Razgovarali smo s pilotom kojeg su ometali laserom tijekom slijetanja i kaže da to uopće nije bezopasno

Tomislav Dolovski objasnio nam je sve o prošlotjednom incidentu

Tomislav Dolovski
FOTO: Borko Vukosav

Prošlog je tjedna policiji u splitskoj zračnoj luci jedan pilot prijavio slučaj ometanja laserom prilikom slijetanja aviona. Unatoč tome što se ometanje laserom tretira kao prekršaj te kazna može iznositi i do 15.000 kuna, ovi slučajevi i nisu takva rijetkost. S obzirom na to da mogu predstavljati veliku opasnost za sigurnost posade i putnika, odlučili smo pitati stručnjaka da nam objasni o kakvom se problemu radi.

Tomislav Dolovski prvi je časnik i menadžer za sigurnost operacija u Croatia Airlinesu, koji se i sam našao u situaciji da ga s tla ometaju laserom. Upoznao nas je sa sigurnosnim procedurama i realnom opasnošću, koju laseri mogu predstavljati za posadu i putnike.

Telegram: Kakva je sigurnosna procedura kad vas zaslijepi laser? Što posada tada mora napraviti?

Tomislav Dolovski: Prije svega, treba osigurati sigurno upravljanje avionom. Ako je pilot koji upravlja avionom onemogućen u u svojoj dužnosti, predat će kontrolu drugom članu posade. Ako je autopilot isključen, procijenit će se da li ga treba uključiti, ovisno o tome koja je faza leta. Dakako, treba izbjegavati izravan pogled prema laseru. Sve ove radnje poduzimaju se s najvažnijim ciljem, a to je sigurno upravljanje avionom.

Tomislav Dolovski lani je također imao slučaj ometanja laserom
Tomislav Dolovski lani je također imao slučaj ometanja laserom Borko Vukosav

Kome i kako prijavljujete slučaj ometanja laserom? Koja je standardna procedura?

Nakon što poduzmemo sve radnje kojima osiguravamo sigurno upravljanje avionom, slučaj ometanja laserom prijavljujemo kontroli leta, a kontrola leta to odmah dojavljuje aerodromskoj policiji. Kontroli leta prijavljujemo iz kojeg smjera laser dolazi, kojeg je intenziteta te lokaciju na kojoj se nalazi. Svaki takav ocijenjujemo kao ozbiljan incident.

Nakon slijetanja dajemo dodatnu izjavu aeodromskoj policiji u odredištu u koje slijećemo i slučaj prijavljujemo Agenciji za civilno zrakoplovstvo te Agenciji za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu. Slučaj se dalje obrađuje i u sigurnosnom sustavu Croatia Airlinesa.

Na kojim aerodromima i kad se u Hrvatskoj najčešće događaju ometanja laserom?

Najčešće je riječ o aerodromima u Dubrovniku, Splitu i Zagrebu, a početkom turističke sezone raste i broj ometanja laserom. Mi smo u 2012. godini zabilježili 23 slučaja ometanja aviona laserom, 2013. godine bilo ih je devet, a lani 10.

Koje su realne posljedice ometanja laserom za vas i za putnike?

Problem je u tome što laseri ometaju posadu tijekom kritičnih faza leta, polijetanja i slijetanja, odnosno kad se nalazimo na malim visinama. Posljedice ovise o intenzitetu svjetla i području koje pogodi laser. Ako je intenzitet lasera jak, na prednjim prozorima svjetlost se razbije i osvijetli cijeli kokpit. Posljedice mogu biti “trenutačno sljepilo” i nemogućnost upravljanja avionom.

Dolovski poručuje da ljudi trebaju shvatiti kako njihova igra može biti itekako opasna
Dolovski poručuje da ljudi trebaju shvatiti kako njihova igra može biti itekako opasna Borko Vukasov

Situacija je kompliciranija noću. Posada počinje prilagođavati vid za noćno slijetanje još na većim visinama. Tada umanjujemo intenzitet svjetla u kokpitu i osvijetljenost ekrana kako bi se pripremili za noćne uvjete slijetanja. Svako ometanje laserom nam remeti, uza sve ostalo, i noćni vid. A kako u tim kritičnim fazama obavljamo i radnje vezane za pripremu aviona za slijetanje, bilo kakvo ometanje može poremetiti naš utvrđeni slijed procedura. Sve to ima izravan utjecaj na sigurnost putnika i posade.

Koliko se često događa da avion ne može sletjeti zbog osvjetljavanja laserom?

Croatia Airlines nije zabilježio slučaj u kojem je slijetanje zrakoplova bilo onemogućeno zbog osvjetljavanja laserom. No, to ne znači da rizik od takvog slučaja ne postoji.

Tko se bavi time da laserima osvjetljava avione?

Najčešće su to, prema osobnome mišljenju, osobe koje osvjetljavaju iz svog dvorišta, ispred noćnih klubova ili slično. Njima je to možda zabavno, ali trebali bi shvatiti da tako ugrožavaju sigurnost letenja. Dodatni je problem što su laseri lako dostupni i nikome ne morate odgovarati kad ih kupujete.

Jeste li vi tijekom leta doživjeli ometanje laserom i kako je to izgledalo?

Da, takav mi se slučaj dogodio jedanput i to prigodom slijetanja u Zračnu luku Dubrovnik kada smo bili osvijetljeni laserom iz mjesta Zvekovica. Srećom, intenzitet lasera nije bio jak i sve je kratko trajalo. Navedeni događaj prijavili smo kontroli leta i aerodromskoj policiji.