Ruski bogataš tuži Hrvatsku i traži više od 35 milijuna eura. Sve se vrti oko ove superjahte i zahtjeva iz Ukrajine

Bude li jahta predana Ukrajini, odvjetnici najavljuju dopunu tužbe iznosom od 130 milijuna eura

22.09.2022., Split - Jahta Royal Romance uhicenog ruskog oligarha Viktora Medvedchuka jos uvijek se nalazi u Trogiru. Photo: Milan Sabic/PIXSELL
FOTO: Milan Sabic/PIXSELL

Tužba u vrijednosti većoj od 35 milijuna eura zbog zapljene jahte “Royal Romance” podnesena je protiv Hrvatske. Jahta je u vlasništvu tvrtke Lanelia holdings iza koje stoji ruski nekretninski poduzetnik Aleksej Inkin.

Plovilo je blokirano u luci u Trogiru na zahtjev tužiteljstva Ukrajine. Oni ju povezuju s Viktorom Medvedčukom, moćnim ruskim tajkunom. Ukrajina protiv njega vodi predkazneni postupak, a od jahte bi se naplatila navodna šteta koju je Ukrajini prouzročio Medvedčuk.

O ovom slučaju u javnosti su se pojavljivale brojne informacije. Iako se nagađalo da se riječ o jahti koja je blokirana u okviru međunarodnih sankcija protiv Rusije, Inkinovi odvjetnici za N1 tvrde da je “Royal Romance” zaplijenjena zbog procesa protiv Medvedčuka.

Ukrajina ga tereti za veleizdaju

Navode da ga Ukrajina tereti za veleizdaju i sklapanje skupih ugovora o nabavi ugljena vrijednih oko tri milijarde UAH-a odnosno oko 165 milijuna eura još 2015. godine. Istraga se vodi od 2016., no do suđenja nije došlo. Godine 2022. ukrajinsko tužiteljstvo izdalo je zahtjev za blokadom luksuznog plovila koja više nije Medvedčukova nego Inkinova.

Jahta je gotovo dvije godine u Trogiru, a Inkin smatra da nije bilo osnova za njezinu zapljenu. Tvrdi da je za to vrijeme oštećen za više od 35 milijuna eura jer ne može do jahte vrijedne 130 milijuna koju je trebalo održavati, plaćati vez i na čijem se iznajmljivanju trebalo zarađivati.

Županijski sud u Splitu u više je navrata pokušao dobiti informacije o ovom slučaju iz Ukrajine, a prije nekoliko dana odlučio je o produljenju mjere oduzimanja jahte Inkinovoj tvrtki koja je formalni vlasnik i predati je Armi, ukrajinskoj agenciji za upravljanje imovinom stečenom korupcijom i drugim zločinima.

Odluka još nije postala pravomoćna

Odluka još uvijek nije pravomoćna. Inkinov odvjetnički tim iz Odvjetničkog ureda Gajski, Grlić, Prka i partneri tvrdi da nema dokaza za oduzimanje jahte i njezinu predaju Ukrajini. “Royal Romance” plovi pod zastavom Kajmanskog otočja, bila je zaustavljena u Rijeci, a zatim prevezena u Trogir.

Privremeno je oduzeta iako Medvedčuka i nepoznate osobe koje se sumnjiče zajedno s njim ukrajinsko tužiteljstvo ne tereti ni za kakvu imovinsku korist. Sumnjaju da je Medvedčuk ugljen kupovao po visokim cijenama od tvrtki s područja Luganska i Donjecka i stavio energetski sektor Ukrajine u ovisnost o Ruskoj federaciji i tamošnjim terorističkim organizacijama.

Ukrajina je Medvedčuku već blokirala imovinu vrijednu više od 5,6 milijardu UAH-a iz čega će se, proglase li ga krivim, naplatiti potencijalna šteta. Inkinovi odvjetnici tvrde da blokada jahte uopće nije bila potrebna jer Medvedčuk nije osumnjičen da ju je kupio nezakonito zarađenim novcem pa navodno preprodao drugom tajkunu.

Oprečne informacije o slučaju jahte

Inkinovi odvjetnici tvrde da je upravo nepostojanje nezakonite zarade ključan argument protiv blokade skupocjenog plovila, što su i istaknuli u žalbi o kojoj će odlučivati izvanraspravno vijeće Županijskog suda u Splitu.

U javnosti su se pojavile razne informacije: od onih da je jahta blokirana zbog sankcija preko toga da hrvatske vlasti vrše pritisak kako bi se predala Ukrajini pa do toga da je predaja već riješena iako nema pravomoćne odluke.

Medvedčuk je bio ukrajinski oligarh i osobni prijatelj Vladimira Putina koji se od početka rata skrivao u Kijevu gdje je optužen za veleizdaju u poslu s ugljenom. Razmijenjen je za skupinu ukrajinskih zarobljenika i živi u Rusiji.

Plovilo u vlasništvu Medvedčukove supruge

Jahta je bila u vlasništvu tvrtke njegove supruge, a ukrajinske vlasti vjeruju da ju je Inkin kupio kako bi je spasio od oduzimanja. Ukrajina je zahtjev za predajom jahte poslala 2022. Inkin tvrdi da je kupovina plovila započela 2020., mjesecima prije početka rata. Tada Medvedčuk i njegova supruga nisu bili pod sankcijama.

Inkinovi odvjetnici tvrde i da je Medvedčuk na listi internih sankcija u Ukrajini koja se ne primjenjuje u EU. Tvrtka Medvedčukove supruge bila je registrirana na Maršalovim otocima i nije bila obuhvaćena sankcijama, kao ni Inkinova tvrtka. Inkinovi odvjetnici navode i da je jahta građena od 2011. do 2015. godine, a da sumnje u Medvedčukove malverzacije datiraju iz 2016. godine, kad je jahta već bila isplaćena pa se ne može povezati sa sumnjivim ugovorima.

Hrvatska je zbog ovog pravnog kaosa završila u sporu teškom 35 millijuna eura. Bude li jahta predana Ukrajini, Inkinovi odvjetnici najavljuju dopunu tužbe cijelim iznosom njezine vrijednosti od 130 milijuna eura.