Što nova kriza u Crvenom moru znači za svijet: analitičari otkrivaju najvjerojatniji scenarij, i nije optimističan

Zbog napada Hutija sve više kompanija obustavlja transport, što to znači za globalnu trgovinu?

Britanska energetska kompanija BP posljednja je u nizu koja je priopćila da će zaustaviti sve isporuke na pomorskim trasama koje prolaze Crvenim morem. Brojne brodarske kompanije odlučile su se na to zbog pojačanih napada na plovila koje provode Hutiji, jemenski pobunjenici bliski Iranu.

Ovi militanti najavili su da će gađati komercijalne brodove koji putuju kroz Crveno more i Sueski kanal – kao odgovor na izraelsko kontinuirano bombardiranje Gaze. Posljednjih dana napadi su sve intenzivniji pa su globalni opskrbni lanci ponovno ugroženi.

Iako je prouzročena šteta na tankerima i teretnim brodovima u većini slučajeva bila minimalna, sama prijetnja gotovo je zaustavila trgovačke rute kroz Crveno more, piše Guardian.

Zašto je Crveno more tako značajno?

Cijene goriva na pumpama ili, primjerice, dostupnost najnovijih elektroničkih uređaja, uvelike ovise o sigurnosti uskog tjesnaca Bab-el-Mandeb, između Džibutija i Jemena. Između Afrike i Azije. Upravo brodovi na tom plovnom putu meta su Hutija.

Bab-el-Mandeb označava južni ulaz u Crveno more, koji se veže na Sueski kanal. Taj je kanal revolucionirao globalnu trgovinu kada je otvoren prije više od 150 godina. Otprilike 12 posto svjetske trgovine odvija se Sueskim kanalom, najkraćim brodskim putem između Europe i Azije.

Svake godine Crvenim morem prolaze milijarde dolara robe i zaliha kojima se trguje, što znači da kašnjenja mogu dovesti do značajnih poremećaja u cijelom svijetu. Analitičari su izrazili zabrinutost zbog lakoće kojom je skupina koju podupire Iran uspjela poremetiti najznačajniju trgovačku rutu na planetu.

Hutiji gađaju sve, nevezano uz Izrael

Hutiji brodove u tjesnacu Bab-el-Mandeb gađaju dok ulaze u Crveno more na svom putu prema Sueskom kanalu. Unatoč tome što je u početku rečeno da su meta samo brodovi koji putuju u Izrael, militanti napadaju i plovila pod zastavama drugih zemalja, koja nemaju veze s Izraelom.

Kao odgovor, brodovi francuske, britanske i američke mornarice oborili su neke od njihovih bespilotnih letjelica i projektila, a SAD je u ponedjeljak objavio da je okupio koaliciju zemalja koje su pristale vršiti patrole u južnom Crvenom moru kako bi pokušale zaštititi plovila od napada.

Mohammed al-Bukhaiti, jedan od vođa Hutija, rekao je za Al Jazeeru da će se njegova skupina suprotstaviti bilo kojoj koaliciji koju formiraju Sjedinjene Države, a koja bi se mogla rasporediti na Crvenom moru.

Kako će poremećaji utjecati na trgovinu?

Najizravniji učinak za sada bio je porast troškova osiguranja brodova koji putuju kroz Sueski kanal i Crveno more. U pravilu, brodovi moraju obavijestiti svoje osiguravatelje kada plove kroz područja visokog rizika i platiti dodatnu premiju.

Osim toga, u ponedjeljak je skupina istaknutih pomorskih osiguravatelja proširila područje u Crvenom moru koje smatraju visokorizičnim, što znači da će više plovila morati platiti premiju. Kao rezultat toga, troškovi prijevoza robe kroz Crveno more porasli su za desetke tisuća dolara tjedno.

Međutim, za većinu trgovaca rizik je prevelik.

Kakav će biti učinak na potrošače?

Prošlog tjedna istaknute brodarske kompanije, uključujući Maersk, Hapag Lloyd i MSC, odlučile su ne koristiti Crveno more. Prema thinktanku Atlantic Council, sedam od deset najvećih brodarskih kompanija, prema tržišnom udjelu, obustavilo je plovidbu u Crvenom moru.

Neki se brodovi preusmjeravaju na Rt dobre nade, na južnom kraju Afrike, što njihovo putovanje produljuje za dva tjedna. Cijene nafte i prirodnog plina porasle su nakon vijesti da je i BP pauzirao transport kroz Crveno more. Analitičari kažu da će, ako se napadi nastave i više naftnih kompanija zaustavi isporuke, troškovi energije vjerojatno dodatno porasti.

Budući da su središnje banke diljem svijeta na korak od proglašenja pobjede u borbi protiv inflacije, porast cijene nafte i plina – zajedno s poremećajem globalnog opskrbnog lanca – mogao bi zaprijetiti da poništi te uspjehe.