Ministar Marić pokušao je biti suptilan, no ovo je poanta: Vlada razmišlja o porezu na stare aute

Prema ministru Mariću, Vlada bi trebala početi promišljati o porezu za stare aute

ZADNJA IZMJENA: Sep 18, 2017
Foto: PIXSELL

Ministar financija Zdravko Marić kazao je u ponedjeljak da bi se od početka iduće godine primjenjivao novi zakon o financiranju jedinica lokalne samouprave te poručio da mu je u fokusu do kraja ove godine refinanciranje dugova cestarskog sektora.

U emisiji Hrvatskog radija “Poslovni tjedan”, Marić je rekao da bi se prijedlog novog zakona o financiranju jedinica lokalne i područne samouprave trebao uskoro naći na sjednici Vlade, a da bi trebao stupiti na snagu 1. siječnja 2018. godine. Cilj je novog zakona, kazao je, pojednostaviti sustav, ali i osnažiti proračune jedinica lokalne samouprave. Podsjetio je da je taj prijedlog bio 40 dana u javnoj raspravi, tijekom kojih su pristigli konstruktivni i dobri komentari.

Veći prihodi jedinica lokalne samouprave

Govoreći o samom zakonskom rješenju, kazao je da u načelu, sav prihod od poreza na dohodak ide jedinicama lokalne i područne samouprave. “Dakle država, centralna država, više neće taj prihod niti vidjeti. Onaj dio fonda izravnanja smo zadržali i moramo zadržati obzirom na činjenicu da i dan danas postoji poprilično velika razlika u gospodarskoj, a onda i proračunskoj snazi pojedinih gradova, županija i općina.

Taj fond bi zapravo nivelirao razliku u stupnju gospodarske razvijenosti kako bismo omogućili jednake uvjete građanima nevezano bili oni recimo u Zagrebu, Slunju, Slavonskom brodu ili na nekom otoku iz razloga jer je lokalnoj samoupravi prepušteno 2003. godine funkcionalna decentralizacija u smislu školstva, zdravstva, socijale i vatrogastva”, naveo je ministar.

Pravedniji sustav raspodjele prihoda

Zakonom se namjerava na jednostavniji, razumljiviji i pravedniji način definirati sustav raspodjele prihoda od poreza na dohodak, sustav fiskalnog izravnanja jedinica lokalne i područne, odnosno regionalne samouprave te sustav financiranja decentraliziranih funkcija

Također, namjera je definirati sustav koji će svim jedinicama lokalne i područne, odnosno regionalne samouprave osigurati potencijal za pružanje usporedive razine javnih usluga, dok će se u okviru drugih zakonskih propisa poticati regionalni razvoj i demografska obnova.

Refinanciranje dugova cestarskog sektora

Marić je rekao i da mu je fokus do kraja godine refinancirati dugove cestarskog sektora, pri čemu će nastojati refinancirati i reprogramirati više od polovine od 5,3 milijarde eura aktualnog duga tog sektora, koji je u potpunosti uključen u hrvatski javni dug, odnosno poduprt garancijama države.

Gotovo tri četvrtine duga, po njegovim riječima, već je dospjelo ili brzo dospijeva, dakle ove godine ili iduće dvije odnosno tri godine. “Dakle, produljenje ročnosti s jedne strane, a s druge strane iskoristiti situaciju na tržištima da smanjimo i cijenu tog duga”, rekao je Marić. “Što se međunarodnog tržišta tiče, kao neki bazni scenarij mogućnost je izdavanja jedne obveznice, koja bi između ostaloga bila poduprta garancijom Svjetske banke, međutim to još uvijek nije u potpunosti definirano”, istaknuo je.

Uvođenje ‘zelenog poreza’

Kaže i kako postoji dio duga koji neće dirati, jer je on je mahom od multilateralnih organizacija EIB-a, EBRD-a, koji je u smislu ročnosti, ali i same cijene vrlo zadovoljavajući. Na pitanje hoće li se obveznica izdavati na europskom ili američkom tržištu, Marić je kazao da mu je u ovom trenutku europsko možda bliže.

Marić je također progovorio o eventualnom uvođenju tzv. ‘zelenog poreza’. “Prosječna starost automobila u Hrvatskoj je 12 i pol godina. Rezultat je to poglavito recesije, vozni park je zastario. Tri četvrtine vlasnika automobila ne plaćaju porez na cestovna motorna vozila, što znači da su im automobili stariji od 10 godina. I to želimo promijeniti. Za sada nije predviđen tzv. zeleni porez, ali moramo početi voditi račune o tome jer pojedinci su postali relevantni na domaćim i svjetskim tržištima”, rekao je Marić za HRT.