Peking stoji iza najnovije sabotaže plinovoda na dnu Baltika? Finski ministar: 'Sve ukazuje da to nije bila slučajnost'

Plinovod između Finske i Estonije oštećen je početkom listopada, a istraga još uvijek traje

The commanding officer of the Finnish Navy Toni Joutsia (L to R), lieutenant commander of the Finnish Border Guard Markus Paljakka, the detective inspector of the National Bureau of Investigation Risto Lohi and the Chief of National Bureau of Investigation Robin Lardot attend a joint press conference of the investigation of the possible attack on the Balticconnector gas line on October 8, 2023 between Finland and Estonia at the headquarters of the National Bureau of Investigation in Vantaa, Finland on October 24, 2023. The screen shows Finnish Border Guard's photo of a Hong Kong -registered cargo ship 'Newnew Polar Bear', which was spotted moving close to the Balticconnector gas line.Finnish police said a Chinese ship was the focus of their investigation into suspected sabotage of the Balticconnector pipeline. (Photo by Heikki Saukkomaa / Lehtikuva / AFP) / Finland OUT
FOTO: AFP

I dalje traje istraga puknuća Balticconnectora, plinovoda dugog 77 kilometara između Finske i Estonije položenog na dnu Baltičkog mora. Finski ministar europskih poslova Anders Adlercreutz kaže da je teško povjerovati da je oštećenje podmorskog plinovoda bilo slučajno, ili da se dogodilo bez znanja Pekinga, piše Politico.

”Ja nisam pomorski kapetan. Ali mislim da biste primijetili da vučete sidro za sobom stotinama kilometara. Mislim da sve ukazuje da je to bilo namjerno. Ali naravno do sada to nitko nije priznao”, rekao je Adlercreutz u četvrtak.

Kineski brod vukao sidro?

Naftovod je oštećen između 7. i 8. listopada, zajedno s dva telekomunikacijska kabela koji povezuju Estoniju s Finskom i Švedskom.

Istraga finskih vlasti kao glavnog krivca identificirala je kineski kontejnerski brod Newnew Polar Bear, za koji se vjeruje da je svoje sidro vukao preko dna Baltičkog mora, presjekavši kablove i plinske vodove. Sidro teško 6000 kilograma izvučeno je nekoliko metara od mjesta oštećenja.

‘Nameću se neka pitanja’

Finska i Estonija od incidenta su u kontaktu s kineskim vlastima od kojih traže suradnju u istrazi. Baltic Times je ranije ovog tjedna izvijestio da su dvije europske zemlje od Kine tražile da pošalju svoje predstavnike u Peking kako bi istražili brod koji je trenutno na putu za kinesku luku.

Adlercreutz je rekao da zasad ne može nagađati je li oštećenje plinovoda odobrila kineska vlada, no kaže da povratak tog broda u Kinu nameće neka pitanja. “Da sam ja kao kapetan učinio nešto što kineska vlada ne bi odobrila, bio bih zabrinut oko povratka u Kinu”, rekao je.

‘Kapetan je morao znati’

Estonski ministar obrane Hanno Pevkur izrazio je slično mišljenje prošlog mjeseca, rekavši da je kapetan broda sigurno “shvatio da nešto nije u redu” nakon što je vukao sidro preko 180 kilometara.

Nešto više od godine dana nakon što su plinovodi Sjevernog toka, koji povezuju Rusiju s Njemačkom, oštećeni u nekoliko eksplozija, incident s Balticconnectorom izazvao je zabrinutost za sigurnost važnih podmorskih infrastruktura i mogućih mjera za njihovu zaštitu od sabotaže. Krivac za napad oštećenje Sjevernog toka, unatoč međunarodnoj istrazi, još uvijek nije pronađen.