Anketa: SDP preuzeo vodstvo, a 42% Hrvata smatra da izlazimo iz krize

Prema istraživanju, SDP je nakon dugo vremena preuzeo vodstvo

ZADNJA IZMJENA: Aug 24, 2015

Prema istraživanju što ga je sredinom kolovoza za Telegram provela slovenska agencija Mediana, SDP je ponovno, nakon dugo vremena, najpopularnija stranka u Hrvatskoj. Na Medianino pitanje za koga biste glasovali da se izbori održavaju ove nedjelje, 22,9 posto od tisuću ispitanika odlučilo se za Socijaldemokratsku partiju, a 20,4 za Hrvatsku demokratsku zajednicu.

Kada izračunavamo postotke samo među onim ispitanicima koji su sigurni da će izaći na izbore, SDP vodi s 28,6 posto naprema 27,2 posto, koliko je dobio HDZ. Radi se o dosad najizraženijem pokazatelju trenda rasta SDP-a koji traje već nekoliko mjeseci.

Istraživanje Cro Demoskopa provedeno prije mimohoda

I SDP-ova koalicija vodi ispred HDZ-ove. S HNS-om, HSU i IDS-om dobivaju 31,7 posto, naprema 30,3 posto koliko bi dobio HDZ s trenutnim partnerima. Komentirajući Medianino i Telegramovo istraživanje, valja, međutim, podsjetiti da, prema istraživanju Cro Demoskopa provedenom početkom kolovoza, prije vojne parade u Zagrebu, HDZ osvaja pet posto glasova više od SDP-a. No i taj je rezultat za SDP bolji nego rezultati u prvom dijelu ove godine.

1

Više je očiglednih faktora koji su utjecali na lagano pomicanje političkoga klatna prema Socijaldemokratskoj partiji poslije HDZ-ova trijumfa na predsjedničkim izborima.

Važnost izlaska iz arbitraže i zagrebačkog mimohoda

Prvo, Zoran Milanović dobio je masovnu narodnu podršku kada je riječ o izlasku Republike Hrvatske iz arbitražnog postupa sa Slovenijom, oko Piranskog zaljeva. Više od 80 posto anketiranih građana podupire tu državnu odluku, a 53,5 posto ispitanika smatra kako je predsjednik Vlade tijekom izbijanja krize sa Slovenijom postupao vrlo dobro do odlično.

2

Drugo, komentirajući prije nekoliko tjedana Cro Demoskopovo istraživanje, upozorili smo kako bi rezultati bili znatno povoljnijiji za SDP da je istraživanje provedeno poslije zagrebačkog vojnog mimohoda. Vojna parada u predvečerje Dana pobjede uistinu je oduševila velik broj građana iz najrazličitijih društvenih slojeva i suprotstavljenih ideoloških orijentacija. Primjerice, čak je i Glas Koncila krizitizirao HDZ zbog manipuliranja braniteljskim udrugama, koje su odbile doći na vojnu paradu.

Mimohod u Vukovarskoj demonstrirao je snagu i pouzdanost jedne od najvažnijih državnih institucija, što su građani očigledno željeli vidjeti. Da se Tomislav Karamarko i HDZ nisu, potpuno besmisleno i strateški plitko, suprotstavljali organizaciji mimohoda, danas sve političke zasluge za taj događaj ne bi otišle Zoranu Milanoviću.

3

Možda najuspješnija turistička sezona ikad

Treće, Hrvatska doživljava vjerojatno najuspješniju turističku sezonu u svojoj povijesti: i u Zagrebu, a osobito na obali, mnogi ljudi vezani uz različite aspekte turističkog biznisa realno raspolažu s više novca nego lani, što se osjeća i na njihovu političkom raspoloženju.

Turistička sezona, kao i ponešto drugih dobrih gospodarskih vijesti (uzastopni višemjesečni rast izvoza, porast zaposlenosti), očito su bitno utjecali na doživljaj ekonomske krize: čak 42 posto Hrvata, prema Medianinu istraživanju, misli da napokon izlazimo iz krize. Nastavi li se ovaj trend optimizma s kakvim se nismo suočili godinama, Zoran Milanović i SDP nešto će lakše ući u novu izbornu kampanju.

4

Birači ne žele istu opciju u dva glavna središta moći

I četvrto, Hrvati, načelno, ne žele da dva glavna središta državne moći zauzimaju iste političke opcije. Prije više od petnaest godina, pošto su Ivica Račan i Dražen Budiša uvjerljivo trijumfirali na parlametnarnim izborima, Budiša je doživio težak poraz na predsjedničkim izborima. Pet godina kasnije, dok je u Banskim dvorima sjedio onda vrlo popularni Ivo Sanader, njegova predsjednička kandidatkinja Jadranka Kosor doživjela je poptuni izborni krah.

5

Još pet godina kasnije Vladom je i dalje upravljao HDZ, ali je na predsjedničkim izborima pobijedio SDP-ov kandidat Ivo Josipović, koji je, međutim, početkom ove godine, u vrijeme mandata SDP-ove vlade, izgubio od HDZ-ove predsjedničke kandidatkinje.

6

Ovo je sve važno kako bi se upozorilo na mogućnost da se Kolinda Grabar-Kitarović u nadolazećoj parlamentarnoj kampanji pokaže kao stanovito HDZ-ovo opterećenje, a ne kao snažan Karamarkov adut u borbi za Markov trg. U svakom slučaju, brojke su se počele okretati u Milanovićevu i SDP-ovu korist, dok je HDZ-ov momentum, čini se, prošao. No, Hrvatska je u ovom trenutku toliko svjetonazorski podijeljena da je ishod parlamentarnih izbora potpuno nemoguće predvidjeti.

7


Objavljeno 22. kolovoza 2015. u tiskanom Telegramu