Što stoji iza odluke Zapada da Ukrajinu naoruža avionima F-16? Vojni komentator: 'Dvije poruke su ključne'

Ruske oružane snage u svibnju su doživjele tri velika taktička i tehnička poniženja. Sad im je stigao novi šok

Nakon globalnog sramoćenja ruskih zračnih i svemirskih snaga, objava o dolasku 'borbenog sokola' u Ukrajinu sigurno nije vijest koja će biti dobro primljena u Kremlju, a niti kod ljubitelja Putinovog obnaženog torza

Sjedinjene američke države odobrile su isporuku višenamjenskih borbenih zrakoplova F-16 Fighting Falcon Ukrajini. Dugo očekivana suglasnost konačno je stigla iz Bijele kuće. Ratno zrakoplovstvo Združenih snaga Ukrajine najvjerojatnije će dobiti rabljenu verziju „Borbenog sokola“, koji su donedavno bili u naoružanju Kraljevskog Ratnog Zrakoplovstva Nizozemske.

Pored Nizozemske, kandidati koji bi mogli opskrbiti ukrajinsko ratno zrakoplovstvo jesu Danska i Belgija, zemlje koje zamjenjuju svoje „šesnaestice“ s borbenim zrakoplovima pete generacije F-35 Lightning II. U koaliciji za F-16, koja će vrišti opskrbu i obuku ukrajinskih pilota i tehničara, nalaze se Velika Britanija, Nizozemska, Belgija i Portugal. Sjedinjene države, iako nisu službeno članice koalicije, davat će potporu u treningu ukrajinskih zrakoplovaca.

Za sada se spominju od tri do četiri eskadrile F-16MLU s ukupno do 50 letjelica. Ako se donaciji pridruži Belgija i Danska, broj eskadrila mogao bi se povećati.

Istovremeno praćenje do deset ciljeva

Prvi zrakoplovi F-16 uvedeni su u naoružanje 1979. godine na predviđeni vijek upotrebe od dva desetljeća. Međutim, to se nije dogodilo iz brojnih razloga. „Šesnaestice “ su se pokazale kao odlična platforma za daljnju upotrebu, a i dogradnju. Kako bi se održala ista razina operativnih sposobnosti i učinkovitosti, razvijen je opsežan program modernizacije, koji je kasnije postao poznat kao Mid-Life Update, skraćeno MLU.

Program je počeo 1991. godine i okončan je šest godina kasnije. Od europskih država u programu su sudjelovale Belgija, Danska , Nizozemska i Norveška. Potpuna „generalka“ obuhvatila je zmaj aviona. Nalet je produžen za 5000 sati, a životni vijek za 30 godina. Prošle godine tvornica Lockheed Martin izdala je bilten novog produženja resursa zmaja.

U sklopu modernizacije ugrađena je potpuno nova, suvremenija avionika, što uključuje i taktičko računalo za izvođenje misija. Ipak, najveće pojačanje jest ugradnja Westinghouse AN/APG-66 radara za upravljanje vatrom. Novi radar omogućuje istovremeno praćenje do deset ciljeva, kao i mogućnost istovremenog gađanja šest neprijateljskih letjelica raketama zrak-zrak AIM-120 AMRAAM. Ostvarena su još brojna poboljšanja.

Obuka ukrajinskih pilota

Ipak, važno je napomenuti da je kompanija iz Danske za dogradnju šesnaestica razvila sustav upravljanja elektroničkim ratovanjem koji pruža centraliziranu kontrolu elektroničkih protumjera za zaštitu od napada neprijateljskih lovaca i PZO sustava. S jednog mjesta klasificiraju se moguće ugroze, aktivira se rad kontejnera za aktivne elektroničke protumjere, kao i upotreba pasivnih, radarskih i toplinskih mamaca.

