Đurđević odgovorila Vladi: 'Krajnje je vrijeme da sudstvo i politika počnu djelovati isključivo u javnom interesu'

Kandidatkinja za predsjednicu Vrhovnog suda RH tvrdi da se ne zalaže za politizaciju izbora sudaca

FOTO: N1

Kandidatkinja za predsjednicu Vrhovnog suda RH, profesorica Zlata Đurđević upravo je odgovorila Vladi RH. Naime, Vlada je jučer poslala priopćenje u kojem je ukazala na dijelove njezinog programa kojima se, smatraju, pokušava politizirati hrvatsko sudstvo. To je, po stavu Vlade, još jedan argument protiv mogućnosti da joj HDZ-ova većina da podršku u Saboru, nakon što su već poručili da neće glasovati za nju jer je prekršila Zakon o sudovima kada je pristala biti predsjednikova kandidatkinja mimo javnog poziva.

Sada profesorica Đurđević kaže da neovisnost od politike nije tema njezinog programa niti pitanje hrvatskog sudstva u sadašnjem trenutku.

Što je točno napisala u programu?

“U cijelom programu, ne dovodim niti u jednom rečenicom u pitanje neovisnost hrvatskog sudstva. Moj citat koji se navodi iz Ljetopisa u kojem sam napisala rečenicu glasi: ‘U postojanje odgovarajućeg normativnog i institucionalnog okvira za neovisnost hrvatskih sudova ne treba sumnjati, a parlamentarna većina mora znati da mehanizme za sprečavanje političkog nadzora nad sadržajem pravosudnih odluka treba jedino jačati’. To ne govori protiv mog programa već mu ide u prilog i potvrđuje sadržaj i njegove ciljeve.

Kako sam navela upravo ‘traganje za apsolutnom neovisnosti sudstva’ u odnosu na sudsku granu vlasti, dovelo je do gubitka iz vida jedno drugo, ključno načelo, a to je odgovornost. Odgovornost sudstva za svoj rad, te odgovornost zakonodavne i izvršne vlasti koje građani biraju na izborima za stanje u sudstvu”, pojašnjava profesorica Đurđević.

Potreban je sustav kočnica i ravnoteža

Ističe da se izbor sudaca u ustavnim demokracijama temelji na tri elementa: sudačkoj neovisnosti demokratskom legitimitetu, te sustavu kočnica i ravnoteže (vanjska kontrola).

“U Hrvatskoj je prvi element zajamčen i o njemu uopće ne govorim u dijelovima koji se citiraju, što proizlazi i iz naslova ‘Sudstvo kao grana vlasti bez demokratskog legitimiteta te bez kočnica i ravnoteža’.
Prikazivanje sustava izbora u zapadnim demokracijama (Britanija, Francuska, Njemačka, Belgija i Nizozemska, SAD), a tome je svakako trebalo dodati i Austriju, susjednu uzornu demokraciju s jednim od najboljih europskih pravosuđa, u kojima suce bira zakonodavna i izvršna vlast, služilo je u svrhu dokazivanja demokratskog legitimiteta sudstva i uočavanja njegovih prednosti: a) transparentan i otvoren postupak za javnost, b) postojanje odgovornosti za izbor sudaca”, navodi dalje profesorica.

“Radi se o implementaciji dva najvažnija ustavna načela: a) demokratskom utemeljenju sudske vlasti iz Članka 1. stavka 2. Ustava, prema kojem sva vlast proizlazi iz naroda, a koji zahtjeva da građani moraju moći u okviru demokratskog izbornog sustava utjecati na stanje u pravosuđu; b) načelo diobe vlasti iz Članka 4. stavka 2. Ustava koja uključuje oblike međusobne suradnje i uzajamne provjere nositelja vlasti odnosno sustav kočnica i ravnoteža. Ova dva elementa osiguravaju sprječavanje koncentracije prevelike vlasti u rukama jedne grane vlasti što vodi u neodgovornost i zloupotrebu vlasti”, nastavlja.

