Sad je već vrlo realno da će Vlada povećati ovlasti lokalnim čelnicima, evo ključnih stvari

Ministar Kuščević danas je rekao kako su sve primjedbe na ovaj zakon 'nesuvisle'

ZADNJA IZMJENA: Oct 12, 2017
Foto: PIXSELL

Izmjene zakona o lokalnoj i područnoj samoupravi kojima će se znatno povećati ovlasti lokalnih čelnika mogle bi uskoro stupiti na snagu. Ministar uprave Lovro Kuščević odbacio je sve kritike i primjedbe koje su stigle na javnu raspravu koja je trajala 15 dana. Nazvao ih je nesuvislima. Time je ovaj zakonski prijedlog, popularan u javnosti kao Lex šerif, krenuo u daljnju proceduru. “Nisam čuo niti jednu suvislu kritiku na tzv. lex šerif, sve nešto što nema veze s vezom”, rekao je Kuščević novinarima danas pred Banskim dvorima uoči Vladine sjednice.

Najspornija odredba ovog prijedloga odnosi se upravo na ovlasti lokalnih čelnika. Prema novom zakonu u slučaju neizglasavanja proračuna kojeg predlažu lokalni čelnici više se ne bi išlo na nove izbore, nego bi se raspustilo samo vijeće. Pozicija lokalnog čelnika na taj način se dodatno očvršćuje, no ministar Kuščević danas je rekao kako se njihove ovlasti smanjuju. Izdvojili smo nekoliko bitnih stvari o novom zakonu.

1. Povećavaju se ovlasti župana i gradonačelnika

Sadašnji zakon podrazumijeva da neizglasavanjem proračuna u lokalnoj ili regionalnoj jedinici pada lokalni čelnik i dolazi do novih izbora. No, prema novom zakonu, toga više neće biti. Neizglasavanjem proračuna, raspušta se samo vijeće, odnosno skupština ako se radi o županiji, a predstavnik izvršne vlasti zadržava mandat. Do novih izbora dolazi tek ako proračun ne bi bio izglasan u drugom pokušaju. U tom slučaju idu i novi izbori za lokalnog čelnika i za vijeće.

2. Ako povuče stari, gradonačelnik mora predložiti novi proračun

Jedna od djelomično usvojenih primjedbi je ona Sandre Švaljek. Radi se o odredbi kojom se propisivalo da gradonačelnik može povući svoj prijedlog proračuna. Švaljek je primijetila da u tom slučaju gradonačelnik može manipulirati, pa je odredba izmijenjena na način da ako lokalni čelnik povuče proračun ujedno mora i predložiti novi. Ako to ne napravi, slijedi njegovo razrješenje.

3. Kako ministar Kuščević objašnjava ove izmjene?

Već u srpnju se počelo spekulirati o ovakvim zakonskim izmjenama. Ministar Kuščević tvrdi kako svake godine imamo niz novih izbora u lokalnim sredinama do kojih dolazi zbog neizglasavanja proračuna. Na ovaj način, to se želi izbjeći. Legitimitet za ovakvu izmjenu Ministarstvo uprave nalazi i u neposrednim izborima za lokalne čelnike. “Načelnici, gradonačelnici i župani izabrani su na neposrednim izborima, što je osnovno načelo demokracije”, napisali su nedavno iz ministarstva.

4. Ministar kaže kako nijedna primjedba nije bila suvisla

Ministar uprave Kuščević danas je, dakle, izjavio kako od sedamdesetak primjedbi koje su došle na prijedlog izmjena Zakona o lokalnoj i područnoj samoupravi, nijedna nije bila suvisla. “Nisam čuo niti jednu suvislu kritiku na tzv. lex šerif, sve nešto što nema veze s vezom”, rekao je Kuščević novinarima.

