Riješen misterij leta MH370, pronašli su nestali malezijski avion?

Avion je nestao nakon polijetanja iz Kuala Lumpura 8. ožujka 2014.

In this photo taken from a Royal New Zealand Airforce (RNZAF) P-3K2-Orion aircraft, co-pilot and Squadron Leader Brett McKenzie helps to look for objects during the search for missing Malaysia Airlines flight MH370, off Perth on April 13, 2014.  AFP PHOTO / POOL / Greg WOOD
FOTO: AFP

Uz obalu otoka Reunion, koji se nalazi istočno od Madagaskara u Indijskom oceanu, otkriveni su ostaci aviona. Istražuje se je li riječ o zrakoplovu Malaysia Airlinesa MH370, koji je nestao još 2014. godine, rekao je Christian Retournat, član francuskog ratnog zrakoplovstva u Reunionu, otoku koji je pod upravom Francuske.

“Još je prerano reći pripadaju li ostaci (dugi dva metra, nalik na dio krila), avionu Malaysia Airlinesa. Našli smo ih jutros uz obalu Saint Andrea”, kazao je Retournat, javlja CNN. Ostaci su prenijeti na otok. Zrakoplov Malaysia Airlinesa nestao je nakon polijetanja iz Kuala Lumpura 8. ožujka 2014. godine, a bio je na putu za Peking.

https://twitter.com/grasswire/status/626438333649043456

https://twitter.com/PzFeed/status/626437000254631936

Xaviera Tytelmana, bivšeg vojnog pilota koji se kasnije specijalizirao za sigurnost zrakoplova, jutros je kontaktirao čovjek koji živi na otoku Reunion i poslao mu niz fotografija koje prikazuju olupinu aviona. “Proučio sam stotine fotografija i razgovarao s kolegama”, rekao je Tytelman za Telegraph.

“I svi mislimo da je riječ o krilu Boeinga 777, istog aviona kao što je bio onaj Malaysia Airlinesa. Policija u Reunionu ispituje ostatke i kažu da izgleda kao da su bili u moru oko godinu dana, što opet ukazuje na nestali avion. Ne možemo još biti sigurni, ali mislim da za to postoji šansa”, kazao je Tytelman.

Zrakoplov je nestao s 239 ljudi (227 putnika i 12 članova posade), i to u okolnostima koje su zbunjivale istražitelje i ostavile izbezumljene obitelji u potrazi za odgovorima. No, Tytelman vjeruje da Indijski ocean kao lokacija pada aviona ima smisla. “Ne znamo koliko će potrajati dok ne dobijemo definitivnu potvrdu ili demanti”, ističe.

Neobične okolnosti nestanka zrakoplova

U trenutku nestanka zrakoplova piloti nisu poslali nikakvu poruku ili signal za opasnost, što je neobičan detalj. Vremenske prilike bile su povoljne, a u području u kojem se zrakoplov mogao srušiti nisu pronađeni nikakvi tragovi ili ostaci. Od 227 putnika njih 153 bili su Kinezi, a ostali su iz Malezije. Među Kinezima je bila delegacija od 19 umjetnika koji su došli na izložbu u Kuala Lumpur. Nestali zrakoplov tražili su deseci brodova i zrakoplova iz nekoliko zemalja.

Kasnije se ispostavilo da su se najmanje dva putnika na let ukrcala pod lažnim imenima, koristeći ranije ukradene putovnice jednog Talijana i jednog Austrijanca. Naime, ministarstva vanjskih poslova Italije i Austrije obavijestila su rodbinu tih muškaraca o njihovu nestanku, no tada su utvrdili da su živi i zdravi. Jedan od putnika koji je koristio lažnu putovnicu je 19-godišnji Iranac Pouria Nour Mohammad Mehrdad, koji je u Maleziji tražio azil.

https://twitter.com/luchtvaart/status/626457803385892865/photo/1

Mobiteli putnika i posade još danima bili upaljeni

Boeing 777 prije nestanka naglo je skrenuo s planirane rute te letio još nekoliko stotina kilometara prije nego je ostvario posljednji kontakt s kontrolom leta na istočnoj obali Malezije. Tijekom prvih nekoliko dana potrage mobiteli putnika i dalje su normalno zvonili, a bilo im je moguće i poslati poruku putem aplikacija. Službenici Malaysian Airlinesa zvali su i članove posade aviona, čiji su mobiteli također zvonili.

