Tko su, dosad, najveći financijski pobjednici i gubitnici Svjetskog prvenstva u Rusiji?

Telegramov reporter analizira kako su prošli FIFA, Putin i njegovi prijatelji, Njemačka...

Russia's President Vladimir Putin (2nd R), FIFA President Gianni Infantino (R), former footballer Ronaldo (2nd L) and Russia's Football Union's anti-racism inspector Alexei Smertin pose for a picture as they attend the opening of an exhibition soccer match at the World Cup Football Park at the Red Square in Moscow on June 28, 2018. / AFP PHOTO / Yuri KADOBNOV
FOTO: AFP

Nakon što je završena prva polovica natjecanja na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Rusiji već se mogu proglasiti najveći, ne doduše sportski, ali financijski i moralni dobitnici i gubitnici. Međunarodna nogometna organizacija FIFA predvodi listu dobitnika i ona je već uvjerljivi financijski pobjednik. Na ovogodišnjem prvenstvu FIFA će zaraditi više od 6 milijardi dolara, što je za 25 posto više nego na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Brazilu 2014. kada je ostvarila prihod od 4,8 milijardi dolara, a čista dobit iznosila je 2,6 milijardi dolara.

Od televizijskih prava FIFA je tada zaradila 2,43 milijarde dolara, dok su joj sponzori napunili blagajnu za dodatnih 1,6 milijardi dolara, a od prodaje ulaznica inkasirala je 527 milijuna dolara. S obzirom na to da je Svjetsko nogometno prvenstvo globalni sportski i medijski fenomen koji privlači pažnju ljudi koji obično ne gledaju nogomet, očekuje se da će ove godine 64 utakmice preko televizijskih ekrana pratiti oko 3,2 milijarde ljudi širom svijeta. A samo po toj osnovi FIFA će uprihoditi oko 3 milijarde dolara.

Putin je najveći dobitnik nogometnog prvenstva

Već sada se može proglasiti i najveći nematerijalni dobitnik prvenstva: to je bez svake sumnje ruski predsjednik Vladimir Putin. Novi ruski car potvrdio je koliko dobro razumije i prepoznaje važnost sporta i velikih sportskih događaja za promociju svoje zemlje. Nakon što je posljednjih godina zbog rata u Ukrajini i Siriji te špijunskih afera u SAD-u i Velikoj Britaniji, došlo do pada ruskog rejtinga u svijetu, nogometno prvenstvo, suglasni su PR stručnjaci, u potpunosti će preokrenuti te negativne trendove te iz temelja promijeniti odnos spram Moskve.

Već danima novinski i televizijski izvjestitelji natječu se tko će više hvaliti ne samo uspješnu organizaciju prvenstva, kojom je Putin demonstrirao svu snagu i moć Rusije, već još i više srdačnost i gostoprimstvo domaćina. Istodobno, stotine tisuća turista iz cijelog svijeta prepuni su pozitivnih doživljaja i dojmova.

Od turista Rusija će zaraditi između 2,5 do 4 milijarde dolara

Procjenjuje se da će do kraja prvenstva Rusiju posjetiti između 1,5 i 2 milijuna nogometnih navijača. Većina od njih potrošit će u prosjeku između 5.000 i 8.000 dolara na hranu, smještaj, suvenire, zabavu…. Stoga se po toj osnovi očekuje zarada od 2,5 do 4 milijarde dolara. Istodobno, tako velika potrošnja pridonijet će jačanju rublja i većoj potražnji za inače ozbiljno poljuljanoj stabilnosti domaće valute. Sve to moglo bi ojačati rublju za oko 2 posto u odnosu na američki dolar.

Vladimir Rojankovski, investicijski analitičar u Moskovskom financijskom centru, smatra da je na djelu proces koji je već viđen prije 27-28 godina nakon pada Sovjetskog Saveza. Tada su zapadni turisti pohrlili u Rusiju te su počeli otkrivati njene prirodne ljepote i kulturno bogatstvo. Danas se, ističe Rojankovski, događa nešto slično. “Mnoge ugledne novine i televizijski kanali počeli su prikazivati ​Rusiju kao” iznenađujuće “normalnu, živahnu i prijateljsku zemlju, što će bez sumnje djelovati kao magnet za brojne turiste sljedećih godina”.

Putinovi prijatelji dobili poslove vrijedne 7 milijardi dolara

Među dobitnicima su bez sumnje i šestorica ruskih oligarha koji su, zahvaljujući prijateljstvu s Putinom, od Kremlja dobili ugovore u vrijednosti od gotovo 7 milijardi dolara za izgradnju ili popravak sportskih objekata i prometne infrastrukture. Inače u gradnju stadiona i pomoćnih sportskih objekata te izgradnju infrastrukture, poboljšanje prometnih veza i organiziranje kulturnih događaja, organizatori su utrošili ukupno oko 13,2 milijarde dolara.

