Sve što trebate znati o Modelu 3, važnom Teslinom autu koji se konačno počeo proizvoditi

Prvi kupci automobile bi trebali dobiti 28. srpnja

Elon Musk, the co-founder and chief executive of Electric carmaker Tesla, speaks during a ceremony in Dubai on February 13, 2017.
Tesla announced the opening of a new Gulf headquarters in Dubai, aiming to conquer an oil-rich region better known for gas guzzlers than environmentally friendly motoring. / AFP PHOTO / KARIM SAHIB
FOTO: AFP

Petak je bio vrlo važan dan za Teslu. Završili su proizvodnju SN1 (serial number1), prvog serijskog primjerka Modela 3, električnog automobila koji bi prema najavama trebao biti bitno jeftiniji od prethodnih Teslinih automobila i koji je namijenjen široj populaciji. Model 3 za Teslu nije samo još jedan automobil. Uspjeh kompanije kao konkurentnog proizvođača automobila uvelike ovisi o uspjehu ovog auta i rezultati koje postignu definirat će budućnost kompanije.

Ranije ovog tjedna, Elon Musk je tweetao da će prvi Model 3 biti sastavljen u petak. Kasnije je rekao da će prvi kupci automobila svoje Modele dobiti 28. srpnja. “Mislim da se slobodno može reći, bez imalo ironije, da je ovo najvažniji električni automobil ikada proizveden. Ako ispuni očekivanja i proda se u stotinama tisuća primjeraka, potpuno će promijeniti tržište električnih automobila”, rekao je za Verge Michael Ramsey, istraživač u Gartneru.

Većina auto-startupa na kraju je propala

U industriji postoji dosta visoka razina skepticizma oko toga može li Tesla odgovoriti na ogromne zahtjeve masovne proizvodnje. Malo tko vjeruje da Musk stvarno može ispuniti ciljeve koje je postavio pred Model 3. Pokrenuti novu autokompaniju užasno je teško. Većina startupa u autoindustriji u dvadesetom stoljeću na kraju je propala.

“Model 3 je ključan za Teslin dugoročni uspjeh. Komapanija postoji 15 godina i nikada nije ostvarila profit. Model 3 će biti Teslin prvi pokušaj izlaska na mainstream tržište. Ako uspiju zadovoljiti potražnju i izbaciti pouzdan automobil, napokon će moći opravdati vrijednost dionica kompanije. Ako ne uspiju, Tesla će potvrditi sumnje kritičara koji tvrde da nikada nisu imali održiv poslovni model“, rekao je Vergeu Karl Brauer, direktor u kompaniji Kelly Blue Book.

Svi odjednom rade električne automobile

Procjene vrijednosti kompanije, koje su u posljednje vrijeme nevjerojatno rasle, uvelike ovise o tome može li Musk prodati svoju viziju širokoj populaciju. Teslini stariji automobili, Model S i Model X, iznimno su skupi. Oba automobila prodaju se za približno 100.000 dolara. Model 3 koštat će 35.000 dolara i bit će najjeftiniji Teslin automobil. No, tržište jeftinih električnih automobila odjednom je postalo dosta kompetitivno. GM je, npr., izbacio Chevy Bolt po cijeni od 36.620 dolara. Volkswagenov e-Golf košta 36.415 dolara, Ford Focus Electric 29.995, a Nissan Leaf 37.675 dolara.

Teslina konkurencija su kompanije koje imaju ozbiljnu infrastrukturu i prodajnu mrežu. Tesla ne može preživjeti samo od interesa javnosti, iako je taj interes sigurno pomogao da cijena dionice kompanije naraste. Broj ljudi koji su uplatili depozit od 1000 dolara za prednarudžbu Modela 3 premašio je sva očekivanja. U samo tjedan dana kompanija je primila 350.000 prednarudžbi. Bez obzira na to, još je dalek put do toga da se te narudžbe pretvore u prodane jedinice.

Model 3 je važan za cijelu industriju

Musk je izjavio kako očekuje da će proizvodnja eksponencionalno rasti: 100 automobila proizvest će se u kolovozu, 1.500 u rujnu, a do prosinca bi trebali proizvoditi 20.000 automobila na mjesec. Ako ne uspiju doseći tu razinu proizvodnje, ili ako nalete na probleme u proizvodnji i potražnja za Modelom 3 padne, analitičari kažu da to ne bi bio udarac samo za Teslu, već i za cijeli pokret električnih automobila. Prošle godine, Bloomberg je izašao s predviđanjem da će električna i hibridna vozila do 2040. godine činiti 35 posto svjetskog tržišta.

Ove su godine još podebljali očekivanja i sada tvrde da će 2040. električni i hibridni automobili doseći 54 posto tržišta. Francuski ministar okoliša nedavno je izjavio da će zemlja zabraniti prodaju svih vozila na fosilna goriva do 2040. godine, a iz Volva su rekli da će do 2019. prestati proizvoditi automobile koji voze samo na benzin. Svi trendovi idu u smjeru baterijskih, električnih vozila, a taj je trend dobrim dijelom pokrenuo Musk. Telsa je potakla velike proizvođače da ubrzaju svoje programe s električnim vozilima.