Što zapravo predlaže Zlata Đurđević?

“U državama u kojima postoji posebno tijelo koje bira suce, kao što je naše Državno sudbeno vijeće (od 11 članova 7 su suci), u njemu je osiguran demokratski legitimitet kao i transparentnost kroz veći broj članova koji su zastupnici, predsjedanjem od strane predsjednika Republike u parlamentarnim sustavima kao primjerice u Italiji ili izborima članova koji su suci ili odvjetnici od strane parlamenta kao u Španjolskoj. Neke države traže za izbor članova državnog sudbenog vijeća kvalificiranu većinu u parlamentu čime se jamči da njihov izbor neće biti rezultat trenutne parlamentarne većine.

Ono što predlažem u svom programu svakako nije izbor sudaca od strane politike jer nemamo pravnu kulturu koja poštuje sudačku neovisnost te bi obavljala imenovanja po političkim kriterijima. Stoga je u našim političkim prilikama sadašnji sustav bolji, i ne može se usporediti sa izborima sudaca od strane Državnog sudbenog vijeća iz devedesetih godina”, kaže profesorica Đurđević.

Treba nam transparentniji izbor sudaca

Naglašava da smo u Hrvatskoj došli do točke kada treba zajamčiti i druga dva elementa nužna za izbor sudaca u ustavnoj demokraciji – demokratsko načelo te sustav kočnica i ravnoteža.

“Ono što je bitno je da se uspostavi transparentan postupak izbora sudaca u kojem će biti moguće javno otkriti svaki sukob interesa i nepotizam te koji će osigurati izbor po kriteriju stručnosti i integriteta što sada nije slučaj. To je sigurno najvažniji dio reforme pravosuđa.

Međutim, pozivam da se počnemo baviti ciljevima koje sam postavila u svom programu a koji se odnose na: uspostavljanje objektivnih kriterija za izbor sudaca koji sada ne postoje ukidanjem testova koje provode sudačka tijela po vlastitim kriterijima, uzimanje u obzir uspjeha na studiju te dosadašnjeg znanstvenog i stručnog rada, uvođenje i poštivanje instruktivnih rokova za vođenje postupaka radi sprječavanja dugotrajnosti vođenja postupaka, uvođenje permanentne edukacije sudaca i uključivanje pravnih fakulteta, stvaranje odgovarajućih uvjeta za rad sudaca, potpuna digitalizacija sudskih postupaka, transparentnost sudskih postupaka i dostupnost svih sudskih odluka javnosti, ukidanje
unutarnje neovisnosti sudaca odlučivanjem na sjednicama umjesto u konkretnim predmetima, omogućavanje ujednačavanja sudske prakse kroz odluke Vrhovnog suda RH”, konkretizira profesorica.

Mogu li politika i sudstvo surađivati?

Još na kraju dodaje, kako veliki dio ovih ciljeva ovisi o suradnji sudaca, zakonodavne i izvršne vlasti. “Međutim, predsjednik Vrhovnog suda je nezaobilazni faktor reforme i njegove ovlasti te upravnu strukturu kojom upravlja ne treba podcjenjivati.

Upravni ustroj VSRH obuhvaća brojne upravne jedinice koje omogućuju predsjedniku Vrhovnog suda da obavlja posredan i neposredan nadzor u sudskim postupcima nižih sudova u odnosu na njihov tijek i na zakonito i pravovremeno obavljanje sudskih radnji, i da utječe na učinkovitost rada sudova, on je predsjednik Upravnog vijeća Pravosudne akademije i stoga ima važne ovlasti vezane za edukaciju sudaca te ima odlučujući utjecaj na javnu dostupnost sudskih presuda.

Stoga, njegove ovlasti ne treba svoditi na pokretanje postupaka za stegovnu i etičku odgovornost sudaca. Krajnje je vrijeme da i sudstvo i politika počnu djelovati isključivo u javnom interesu”, zaključuje kandidatkinja za predsjednicu Vrhovnog suda.