Kultni proizvod

Kratka povijest parfema Chanel N°5: Kako je Coco Chanel mirisom prkosila normama

Ususret 103. obljetnice lansiranja parfema, donosimo priču o njegovom nastanku i razlozima ogromne popularnosti

FOTO: @chanel.beauty

Kada je riječ o parfemima koji su postali bezvremenski, jedan se posebno izdvaja. Riječ je o parfemu Chanel N°5. Ovaj kultni parfem nadišao je koncept samog mirisa; postao je simbol luksuza i stila, a njegova je povijest prožeta doista revolucionarnim marketinškim, ali i inovativnim olfaktivnim pristupima. Nerijetko se naziva i parfemom svih parfema i jedan je od najprodavanijih u povijesti, a mi smo istražili sve o njegovom nastanku, ali i vrijednosti i značaju danas.

Priča o Chanel N°5 započinje u ranom dvadesetom stoljeću, kada je modna dizajnerica Gabrielle Coco Chanel, fascinirana svijetom mirisa, odlučila stvoriti parfem koji će oslikavati njezinu osobnu viziju ženstvenosti i luksuza. Početkom 1920-ih, Chanel je dala parfumeru Ernestu Beauxu zadatak da osmisli prepoznatljiv miris kuće Chanel. U to su vrijeme parfemi bili ili mirisi s jednim cvijetom u fokusu mirisne kompozicije ili teži, na bazi mošusa. Prvu su vrstu parfema uglavnom nosile ugledne žene iz viših društvenih slojeva, dok je drugi bio više povezan s kurtizanama, ali i prostitutkama. Coco je htjela razbiti konvencije spajajući dvije kategorije mirisa zajedno, ciljajući na apstraktnu mješavinu koja je uhvatila bit ženstvenosti na drugačiji način.

Priča iza naziva

Nakon nekolicine održanih sastanaka, Beaux je Chanel predstavio nekoliko uzoraka. Vrlo simbolično, odabrala je petu bočicu, koja je sadržavala esenciju buketa s preko 80 mirisa, od kojih je većina rijetka i skupa. Daleko najdragocjenija esencija bila je ona jasmina iz Grassea (koji se smatra najluksuznijim sirovim sastojkom na svijetu), a slijede je svibanjska ruža i ylang-ylang.

Također, parfem je imao note haićanske biljke vetivera, sandalovine, cvijeta naranče i brazilske tonke. Sveukupno, bila bi potrebna jedna tona cvijeća da se dobije kilogram i pol parfemskih potrepština. Ono što ga je učinilo još tajanstvenijim bila je Beauxova, za to vrijeme inovativna upotreba aldehida, odnosno sintetskog elementa koji je pojačao kompleksnost mirisa do točke u kojoj je gotovo nemoguće identificirati note.

Kao što možda možete i pretpostaviti iz gornjih redaka, odabir broja 5 u nazivu parfema proizlazi iz činjenice da je parfem bio peti uzorak koji je Baux predstavio Coco Chanel. Smatrala je da je to upravo ono što je tražila – ženski parfem sa ženskim mirisom. Legenda kaže da je i Chanel bila sklona tome jer je broj pet smatrala svojim sretnim brojem. “Svoje kolekcije prikazujem petog svibnja petog mjeseca u godini, pa ostavimo broj koji nosi, a ovaj broj pet će mu donijeti sreću”, izjavila je tada sama Chanel.

Dok je formula samog parfema bila složena, pogotovo za 1921. godinu, njegova bočica bila je potpuna suprotnost tome. Chanel N°5 bio je (i još uvijek je) pakiran u prozirnu staklenu bočicu sa zaobljenim rubovima i bijelom naljepnicom s njegovim imenom. Ovaj minimalistički dizajn bio je još jedan od pokušaja Coco Chanel da se istakne u moru raskošno dizajniranih bočica parfema. Jedini dio koji je slijedio tadašnje trendove bio je čep u obliku dijamanta, za koji neki navode da je inspiriran geometrijom pariškog trga Place Vendôme. Kultni dizajn bočice mijenjao se tijekom godina, ali nikada se nije previše udaljio od originalnog izgleda. Najdalje je otišlo kada je brend objavio ograničeno izdanje crvenih bočica N°5 kao blagdansku poslasticu 2018. godine.

