Tko nam vodi turizam: genijalci koji daju 200.000 kuna da bi influencere iz Dalmacije vodali po Dalmaciji

Fakat je grandiozan cilj postigla Turistička zajednica

FOTO: PIXSELL

Ideja je, uostalom, i bila - sami su rekli - da se pare potroše kako bi se dobar glas o dalmatinskom turizmu pronio "u svijetu", a ne u Zaostrogu, na Trešnjevci i u Ozlju. Ali o Međunarodnom susretu influencera nijedan inozemni medij nije ni guknuo

Ali stvarno, da crkneš od smijeha kako je dalmatinska Turistička zajednica skrkala više od 200.000 kuna na organizaciju prvog Međunarodnog susreta influencera “s ciljem turističke promocije Splitsko-dalmatinske županije u svijetu”. Od tog poslovnog pothvata možda je zeru komičnije samo čitati kako se Tonči Huljić (O, rano, rano, idi ranije, ko te poznaje, vodu ne pije) gnuša nad odvratnom komercijalizacijom glazbe.

U Splitu su, dakle, nešto čuli o influencerima pa su se domislili da će u njih investirati tako da im se, o trošku poreznih obveznika, otkriju krasote Splita, Brača i Sinja, kako bi oni onda, po Instagramu i ostatku virtuale, pronosili svijetom čarobne priče o Dalmaciji. U to su ime genijalci iz državne Turističke zajednice pozvali u goste 21 osobu kao promotore dalmatinskog turizma. Što bi možda imalo nekog smisla da barem 15 njih nije iz Hrvatske, a pretežno su, dapače, iz samog Splita i okolice.

Komotan život utjecajnika

No, prvo da objasnimo glavni pojam ove nove industrije za one koji radije grle drveće, čitaju lijepu književnost i pecaju na Mrežnici, nego da vise na internetu. Dakle, influenceri (od engl. influence, utjecaj), koje hrvatska Wikipedija prevodi kao “utjecajnike” ili “utjecatelje”, relativno su nova konglomeracija pregalaca na društvenim mrežama koji zarađuju od reklame.

Biznis kreće tako da prvo šibaju atraktivne objave da bi nakupili što više pratitelja, a zatim publici koja se na njih navezala, za honorar tvrtki i kompanija, hvale i preporučaju njihove proizvode i usluge. Od toga već mnogi “utjecajnici” po svijetu vrlo lijepo i komotno žive.

To je, znači, tip poduzetništva iz koga je izaslanike probrala TZ Splitsko-dalmatinske županije. I netko bi tamo zbog izvedbe trebao dobiti otkaz. Možda najprije stanoviti Joško Stella, direktor, dakako sa zaleđem u HDZ-u. Jerbo je na influencersku turu pozvano samo pet ili šest stranaca, s kojima je TZ pet dana vodala naokolo, hranila i pojila još 15 ili 16 našijenaca.

TZ-ov grandiozan cilj

Index je dao sve detalje o sastavu tog obilato ugošćenog društvanca, koje je pet dana spavalo po hotelima, gurmanski se nadahnjivalo po pomno odabranim restoranima i plovilo na jahti sinjim morem do obližnjih otoka, a koje je primio i vrlo počašćeni župan Blaženko Boban i poslužio im zakusku i ledena pića.

Fakat je grandiozan cilj postigla Turistička zajednica time što su se takorekuć infuenceri iz Splita, Omiša, Makarske i drugih dalekih krajeva svijeta konačno svojim očima mogli osvjedočiti da u Splitu stvarno postoji Dioklecijanova palača, da je na Peristilu gužva, a na rivi palme, da rižot može biti totalno crne boje. A kozice veće od hrenovke.

Neku korist Dalmacija može imati od tih nekoliko influencera koji su na ovu državnu izletničku kampanju pozvani iz Poljske, Velike Britanije, Njemačke i Južne Koreje, oni će valjda nešto “u svijetu” i objaviti o svom proputovanju iz snova. Ali kakva je vajda od ovih naših, od kojih neki imaju publiku manju od broja mojih prijatelja na Fejsbuku, to zna samo rečeni direktor Joško Stella.

Zaklon državnog poduzetništva

No direktor je upravo ošamućen od uspjeha i kao krunski dokaz nudi argument da su o ovoj vrlo inteligentnoj promotivnoj akciji njegove turističke zajednice “izvještavale brojne novine i portali”. Time pokazuje koliko išta razumije.

Jer su te novine i portali odreda naši, ovdašnji, on ih jadan sve i nabraja, a nama ovdje “utjecajnici” ne trebaju reklamirati Žnjan, Sinj i Makarsku. Ideja je, uostalom, i bila – sami su rekli – da se pare potroše kako bi se dobar glas o dalmatinskom turizmu pronio “u svijetu”, a ne u Zaostrogu, na Trešnjevci i u Ozlju. Ali o Međunarodnom susretu influencera nijedan inozemni medij nije ni guknuo.

Ako je to uspjeh, onda srdačno čestitamo organizatoru. Koji očito ili ne vidi vezu između proklamiranog cilja i rezultata. Ili je tri četvrtine hrvatskih influencera pozvao na besplatnu đitu da ga ubuduće hvale i proslavljaju kao Svetoga Dujma. Ili se, za naših 200.000 kuna i iber, naprosto pravi blesav jer mu se, ovako ili onako, u toplom zaklonu državnog poduzetništva, ne može dogoditi baš ništa.