Uvodna kolumna J. A. Ginera: bez obzira jeste li digitalni ili tiskani medij, najvažniji je kredibilitet

Tehnologija se mijenja, ali jedna stvar u novinarstvu i dalje je najvažnija

FOTO: Flickr

Abbott Joseph Liebling bio je sjajan reporter The New Yorkera, ali je bio u krivu kad je rekao: “Sloboda tiska zajamčena je samo onima koji posjeduju medije”. Danas ne trebate tiskarske strojeve, a čitatelji ne trebaju papir kako bi došli do vijesti.

Vijesti dobivate u svako doba, gdje god da bili, uglavnom preko vašeg pametnog telefona, mobilnog uređaja kojeg u prosjeku konzultiramo 140 puta dnevno.

Dakle, medijski se posao mijenja vrlo brzo. I zapamtite: “Ne radi se o tome da veliki jedu male, već da brzi jedu spore”.

Tiskanim je novinama trebalo više od 200 godina da postanu dominantna informacijska platforma; Internet je postao glavni medijski igrač u manje od 20 godina. Mobitelu su, pak, trebale samo dvije godine da zavlada svijetom informacija.

Članci na Facebooku i Twitteru

Vjerojatno čitate ovu novu kolumnu na svom mobilnom uređaju kod kuće, u uredu, dok putujete ili u krevetu. Naime, 75 posto nas drži svoje telefone u sobama i provjerava vijesti, a posjet Twitteru i Facebooku je zadnja stvar koju radimo prije spavanja i prva stvar koju činimo kad se probudimo.

Sve je ovo vrlo novo i nikad se ništa slično nije dogodilo u našim životima: radi se o digitalnoj informacijskoj revoluciji.

Ali čak i ako se mijenja distribucija, ako se mijenjaju formati, ako se mijenja brzina, ako se mijenja interakcija, ako se mijenja količina informacija… postoji jedna stvar koja se nikad neće promijeniti. To je najvažnija stvar, i zove se vjerodostojnost.

Vjerodostojnost je veoma dragocjena roba i nikad nije zajamčena. Mediji su poput restorana: nema veze koliko Michelin zvjezdica imaš, ako pogriješiš samo jednu noć, tvoj ugled je u opasnosti. Možete kupiti vrlo skupe tiskarske preše, televizijske ili radijske postaje, ulagati mnogo novca u platforme društvenih medija, dizajnirati fantastične aplikacije ili raditi prekrasne web stranice, ali ne možete kupiti kredibilitet.

U medijskom poslu vjerodostojnost dobivate kada zarađujete novac, jer ukoliko zarađujete, bit ćete neovisni, a ako ste neovisni, bit ćete vjerodostojni. Ako ste vjerodostojni, imat ćete čitatelje, s čitateljima dobivate oglase, a s oglašavanjem dobivate: novac, neovisnost, vjerodostojnost, čitatelje i oglašivače.

Ovu sam lekciju naučio od Alejandra Junca de la Vege, možda najuspješnijeg novinskog izdavača u Latinskoj Americi. Vlasnik medijske kuće Grupo Reforma iz Meksika rekao mi je jednom u svom uredu u Monterreyu: “Juan Antonio, mi NISMO u medijskom poslu, mi smo u poslu kredibiliteta”.

Jedna greška je greška previše

Vjerodostojnost je veoma dragocjena roba i nikad nije zajamčena. Mediji su poput restorana: nema veze koliko Michelin zvjezdica imaš, ako pogriješiš samo jednu noć, tvoj ugled je u opasnosti.

Možete kupiti vrlo skupe tiskarske preše, televizijske ili radijske postaje, ulagati mnogo novca u platforme društvenih medija, dizajnirati fantastične aplikacije ili raditi prekrasne web stranice, ali ne možete kupiti kredibilitet.

Stoga, ovo je moja današnja poruka dragim prijateljima Telegrama: Ime medijske igre je kredibilitet. Sve ostalo je vrlo jednostavno.


Juan Antonio Giner rođen je 1947. godine u Barceloni, a kao novinar, urednik, konzultant i predavač radio je diljem svijeta, od Barcelone i Madrida do New Yorka i San Francisca. Studirao je novinarstvo, a ima i doktorat iz prava. Konzultirao je i uređivao neke od najvažnijih novina i magazina na svijetu, a dvadeset godina predaje novinarstvo na nekim od najprestižnijih svjetskih sveučilišta. Giner je bio zamjenik dekana na University of Navarra School of Journalism, akademski istraživač na Harvardu, gost predavač na sveučilištu Columbia u New Yorku i na Stanfordu u Palo Altu. Prvi je europski ravnatelj Society of Newspaper Design (Društva za novinski dizajn), a osnovao je i španjolski ogranak Društva. Osnivač i predsjednik Innovation Media Consulting Group iz Londona, koja je surađivala s više od 100 najvećih medijskih kompanija kao što su New York Times, Le Monde iz Pariza, O Globo iz Rio de Janeira, talijanski Corriere dello Sport.