Zašto je savjetnik izgubio kontrolu? Zbog priče o predsjedničinoj poslovnoj vezi s tajkunom kojeg je pomilovala

02.01.2020., Zagreb - Suceljavanje predsjednickih kandidata na HTV televiziji. Zoran Milanovic i Kolinda Grabar-Kitarovic. Savjetnik Predsjednice Tomislav Madzar verbalno napao Zorana Milanovica pri odlasku sa suceljavanja. 
Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Verbalni napad predsjedničinog savjetnika Tomislava Madžara uslijedio je nakon izjave koju je Zoran Milanović davao novinarima na odlasku s jučerašnje debate na HRT-u. Detaljizirao je svoje teze koje je iznio i ranije, tijekom debate. Govoreći o Kontinentalu, propaloj tvrtki u kojoj je predsjednica nekada bila u Nadzornom odboru kazao je: “Ta firma je devastirana. Tamo je pokradeno 20 milijuna kuna”.

Na to je uslijedio verbalni napad o kojem od sinoć pišu svi mediji. “Sram vas može biti!”, počeo je vikati Tomislav Madžar i tako je krenulo.

Bila je u Nadzornom odboru

O čemu je točno riječ? Slučaj koji je toliko uzrujao predsjedničinog savjetnika, Zoran Milanović spomenuo je i u debati, kazavši kako je radila u Kontinental prijevozu, carstvu Leona Sulića kojeg je pomilovala.

Grabar Kitarović replicirala mu je kako u toj firmi nije dobila novac. “Pokušavali smo je spasiti, ali nije išlo”, kazala je.

O ovom slučaju govori se danima. Otkriveno je, naime, kako je svojedobno sjedila u Nadzornom odboru Kontinentala, nastalog iz iste tvrtke kao firma Leona Sulića kojeg je kasnije, nakon što je postala predsjednica, pomilovala. I to za kazneno djelo koje je počinio na štetu te tvrtke.

Leon Sulić tijekom suđenja

Priču je otvorio Davor Bernardić

O slučaju je prvi neki dan govorio Davor Bernardić. “Kolinda Grabar Kitarović kao Sanaderova štićenica sudjelovala je u nadzornom odboru tvrtke koja je propala, Kontinental prijevoza. Ta je tvrtka nastala transformacijom Zagrebačkih transporta, a dio te tvrtke bio je i Croatia bus. Za tu je poznatu aferu osuđen Leon Sulić. Postavljam pitanje: koja je veza između pomilovanja Leona Sulića i njene uloge u nadzornom odboru Kontinental prijevoza? Postoji li tu neka veza?

Riječ je o devedesetima i o privatizaciji, ljudi su u poraću ostajali bez posla, jer se u pretvorbi i privatizaciji rasprodavala Hrvatska, a Kolinda Grabar Kitarović je u to vrijeme sudjelovala u nadzornom odboru spomenute tvrtke”, kazao je Bernardić nedavno u istupu za N1.

Vrijedni portal Faktograf, poznat po provjeravanju činjenica iznesenih u javnom prostoru, uskoro je analizirao Bernardićev istup i utvrdio kako je govorio istinu. U Povijesnom izvatku dokumenta u Sudskom registru uistinu stoji kako je Kolinda Grabar do 13. veljače 1998. godine, kada je otvoren stečaj nad Kontinental prijevozom, bila članica nadzornog odbora. Faktograf je provjerio OIB i ustanovio kako je nedvojbeno riječ o Kolindi Grabar koja je kasnije postala predsjednica RH.

Pomilovanje je obrazloženo zdravstvenim razlozima

“Kolinda Grabar bila je, dakle, članicom nadzornog odbora Kontinental prijevoza, jedne od tvrtki koja je privatizacijom nastala iz Croatiatrans-grupe, baš kao što je iz Croatiatrans-grupe nastao i Croatia bus, kojem je u upravi i većinski vlasnik bio Leon Sulić”, piše dalje.

Faktograf je utvrdio kako Bernardić nije pogriješio ni kada je spominjao Zagrebačke transporte jer je, nakon raznih spajanja i razdvajanja, Croatia bus uistinu potekao iz te tvrtke. Kasnije je privatiziran i pretvoren u dioničko društvo, a zatim je dolaskom Leona Sulića uništen i opljačkan.

Zbog gospodarskog kriminala u Croatia busu, teškog 15,5 milijuna kuna, Leon Sulić 2007. osuđen je na sedam godina zatvora, Vrhovni sud tu kaznu smanjio mu je na pet godina. Zatim je u ožujku 2014. pravomoćno osuđen na 22 mjeseca zatvora jer se malverzacijama na štetu Croatia busa domogao i stana vrijednog 589 tisuća kuna. Za to ga je nedjelo predsjednica pomilovala, obrazlažući to zdravstvenim razlozima.

Sulićev bijeg iz Hrvatske uoči suđenja

“Prigodom prijedloga odluke o pomilovanju osuđenika Leona Sulića, primarno je uzeto u obzir njegovo iznimno teško zdravstveno stanje (angina pectoris, srčani i moždani udar) zbog kojeg postoji potreba svakodnevnog liječenja kao i znatan protek vremena od počinjenja kaznenog djela”, pisalo je u odgovoru medijima koje je na brojne upite poslao profesor Davor Derenčinović, šef tadašnje predsjedničine Komisije za pomilovanja.

Kako je te 2016. saznala Telegramova Ana Raić Knežević, Ministarstvo pravosuđa protivilo se prijedlogu za pomilovanje, no predsjednica nije odustala. “Nemojte me ništa pitati. Neću vam o tome ništa govoriti. Pitajte nekog drugog”, poručio je Leon Sulić kada ga nazvala naša novinarka.

Prvi proces protiv Sulića vođen je još 2005. godine, ali on je prije izricanja presude pobjegao iz Hrvatske. Pune dvije godine bio je u bijegu, a vratio se tek uoči izricanja presude u ponovljenom suđenju. U svibnju 2007. godine jednostavno se pojavio na sudu koji je pak iznenadio odlukom da ga ne pošalje u istražni zatvor zbog opasnosti da ponovno ne pobjegne. Ipak, oduzeta mu je putovnica, pa je sudski pravorijek dočekao u Zagrebu.

Prevareni radnici optuživali su njegove političke veze za opstrukciju

Radnici Croatia busa, koji su ostali bez plaća, Suliću su javno isticali političke veze, prije svega one s HDZ-om, tvrdeći kako ga moćni političari spašavaju od kaznenog progona. Krajem 1990-ih Sulić se uključio u dokapitalizaciju te prijevozničke tvrtke. No unatoč prijavama što su ih radnici slali Državnom odvjetništvu RH, upozoravajući na njegove postupke, prva prijava protiv Sulića podnijeta je tek početkom 2001. godine.

U jeku radničke blokade tvrtke krajem 2002. i početkom 2003. godine, malverzacije su se ipak počele rasplitati. Tada je Mladen Bajić, koji je došao na čelo DORH-a, tražio da se Sulićeva upravljačka prava u Croatia busu zamrznu dok se ne provjere optužbe koje su protiv njega stizale iz redova sindikata.