampanja će se odvijati u medijskom prostoru koji je dramatično promijenjen od posljednjih izbora 2013. Prema istraživanju firme eMarketer do iduće godine Nijemci će potrošiti više vremena na internetu nego gledajući TV, a znatno se povećao i utjecaj društvenih mreža.

“Politička podrška na društvenim medijima se mijenja”, rekao je Werner Patzelt, politolog na Tehničkom sveučilištu u Dresdenu. “Alternativa za Njemačku i slične grupe su toliko popularne na Facebooku jer oni komuniciraju od dna prema gore, umjesto odozgo prema dolje, kao već utvrđene stranke.”

U svom prošlotjednom obraćanju parlamentu, Merkel je pozvala zastupnike da pomognu Nijemcima da se zaštite od lažnih vijesti na internetu i izrazila potporu u donošenju propisa kojima je cilj obuzdati govor mržnje. Angela Merkel vjeruje kako populizam u Njemačkoj ima različite korijene od sličnih pokreta u drugim zemljama, kaže za Bloomberg osoba bliska njemačkoj kancelarki.

Nove metode u kampanji

Jedan dužnosnik CDU-a, koji je želio ostati anoniman, otkrio je kako se CDU priprema za napade i planira povećati broj djelatnika koji će pratiti i reagirati na objave u kojima je govor mržnje usmjeren prema Merkel. Menadžer kampanje njemačke kancelarke, Klaus Schueler, s druge strane, inzistira na tome da Trumpov uspjeh u Sjedinjenim Državama ne utječe na to kako će se Merkel pripremati za izbore.

Ne može se sa sigurnošću reći kako će se podrška koju Alternativa za Njemačku ima na društvenim mrežama odraziti na broj glasova koje će osvojiti na izborima. Stranka prema posljednjim anketama dobija 13 posto u odnosu na 33 posto koliko ima konzervativni blok predvođen njemačkom kancelarkom. A neki od njihovih fanova i komentara su s lažnih profila ili od male grupe ljudi koji su svaki dan satima online, smatra Simon Hegelich, politolog s Tehničkog sveučilišta u Münchenu.

Mračni, paralelni svijet

Za Merkel se ne može reći da je aktivna na društvenim mrežama, dogodi se i da na njezinoj stranici osvane tek jedna objava tjedno. Alternativa za Njemačku u tim je stvarima dosta agilnija, često objavljuju fotografije svojih kandidata, s kratkim tekstovima, i to više puta dnevno. Na taj način privlače tisuće fanova, a često i vrlo otvoreno napadaju Merkel pišući da je “super opasna stara vještica” ili pak kako “zaslužuje biti bačena u zatvor.”

“Želimo doći do ljudi koji su umorni od mainstream medija”, kaže glasnogovornik Alternative za Njemačku Christian Lueth. “Mi dopuštamo ljudima da slobodno govore o problemima koje druge stranke ne dozvoljavaju i općenito ne brišemo sadržaj.”

Kai Arzheimer, znanstvenik političkih znanosti sa Sveučilišta u Mainzu, kaže kako se uvidom u sadržaj koji čitatelji najviše pregledavaju može očekivati da postoji više njemačkih birača koji razvijaju predrasude umjesto promicanja različitosti. “Surfajte sat vremena i naći ćete se u vrlo mračnom, paralelnom svijetu”, kaže Arzheimer. “Ekstremna krajnja desnica samo je klik, dva, dalje od nas.”