Otkrivamo: država milijardama spašavala HŽ Infrastrukturu, a oni odabranim medijima davali ogroman novac za bedastoće

Za kalendare, bojanke i konferencije o budućnosti zemlje HŽ Infrastruktura je platila 200.000 eura

Državna tvrtka HŽ Infrastruktura potrošila je od 2017. do 2022. milijun i pol kuna (200.000 eura) za sponzoriranje odabranih medija, otkrio je Telegram iz javno dostupnih podataka. HŽ Infrastruktura je dio bivšeg HŽ-a koji se bavi održavanjem pruga i prateće infrastrukture, a tek je 2022. napokon poslovala u plusu. Na kraju te godine HŽ Infrastruktura je bila dužna državi golemih 179 milijuna eura po osnovi protestiranih jamstava. To su dugovi koji su došli na naplatu, ali HŽ nije imao novca da ih plati, pa su ih pokrili porezni obveznici.

Unatoč tome, HŽ Infrastruktura je sve te godine uspijevala naći novca za medijska sponzorstva. Uglavnom je bila riječ o raznim konferencijama “o budućnosti Hrvatske” koje su organizirali mediji, a HŽ Infrastruktura ih je financirala čak 14. Osim toga, državna tvrtka, koja nije u stanju plaćati vlastite dugove, plaćala je medijima da pišu pozitivne članake o njoj, da objavljuju bojanke, kalendare i cijela specijalna izdanja te za organizaciju izbora gospodarstvenika godine.

Najviše novca su dali Hanza mediji, izdavaču Jutarnjeg lista, Globusa i Slobodne Dalmacije, kojoj je otišlo 577.500 kuna (76.700 eura). Večernji list dobio je 555.000 kuna (73.700 eura), Novi list 255.000 kuna (33.800 eura), portal 24 sata 87.151 kuna (11.600 eura), a po 30.000 kuna (4.000 eura) dobili su Glas Istre te desničarski portali Dnevno.hr i Direktno.hr.

Prekretnica 2017.

Ova je praksa počela s dolaskom na vlast HDZ-a Andreja Plenkovića: HŽ Infrastruktura dala je 2016. za sponzorstva tek pet tisuća kuna (664 eura). Već iduće godine taj iznos raste na 103.000 kuna (13.700 eura). Tad u priču ulaze Direktno.hr i Večernji list. Te godine HŽ Infrastruktura je krenula i sa sponzoriranjem konferencija. Večernji je dobio 50.000 kuna (6.700 eura) za konferenciju “Hrvatska kakvu trebamo – obrazovanje”. Istom listu dali su i 20.000 kuna (2.700 eura) za izbor gospodarstvenika godine.

Već 2018. godine sponzorstva rastu na 356.861 kuna (47.400 eura). Večernjem listu i vlasnicima Direktno.hr pridružuju se Novi list i Hanza media. Novom listu je dano 165.000 kuna (22.000 eura), golem iznos za kalendar i seriju članaka o projektima HŽ Infrastrukture. Hanza mediji su dali 80 tisuća kuna (11.000 eura) za “medijsku suradnju” i specijalno izdanje Globusa.

U predizbornoj 2019. godini je za razna sponzorstva izdvojeno 394.499 kuna (52.400 eura). Pet šestina tog novca otišlo je medijima: 24 sata, Večernjem listu, Hanza mediji, Novom listu i tvrtki Propuls koja stoji iza portala Direktno.hr. HŽ Infrastruktura je te godine sponzorirala čak pet konferencija u organizaciji Večernjeg i Hanza medije. Financirali su i poseban rođendanski broj Večernjaka, bojanku koju je taj list izdao na temu prometa, prometni priručnik Jutarnjeg lista i još jedan kalendar Novog lista.

Svečana izdanja i monografije o potresima

Sponzoriranje medija nastavilo se u pandemijskoj 2020. HŽ Infrastruktura platila je Večernjem listu 30 tisuća kuna (4.000 eura) za izdanje Hrvati koji su mijenjali svijet, a Hanza mediji 12.500 kuna (1.700 eura) za posebno izdanje Slobodne Dalmacije. Osim 100 tisuća kuna (13.200 eura) koje je HŽ Infrastruktura platila Ministarstvu vanjskih poslova kao sponzor hrvatskog predsjedanja Europskom unijom (!), ostatak proračuna za sponzorstva od 321.500 kuna otišao je medijima.

Iduća 2021. godina bila je osobito izdašna za odabrane medije; riječ je o godini lokalnih izbora. HŽ Infrastruktura je po već uhodanoj praksi – malo konferencije, malo posebna izdanja, malo naručeni članci – odabranim medijima isplatila čak 440.151 kunu (58.400 eura). Te godine među odabranima se pojavljuje i Glas Istre, kojem je HŽ Infrastruktura platila 30 tisuća kuna (4.000 eura) za posebni prilog o “obnovi i modernizaciji istarskih željeznica”. Državna tvrtka je Hanza mediji dala novac za svečano izdanje Globusa i monografiju 2020. – hrvatska godina potresa. Večernji list je, uz konferencije, novac dobio i za izdanje Hrvatska neovisnost – 30 godina poslije.

Iznos sponzorstava za medije značajno je smanjen 2022. godine, a na listu su se uspjeli probiti i jedna sportsko-rekreativna udruga, Grad Karlovac, Željeznička tehnička škola Moravice i zagrebački Fakultet strojarstva i brodogradnje. Ipak, većinu iznosa od 227.500 kuna (30.200 eura) otišla je medijima za konferencije i posebna izdanja. Podaci za prošlu godinu još nisu objavljeni.

‘To je javni interes’

Drastično povećanje budžeta za sponzoriranje medija iz HŽ Infrastrukture objašnjavaju investicijskim zamahom u kojem su “nakon godina zapostavljanja” diljem Hrvatske pokrenuli 40-ak projekata obnove i modernizacije željezničke infrastrukture.

“Svrha sponzorstava je informirati javnost o aktivnostima i projektima koje pripremamo i provodimo, što je, smatramo, u javnom interesu, ali i u interesu same tvrtke”, objašnjavaju iz HŽ Infrastrukture. Tvrde da sponzorstva ne utječu na medijske objave o njima. “To se vrlo lako može provjeriti jer su i mediji koje navodite nerijetko bili vrlo kritični prema nekim segmentima poslovanja HŽ Infrastrukture”, poručuju.

Porobljavanje medija

Naglo probuđena želja HŽ Infrastrukture da se reklamira u medijima neobična je i mimo činjenice da su gotovo cijeli ovaj period bili gubitaš koji je državi dužan velik novac. HŽ Infrastruktura je monopolist, takav da joj je teško i zamisliti konkurenciju u održavanju tračnica i željezničkih stanica. Nejasno je i kakvu je korist tvrtka dobila financiravši, primjerice, konferenciju “Pobjednici COVID-a” u organizaciji Jutarnjeg lista, podlistak u Večernjem “Top 505 kampanja” ili seriju članaka o braniteljima na portalu Direktno.hr.

Mediji kojima su dali novac, s druge strane, teško mogu biti nepristrani kad treba napisati nešto negativno o HŽ Infrastrukturi. Pritom je ona samo jedna od državnih tvrtki koje se bave ovakvim sponzoriranjem medija; kumulativni efekt je kompromitacija brojnih medija milijunima javnog novca koji im se slijevaju za “konferencije” i specijalne projekte.