Dodao je kako ga je “čak i malo stid” koliko su tim zakonom čelnicima lokalne i regionalne samouprave oduzeli i smanjili ovlasti. “Mislim da nismo trebali toliko. No dobro, stručna javnost je zadovoljna i podržava ovaj zakon, on će sasvim sigurno polučiti rezultate, što će se vidjeti u siječnju 2018. po broju prijevremenih izbora”, ustvrdio je Kuščević.

5. Premijer podržao prijedlog zakona

Premijer Andrej Plenković je ovoga tjedna komentirao izmjene ovog zakona te odbacio kritike na njegov račun. Rekao je kako nekad dolazi do zloporaba instituta sadašnjeg zakona koji određuje da neizglasavanjem proračuna dolazi do novih izbora. Smatra kako se u pojedinim jedinicama lokalne i područne samouprave namjerno izazivaju izvanredni izbori iako stvarnim promjena za tu lokalnu zajednicu nema.

Rekao je da je bilo malih gradova u kojima su u jednom mandatu tri puta bili izbori i da bi sada trebalo ekonomski izračunati kakve je koristi ta zajednica imala od tri izlaska na lokalne izbore. “Volio bih čuti neki komentar o svrhovitosti takvih rješenja”, odgovorio je Plenković i time jasno dao do znanja da protiv ovakvog jačanja pozicije lokalnih čelnika zapravo nema ništa

6. Vodeći stručnjak za javnu upravu ovakve izmjene naziva katastrofom

Najveći autoritet za javnu upravu, profesor Ivan Koprić u sedmom je mjesecu za Telegram komentirao ovakve izmjene zakona koje šire ovlasti načelnika, gradonačelnika i župana. Koprić kaže kako se radi o ozbiljnom otklonu od demokratskih standarda. Smatra da ovakvo rješenje minorizira ulogu vijećnika koji će postati tek poslušni demokratski ukras, dok će načelnici biti gubernatori.

Uvaženi profesro kazao je i kako smatra da bi ovakvim promjenama vijećnici izgubili mogućnost autonomno voditi lokalne politike za dobrobit građana i lokalnih zajednica, ali i kontrolirati načelnike za koje kaže da već sada imaju iznimno široke ovlasti. Ministrovu izjavu o opravdanosti ove inicijative zbog toga što su načelnici izabrani neposredno, smatra na neki način opasnom. “Ako je to ministar izjavio, mogu reći da je to krajnje opasno izvrtanje smisla demokratskih lokalnih izbora i pokušaj da se u lokalne jedinice uvede lokalne diktatore kojih će se svi bojati”, direktan je naš sugovornik.

7. A postoji li potreba za promjenom zakona?

Koprić kao jednu od većih majkavosti aktualnog zakona ističe aktivnu ulogu Vlade u lokalnim vlastima. “Po mojem mišljenju temeljna greška sadašnjeg zakonskog rješenja je u mogućnosti da lokalne političke sukobe, koji stoje iza neizglasavanja proračuna, rješava Vlada raspuštanjem lokalnog predstavničkog tijela i razrješenjem načelnika ili župana”, kazao je profesor Koprić. Takvo rješenje naziva “dekapitacijom lokalne samouprave” i grubim nepoštivanjem demokratski izražene volje lokalnog stanovništva. U konačnici, kaže, to je u suprotnosti sa standardima Europske povelje o lokalnoj samoupravi.

Koprić je, u svom istupu za Telegram, naglasio još jedan problem, a to je što Vlada imenuje povjerenike za lokalne jedinice. “Očito je, naime, da Vlada to čini favorizirajući svoje ljude i stranke uključene u većinu koja vlada na državnoj razini. Ona i “nadzire” svoje povjerenike. No, nema nikakvih uvjeta za imenovanje povjerenika – za povjerenika u bilo kojoj lokalnoj jedinici možete biti imenovani Vi ili ja ili bilo tko. Povjerenici mogu biti bilo tko i bilo što”, istaknuo je Koprić u razgovoru za Telegram.

Tajana Vlašić
Telegram autor
2802 članka Više o autoru