Najveći dio troškova, oko 8,9 milijardi dolara, potrošeno je na poboljšanje javnog prijevoza i izgradnju sportskih objekata dok je 4,1 milijarde dolara uloženo u izgradnju velikih, modernih i skupih sportskih stadiona. No sav taj novac, procjenjuju stručnjaci, nije uzalud bačen jer je Rusija zauzvrat dobila promociju kakva bi bila nemoguća bez tog globalnog svjetskog sportskog događaja. To je odlična investicija u stvaranju pozitivne globalne PR kampanje za Rusiju čemu je pridonijela i izvrsno razrađena promotivna strategija.

Najveći financijski gubitnik njemačko gospodarstvo

Za razliku od FIFA-e, predsjednika Putina i Rusije, najveći gubitnici prvenstva već su ne samo nogometna reprezentacija Njemačke nego i gospodarstvo te zemlje. Zbog ispadanja njemačke nogometne reprezentativne vrste već u prvom krugu, tisuće restorana, prostora na otvorenom, pivnice, terase i kafići koji su u Njemačkoj bili pripremljeni za kolektivno gledanje prijenosa sa Svjetskog prvenstva, ostali su opustošeni. Dok je igrala njemačka reprezentacije, svi ti objekti bili su prepuni, a pivo je teklo u hektolitrima.

Nakon izgubljene utakmice protiv Južne Koreje i ispadanja iz daljnjeg natjecanja, nastupilo je veliko razočarenje i prizemljenje. Organizatori javnih prijenosa i ugostitelji koji su uložili puno novaca u iznajmljivanje velikih mobilnih platna ili displeja, novih televizora i šatora, sada su suočeni se velikim financijskim gubicima.

Tko će sada nositi Adidasove tenisice i kopačke?

Deutsche Welle, njemački javni televizijski servis koji emitira na tridesetak jezika, objavio je ovih dana tekst autora Henrika Bohmea pod naslovom “Njemačka je ispala-gubitnika je mnogo”. U njemu se ističe kako je među najvećim žrtvama njemačkog nogometnog neuspjeha svakako tvrtka Adidas koja je glavni sponzor reprezentacije.

“Pa tko će trčati u Adidasovim tenisicama, ako ovi ispadnu već na početku”, zabrinuto je zaključio nakon poraza Njemačke od Meksika u prvoj utakmici, Robert Halver, akcijski strateg Baadske banke. I bio je u pravu. Nakon ispadanja njemačke reprezentacije odmah su reagirale burze: vrijednost dionica Adidasa je, slično njemačkoj obrani, pala odmah nakon posljednjeg sučevog zvižduka…

Ni proizvođačima piva nije ništa bolje

U tekstu se također upozorava da slično prolaze i njemački proizvođači piva. “Premda su dosadašnji rezultati bili prilično ohrabrujući, u prvom kvartalu ove godine zabilježen je porast prometa za oko 0,7 posto, nakon ispadanja njemačkih reprezentativaca, očekuje se ozbiljan pad prodaje. Za prethodnih svjetskih nogometnih prvenstava zabilježen je porast prodaje piva za oko pet posto, a neke pivovare su čak morale uvoditi dodatne smjene, kako bi mogle zadovoljiti povećanu potražnju.”

Budući da je već u svibnju vladalo vrlo toplo i sunčano vrijeme, skladišta pivovara napunjena su do vrha. Pivovara Veltins prodala je u svibnju oko 315.000 hektolitara piva, oko deset posto više nego u prethodnom mjesecu. Krombacher, najveći njemački proizvođač piva, prodao je čak 650.000 hektolitara piva, što je rekordna prodaja u toku ove godine. Ali izgledi da će se sve zalihe prodati, trenutno nisu veliki: toliko utješnog piva ne mogu popiti čak ni Nijemci.

Tko će gledati reklame s Müllerom i izbornikom Löwom?

Poseban problem predstavljaju reklame na televiziji, u dnevnim novinama i na internetskim portalima. Koga još zanima gledati reklame s Thomasom Müllerom, koji kupuje u jednoj prodavaonici velikog lanca trgovina ReWe? Ili koga zanimaju prozori firme Schüco, koja je za svoju reklamu angažirala njemačkog izbornika Jogija Löwa? I Mercedes-Benz, koji je još do kraja godine generalni sponzor Njemačkog nogometnog saveza, može u stari papir baciti sve svoje plakate s naslovom “Momčad” (Die Mannschaft). To sada više nikog ne zanima.

Svjetsko prvenstvo 2018. na kraju će značiti ozbiljan gubitak i za Njemački nogometni savez. Prema sadašnjim procjenama gubitak bi na kraju mogao iznositi oko 1,7 milijuna eura. Čitava takozvana “misija obrane krune” koštala je oko 11 milijuna eura. Novac se mogao vratiti samo da su se Nijemci plasirali u polufinale – što se pretvorilo u nedostižan san.

U srazu Nikea i Adidasa, najvećih proizvođača sportske opreme na svijetu, već je jasno da je pobijedila američka kompanija, iako se Adidasov logo nalazi na nogometnim loptama, velikom broju sportske opreme igrača. Nike je od početka prvenstva samo u SAD-u povećao prodaju za 28 posto, dok je Adidas prodao samo šest posto više. I to unatoč toga što Nikeove majice i nogometni dresovi stoje u prosjeku oko 75 dolara, dok su Adidasovi proizvodi u prosjeku oko 20 dolara jeftiniji.