Od Marilyn Monroe do Nicole Kidman

Chanel je lansirala N°5 točno 5. svibnja 1921. godine, što znači da parfem uskoro puni 103 godine. Kako bi proširila vijest, Coco Chanel bila je domaćica događaja u svom butiku u ulici Cambon (gdje je 1909. godine otvorila i svoj prvi Chanel butik nakon što se proslavila s prodajom šešira) i pozvala odabrane prijatelje iz visokog društva. Parfem je odmah postao hit zbog svog čistog, bogatog, cvjetnog mirisa koji je bio doista prvi takve vrste. Chanel N°5 uživao je ogromnu popularnost sve do 1940-ih, čak i nakon što je brend prestao s tiskanim reklamama 1941. godine. To je djelomično bilo pripisano lansiranjem verzije džepne veličine parfema jer je onda bio dostupniji srednjoj klasi.

Unatoč brojnim oglasima i reklamama, ljubav Marilyn Monroe prema Chanelu N°5 i dalje je najbolji publicitet koji je parfem dobio do danas. Parfem je prvi put spomenula u intervjuu 1952. godine, kada je krasila naslovnicu magazina Life. U njemu je upitana što nosi u krevet, a Monroe je odgovorila: “osmijeh, Chanel N°5 i ništa drugo”. Neobjavljene fotografije iz ovog intervjua prikazuju Marilyn kako leži na krevetu, s bočicom Chanela N°5 na noćnom ormariću.

Zaštitna lica parfema

Chanel N°5 nije samo miris, već je postao i određenim simbolom elegancije i prestiža. Nakon 90-ih, Chanel je neprestano učvršćivao popularnost N°5 parfema tako što je brend za svoje ambasadore, odnosno zaštitna lica, odabirao slavne osobe s A liste. O njemu je australski redatelj Baz Luhrmann snimio i kratki film 2004. godine u kojem je glumila Nicole Kidman, a koja je u toj reklami nosila legendarnu ružičastu haljinu koju je dizajnirao Karl Lagerfeld za Chanel. Kidman je, kao ambasadorica parfema od 2004. do 2005. godine, tu haljinu ponovno nosila i na prošlogodišnjoj Met Gali.

Neki od najpopularnijih i najistaknutijih ambasadora ovog kultnog parfema bile su francuske glumice Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman, kao i Brad Pitt 2012. koji je bio prvi muški ambasador ovog kultnog mirisa.

Ranije spomenuta Marilyn Monroe postala je ambasadorica posthumno, tek 2013., a iduće godine je tu titulu nosila Gisele Bündchen, koja je 10 godina nakon Kidman glumila u Luhrmannovom nastavku reklame iz 2004. Jedno od najmlađih zaštitnih lica ikad bila je Lily-Rose Depp, koja je bila zaštitno lice od 2016. do 2019. godine, a trenutačno tu titulu, točnije od 2020. do danas, nosi glumica Marion Cotillard.

Je li se miris promijenio u 100 godina?

Iako ništa od ovoga nije službeno potvrđeno iz samog Chanela, neki vjerni obožavatelji parfema smatraju kako se formula tijekom godina promijenila u odnosu na originalnu. To je moguće pripisati EU regulativama oko etičnosti proizvodnje pa je isključeno ubijanje cibetki i dodavanje određenih nitro-mošusa koji su parfemima davali posebnu drvenastu notu. Tijekom perioda od 100 godina parfem je dobio različite preinake i verzije, a treba istaknuti i kako je parfemska voda drugačije miriše od parfema i toaletne vode. Te je verzije komponirao Jacques Polge nakon smrti Coco Chanel, i to osamdesetih godina kao moderne verzije parfema.

Chanel N°5 bio je i istinski pionir u svijetu parfemskog marketinga. Coco Chanel je bila među prvima koja je shvatila važnost brendiranja i pozicioniranja proizvoda na tržištu, što je rezultiralo prepoznatljivim Chanel bočicama parfema i nezaboravnim reklamnim kampanjama. Čak je i sama svojedobno izjavila: “Ne prodajemo samo parfem, prodajemo san”. Sada, 103 godine kasnije, Chanel N°5 ostaje jedan od najprodavanijih parfema na svijetu.

Također, parfem istovremeno ostaje sinonim za vrhunsku kvalitetu i luksuz u svijetu parfema. Bez obzira na promjene trendova i modne industrije, ovaj parfem ostaje vječan, s vjernim obožavateljima diljem svijeta. Procjenjuje se kako se svakih 30 sekundi proda jedna bočica, što je podatak koji dovoljno govori sam za sebe.