Istražitelji su se nadali da će uz pomoć mobitela otkriti lokaciju aviona, no nikome nije bilo jasno kako mobiteli mogu zvoniti i nekoliko dana od nestanka. Rodbina je bila uvjerena da mobiteli putnika i posade nikako ne bi mogli biti upaljeni da je avion pao u more ili na kopno, a čudno im je bilo i što su baterije mobitela još aktivne.

Više svjedoka reklo je malezijskim vlastima da su vidjeli nestali zrakoplov i sat vremena nakon što je nestao s radara. Njihovi iskazi navodno potvrđuju da se zrakoplov okrenuo.

Najskuplja potraga u povijesti

Američki istražitelji kazali su da su komunikacijski sistemi nestalog zrakoplova Malaysia Airlinesa ugašeni u razmaku od 14 minuta. To ukazuje na činjenicu da avion nije pao zbog nekakvog teškog kvara, jer bi se komunikacijski sistemi, tj. odašiljači ugasili u isto vrijeme. Istraživani su bili i piloti, čiji su stanovi pretraženi, no policija nije našla ništa sumnjivo.

Potraga za malezijskim zrakoplovom stajala je stotine milijuna dolara i bila je najskuplja u povijesti, a brodovima, zrakoplovima i podmornicama u njoj je sudjelovalo 26 zemalja. Obitelji nestalih čak su ponudile nagradu za informacije koje bi dovele do pronalaska aviona.

Razlilčite teorije o uzroku nestanka aviona

Tijekom potrage za nestalim avionom pojavile su se različite teorije, a po jednoj od njih zrakoplov suoteli hakeri i potom srušili Amerikanci, kako je tvrdio Marc Dugain, bivši predsjednik francuske aviokompanije Proteus Airlines. Dugain je tvrdio da su hakeri oteli avion daljinski i usmjerili ga prema američkoj vojnoj bazi na otoku Diego Garcia, a amerikanci su ga srušili kad su vidjeli da im se približava. Kao dokaze navodi svjedočenja s Maldiva gdje je na dan pada navodno viđen veliki avion koji leti jako nisko prema Diegu Garciji.

Potraga za zrakoplovom nije urodila plodom, barem zasad, što je izazvalo ogorčenje javnosti
Potraga za zrakoplovom nije urodila plodom, barem zasad, što je izazvalo ogorčenje javnosti AFP

Po drugoj teoriji nestali malezijski zrakoplov možda je bio otet. Na to ukazuje činjenica da je na trenutak ostao bez struje – stručnjaci koji su proučavali izvještaj australskih istražitelja kazali su da bi nestanak, odnosno isključenje struje, moglo ukazivati na pokušaj da se izbjegne radar.

Autopilot, otmica, požar…

Također, istražitelji su zaključili da je avionom u trenutku vjerojatnog pada u Indijski ocean upravljao autopilot, no nisu objasnili kako bi on mogao utjecati na rušenje zrakoplova. Nadalje, u dokumentima je pisalo da je Boeing 777 prevozio i 4,5 tona egzotičnog voća te posebnu pošiljku s 200 kila baterija od litija. No, ova posebna pošiljka sveukupno je bila teška 2,2 tone. Glasnogovornik kompanije nije htio otkriti o čemu je bila riječ.

Istražiteljima su se javljali i ljudi koji su mislili da znaju što je s avionom – jedan je ruski novinar dojavio da je avion Malaysian Airlinesa otet, a sletio je u Afganistanu. “Avion Malaysian Airlinesa na letu MH370 koji je nestao 8. ožujka s 239 putnika je otet. Piloti nisu krivi. Avion su oteli nepoznati teroristi, a znamo da jednog od njih zovu ‘Hitch’. Zrakoplov je sletio u Afganistanu blizu granice s Pakistanom”, kazao je novinar.

Spominjala se i teorija o požaru. Neki tvrde da se zrakoplov mogao zapaliti zbog kvara, a posada se onesvijestila pa se zrakoplov nastavio nekontrolirano kretati. Ipak, neki stručnjaci su skeptični prema toj teoriji jer tvrde da avion bez ljudske intervencije nije mogao dospjeti tamo gdje vlasti sada tvrde da se srušio.