Kako zemlje donatori prelaze na novu tehnologiju „nevidljivih“ zrakoplova za očekivati je da će Ukrajina u paketu pomoći primiti sustave za elektroničko ratovanja kao što je Northrop Grumman kontejner ALQ-131. Radi izrade programa preobuke sa sovjetske tehnike na F-16, izvršena je evaluacija ukrajinskih aktivnih pilota. Prema procjeni američkih instruktora, vrijeme njihove tranzicije ne bi trebalo biti duže od četiri mjeseca.

Preuređenje postojeće zrakoplovne infrastrukture

Međutim, izobrazba tehničkog kadra, transfer tehnologije, organizacija vrlo složenog i zahtjevnog logističkog lanca trajat će znatno duže. Posebno zahtjevno bit će preuređenje postojeće zrakoplovne infrastrukture. Moraju se obnoviti sve uzletno-sletne staze, staze za vožnje, pristaništa za zrakoplove kao i skloništa za avione.

Radovi se moraju izvesti na svim matičnim i rezervnim aerodromima baziranja. To je posao koji traje mjesecima. Nužna promjena je i prilagodba radarske motrilačke mreže kao i sustava identifikacije u skladu s NATO standardima. Kako je već ranije izjavio Jens Stoltenberg, generalni tajnik NATO saveza, Ukrajincima će biti omogućena puna interoperabilnost s članicama saveza.

To pretpostavlja da će piloti F-16 imati mogućnost korištenja NATO podatkovne veze, poznatijeg kao Link 16, za prijenos podataka o situaciji u zraku. Također, upotreba NATO sustava identifikacije smanjit će mogućnost prijateljske vatre.

Dvije snažne poruke zapadnih demokracija

I konačno, sve lokacije na kojima će bazirati „šesnaestice“ morat će imati organiziranu izuzetno jaku protuzrakoplovnu zaštitu. Ona će morati biti, gusta, višeslojna i raznolika za obranu od svih mogućih napada iz zraka. Krstareće rakete, taktički balistički projektili, hipersonični projektili kao i dronovi-kamikaze predstavljat će prijetnju budućim zrakoplovnim bazama koje će ugostiti eskadrile F-16.

Dakle, dolazak i borbenu upotrebu „šesnaestica“ s ukrajinskim žutim trozupcem na repu možemo realno očekivati 2024. godine. Međutim, samo odluka da se Ukrajina naoruža supersoničnim višenamjenskim zrakoplovima zapadnog porijekla šalje dvije snažne poruke. Prva je nedvojbena spremnost zapadnih demokracija nastaviti podršku ukrajinskoj borbi za slobodu i u 2024. godini. Druga, ništa manje značajna, jest jedinstvo europskih zemalja unutar koalicije 50 država koje podupiru ukrajinske ratne napore.

Na koji će način uvođenje u naoružanje eskadrila F-16MLU utjecati na ratna zbivanja? Izostanak AWACS-a i zrakoplova-tankera za punjenje u zraku donekle će limitirati korištenje punog kapaciteta „borbenog sokola“ s ukrajinskim insignijama. Ipak, borbeni potencijal pedesetak zrakoplova ovog tipa ojačat će, kako defanzivne tako i ofanzivne, kapacitete ukrajinskog ratnog zrakoplovstva.

Zapadni dio Ukrajine postat će sigurniji

U defanzivnom smislu, zrakoplovi F-16 moći će preuzeti borbu protiv krstarećih projektila i bespilotnih letjelica većeg radijusa. Zemaljska PZO, u realnom vremenu, ima mogućnost manevra vatrom jer je vezana za borbeni položaj. Uvođenje dodatnih lovačkih aviona, u sustav PZO teritorija, ojačat će manevarsku komponentu snaga za zaštitu od napada iz zraka.

