Udruga hrvatskih autobusnih prijevoznika traži od države da zabrani Flixbusu niske cijene

'Dampinškim cijenama unište konkurenciju, a onda cijene za putnike odlaze u nebesa', pišu u priopćenju

27 March 2023, Bremen: Travelers with suitcases and bags board a Flixbus. With a large-scale nationwide warning strike, the EVG and Verdi unions paralyzed large parts of the public transport system on Monday. Photo: Sina Schuldt/dpa Photo: SINA SCHULDT/DPA
FOTO: Sina Schuldt/dpa

Najveći domaći autobusni prijevoznici u Hrvatskoj apeliraju na donošenje posebnog zakona o, citiramo, “zabrani nepoštene prakse u sektoru javno linijskog prijevoza putnika”. Udruga hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP) poručila je da bi se time onemogućilo prodaju usluga ispod, opet citiramo, “nabavnih cijena”.

“Naime, kako je pokazala praksa na nekoliko linija autobusnog prijevoza, nakon što se dampinškim cijenama uništi konkurencija, cijene za putnike odlaze u nebesa, a putnik gubi mogućnost izbora”, navode u priopćenju.

‘Dampinškim cijenama ubijaju konkurenciju’

“Posljedice takvog predatorskog ponašanja vidljive su na nizu linija”, dodaju domaći prijevoznici. “Primjerice, popularnu liniju Zagreb-Mostar prije četiri godine vozilo je više prijevoznika i to za prosječnu cijenu karte od nešto više od 20 eura. Dampinškim cijenama jedan prijevoznik je privremeno putnicima ponudio nerealno niske cijene od otprilike 10 eura za rutu od gotovo 500 kilometara.

Danas ta linija, kad je na tržištu ubijena konkurencija, putnike u prosjeku košta više od 40 eura, a za vrijeme vikenda i najvećih gužvi i znatno više. Slična situacija događa se i na linijama iz Rijeke za Ljubljanu koje su, nakon početnih akcija, putnicima skuplje tri do četiri puta”, navode.

‘Zaštitite putnike od predatorskog ponašanja’

Iako ga u priopćenju prijevoznici ne spominju izravno, za pretpostaviti je da aludiraju na njemački Flixbus koji je godinama prisutan na hrvatskom tržištu.

Hrvoje Meštrović, predsjednik UHAJLP-a čiji su članovi domaćih prijevoznika koji zapošljavaju 8000 radnika, ističe da država mora zaštiti putnike od predatorskog ponašanja prijevoznika i to kroz jasna pravila koja će vrijediti jednako za sve prijevoznike koji djeluju u Hrvatskoj, ali i sve one koji planiraju početi s radom. Takva pravila bi onda vrijedila za sve, bez obzira kojoj udruzi pripali ili koliko vozača imali.

‘Država dobro zna koji su nabavni troškovi’

“Kada su veliki strani trgovački lanci dolazili u Hrvatsku, htjeli su predatorski osvojiti tržište i pridobiti kupce spuštanjem cijena ispod nabavne cijene. Brzo je postalo jasno da cilj takvih praksi nije ponuditi kupcima više izbora, već da je cilj uništiti domaće proizvođače i trgovce. To se sad događa i u hrvatskom prijevozu gdje jedni sustavno istiskuju konkurenciju predatorskim cijenama nakon čega putnicima podižu cijene nekoliko puta”, piše nadalje u priopćenju.

“Država dobro zna koji su ‘nabavni’ troškovi u prijevozu i, po uzoru na trgovce, mora putnike zaštititi od nepoštenih prijevozničkih praksi. Siguran sam da će država, ali i svi akteri na tržištu prijevoza prihvatiti inicijativu”, istaknuo je Meštrović.

U protivnom je, tvrde prijevoznici, moguće očekivati da će cijene brojnih linija diljem Hrvatske rasti, a u periodima van turističke sezone kada je potražnja niska, linije poput one Zagreb – Vukovar će voziti znatno rjeđe.

‘Zbog ovoga će se uskoro ukinuti brojne linije’

Prijevoznici upozoravaju da će se brojne linije ukidati. “To je posebno problematično u hrvatskom kontekstu jer je javno linijski prijevoz primarni krvotok mobilnosti unutar Hrvatske, bez kojeg nema niti gospodarske aktivnosti, niti ravnomjernog razvoja Hrvatske”, navode.

Dodaju kako trendovi iz inozemstva pokazuju da države preuzimaju aktivnu ulogu u osiguravanju mobilnosti stanovnika i posebni naglasak stavljaju na javni prijevoz. Njemačka je tako nedavno najavila uvođenje mjesečne karte za prijevoz od 49 eura što će lokalnom stanovništvu omogućiti jeftiniji prijevoz, a koji je ujedno i ekološki prihvatljiviji. Njemačka se, kažu iz Udruge, prema prijevozu odnosi kao prema nacionalnom blagu.

“Zakon o nepoštenoj prijevozničkoj praksi u fokus stavlja putnika i njegovo pravo izbora, a dugoročno osigurava konkurentnost u sektoru prijevoza. Nadamo se da će država imati sluha za naše zahtjeve jer dijelimo isti cilj – konkurentni sektor i zadovoljni putnici”, zaključio je Meštrović.