Progovorili čuveni filmaši, istraživači oceanskih dubina: 'Mi smo u strahu odustali od zarona, Titan je imao niz problema'

Pojedini problemi s podmornicom rezultirali su i sudskim tužbama

File image provided by the OceanGate Expeditions shows a submarine on a tourism expedition to explore the wreckage of the Titanic. OceanGate Expeditions said in a brief statement on Monday June 19, 2023 that it was mobilizing all options to rescue those on board the vessel. It was not immediately clear how many people were missing. The U.S. Coast Guard did not immediately respond to requests for comment. Media reports said the Coast Guard has launched search-and-rescue operations. The company is currently operating its fifth Titanic "mission" of 2023, according to its website, which was scheduled to start last week and finish on Thursday (June 22). The expedition, which costs $250,000 per person, starts in St. John's, Newfoundland, before heading out approximately 400 miles into the Atlantic to the wreckage site, according to OceanGate's website.,Image: 784408669, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no
FOTO: Profimedia

Američki istražitelji nastavljaju s pretragom morskog dna Atlantika na mjestu gdje je došlo do implozije podmornice Titan, u kojoj su stradali 58-godišnji britanski biznismen, avijatičar i svemirski turist Hamish Harding, pakistanski biznismen Šahzada Dawood i njegov sin Suleman, francuski oceanograf Paul-Henry Nargeolet, stručnjak za Titanik, te Stockton Rush, osnivač OceanGatea.

Ostaci Titana pronađeni su jučer nedaleko od olupine Titanika, kamo se zaputila podmornica tvrtke OceanGate s peteročlanom posadom. “Polje krhotina koje su pronašli roboti u blizini mitske olupine, na dubini od gotovo 4000 metara, svjedoči o katastrofalnoj imploziji podmornice”, izjavio je kontraadmiral američke obalne straže John Mauger na konferenciji za novinare u Bostonu.

Mauger je za CNN kazao kako vlasti i stručnjaci rade na utvrđivanju tijeka događaja i okolnosti koji su doveli do ove nesreće. Koriste se i bespilotne podmornice kako bi se utvrdilo područje s krhotinama Titana.

“Snimili smo zvuk implozije ili eksplozije’

Vlasti također moraju utvrditi je li do implozije Titana došlo u trenutku kada je s podmornicom izgubljena komunikacija, sat i 45 minuta nakon zarona, kazao je Mauger. Za CNN je istaknuo kako je američka mornarica analizirala zvukove koji su se čuli nakon prijave nestanka podmornice, te kazao kako je zvuk snimljen u nedjelju bio “u skladu s implozijom ili eksplozijom” u blizini mjesta gdje je izgubljena komunikacija s Titanom.

Mornarica je proslijedila informacije Obalnoj straži koja je donijela odluku da se potraga za podmornicom nastavlja. Potražni timovi u moru su imali sonare koji su konstantno radili, a pritom nije detektiran niti jedan “katastrofalan događaj”, kazao je Mauger.

Na pitanje hoće li s morskog dna izvući ostatke posade, Mauger je odgovorio kako su uvjeti na samom dnu iznimno nemilosrdni, te da ne može potvrditi hoće li do toga doći. Medicinski stručnjak Aileen Marty kazao je pak za CNN da tijela nikad neće biti izvučena s obzirom da je došlo do implozije. “Teško da će pronaći ikakve ljudske ostatke”, kazao je Marty.

Brojna pitanja o sigurnosti podmornice

Putovanje podmornice Titanom do same olupine Titanika slovilo je kao nevjerojatno iskustvo koje se događa jednom u životu, te je bio u sklopu avanturističkog turizma za ultra bogate. Karta za zaron koštala je 250 tisuća dolara.

Zbog ove tragedije otvorila su se brojna pitanja o sigurnosti, mehanici i kvaliteti same podmornice Titan, s obzirom da eksperimentalno plovilo nije odobrilo ni certificiralo niti jedno regulatorno tijelo.

‘Prekršio sam neka pravila’

Suosnivač OceanGatea Guillermo Sohnlein kazao je kako je smrt posade “tragičan gubitak za njihove obitelji i društvo istraživača oceana”. “Oni koji rade na tako velikim dubinama znaju da uvijek postoji rizik. Pritisak dolje je toliko intenzivan i ako postoji ikakva greška, ona postaje katastrofalnom greškom”, kazao je Sohnlein za CNN.

Ustvrdio je i kako je imao puno povjerenje u drugog osnivača, preminulog Stocktona Rusha, koji se bojao da bi regulatorna tijela mogla usporiti napredak u izgradnji podmornice.

“Prekršio sam neka pravila kako bih stvorio ovo”, kazao je Rush u intervjuu 2021. “Ne znamo još ništa dok se ne dovrši istraga i prikupe svi podaci, zato ću ostati suzdržan u svojim prosudbama”, kazao je Sohnlein.

Zaposlenici upozoravali na probleme

Najmanje dvoje bivših zaposlenika OceanGatea ranije su izrazili zabrinutost oko dizajna i testiranja trupa. Zbog njihovih tvrdnji, voditelj emisije “Expedition Unknown” na Discoveryju Josh Gates, odlučio je kako on i njegov tim neće snimati zaron u podmornici jer im je bilo jasno da “na podmornici treba još raditi”.

“Velik dio sistema je radio, no dio nije. Imali smo probleme s potisnicima, računalnom kontrolom plovila i takvim stvarima. Bio je to zaista izazovan zaron”, ispričao je kasnije Gates.

Sudske tužbe zbog putovanja

Tvrtka OceanGate suočila se ranijih godina s nizom mehaničkih problema te s lošim vremenskim uvjetima zbog kojih su prijašnji zaroni morali biti odgođeni ili otkazani, piše CNN.

Pojedini problemi s podmornicom rezultirali su i sudskim tužbama, u kojima su klijenti koji su plaćali veliku cijenu za zaron tražili tvrtku da im nadoknadi troškove jer nikad nisu niti došli do olupine Titanika, tvrdeći da je OceanGate precijenio sposobnosti Titana.