Konkretno rečeno, zapadni dio Ukrajine postat će sigurniji u odnosu na moguće napade iz zračnog prostora. Nesumnjivo će F-16 naći svoju ulogu u zaštiti zračnog prostora. Međutim, zbog brojnosti ruskih PZO sustava kao i prisustva protuzrakoplovnih raketa velikog dometa u baterijama S-300/400 ove misije bit će znatno složenije. Djelovanje na prvoj crti morat će uključivati cijelu paletu aktivnih i pasivnih mjera neutralizacije ruske protuzračne obrane.

U ofenzivnim zadaćama F-16 MLU, u rukama ukrajinskih pilota, vidim prvenstveno kao platformu za lansiranje pametnih bombi ili raketa. Postoji cijela paleta moćnog naoružanja koje se može isporučiti iz ovog zrakoplova radi uništenja važnih, dobro branjenih i otpornih ciljeva. U tom smislu, formacije F-16 MLU mogu formirati „borbene pakete“ sa sredstvima za neutralizaciju PZO sustava kao što su proturadarske rakete AGM-88 HARM.

F-16 kao ozbiljna prijetnja Crnomorskoj floti

Također, iz istog borbenog paketa mogu se lansirati i mamci ADM-160 MALD. Ove male, bespilotne letjelice, krstare visokim područnim brzinama i argumentiraju lažni radarski odraz borbenog zrakoplova ili projektila po želji. Kao standardna oprema u paketu idu i sofisticirani uređaji za aktivno ometanje PZO motrilačkih i nišanskih radara.

Četvrtina borbenog paketa namijenjena je za vatreno djelovanje po objektima na zemlji ili moru. Od raznog konvencionalnog pametnog naoružanja, najubitačniji je krstareći projektil AGM-158 koji ima fantastičan domet od 370 kilometara i bojevu glavu mase 450 kilograma. Naoružan s protubrodskim raketama AGM-84 Hapoon, F-16 bit će ozbiljna prijetnja Crnomorskoj floti. Vjerojatno će natjerati ruske površinske ratne brodove da napuste Sevastopolj, matičnu luku na Krimu i dislociraju se u Novorosijsk.

Ruske oružane snage doživjele su tri velika taktička i tehnička poniženja u svibnju. Prvo je 4. svibnja oborena do tada nepobjediva raketa H-47M2 Kindzal. Vladimir Vladimirovič Putin osobno se hvalio kako Zapad nema odgovor na “moćno” rusko oružje. Opet je bio u krivo. Pohapsili su znanstvenike koji su radili na razvoju rakete i optužili ih za veleizdaju.

Vijest koja u Kremlju neće biti dobro primljena

Već 12. svibnja Ukrajinci su s britanskim krstarećim raketama Storm Shadow razvalili središte Luhanska, duboko unutar teritorija pod ruskom kontrolom. Stari Su-24 lansirao je krstareće projektile Storm Shadow dok je MiG-29 prema ruskom teritoriju ispalio mamce ADM-160 MALD, kojim su izigrali rusku PZO.

I konačno, u subotu 13. svibnja, u svega nekoliko minuta Ukrajinci su oborili četiri ruske letjelice duboko unutar zračnog prostora Rusije. Dva skupa helikoptera Mi-8 MTPR-1- namijenjena za protu-elektronsko ometanje te po jedan Suhoj Su-34 i Su-35, uništena su, a da posade nisu imali šanse za spašavanje. Ova vijest toliko je uznemirila rusku zrakoplovnu zajednicu da su nagovorili i svog vazala, Aleksandar Lukašenka, predsjednika Bjelorusije da laže u njihovo ime.

Lukašenko je ustvrdio da je PZO Bjelorusije greškom oborila ruske zrakoplove!? Na sve načine pokušavaju uvjeriti svoje pilote kako Ukrajina nema sposobnosti uništavati ciljeve u zraku 50 kilometara u dubini ruskog teritorija. Nakon globalnog sramoćenja ruskih zračnih i svemirskih snaga, objava o dolasku „borbenog sokola“ u Ukrajinu sigurno nije vijest koja će biti dobro primljena u Kremlju, a niti kod ljubitelja Putinovog obnaženog torza.