Prisjetili smo se 13 najpopularnijih automobila u bivšoj Jugoslaviji

Kragujevac je bio centar automobilske industrije u bivšoj Jugoslaviji

Kada bi nekoga pitali koji mu automobil pada na pamet kao jedinstveni simbol bivše Jugoslavije vjerojatno bi mnogi rekli da je to Yugo 45. On se tijekom osamdesetih izvozio u SAD, a tamo je doživio, blago rečeno, neuspjeh i bio jedan od onih automobila na koje su svi gledali s podsmijehom.

Nije to jedini automobili koji će starijim generacijama pasti na pamet kada se spomenu legendarna vozila popularna u bivšoj državi. Trabant, Wartburg, Zastava 750, Zastava 101, samo su neki od automobila koji su se mogli svakodnevno viđati na cestama. O popularnosti ovih legendarnih automobila govori i činjenica da su nekima od njih pojedini bendovi posvetili pokoji stih, a ponekad i cijelu pjesmu.

Kragujevac je slovio kao centar automobilske industrije bivše Jugoslavije, a mnoge tvrtke diljem bivše države počele su polako otvarati pogone stranim proizvođačima pa su tako suradnju s njima ostvarile tvrtke poput slovenskog Tomosa u Kopru ili IMV-a u Novom Mestu. Donosimo pregled najpopularnijih automobila koji su prometovali Jugoslavijom.

1. Yugo 45

5yugo
Yugo 45 Allen/Flickr

Yugo 45 se proizvodio od 1981. godine u tvrtci Zastava Auto iz Kragujevca. Talijanska tvrtka Fiat dizajnirala je Yugo za Zastavu, a nacrt za automobil napravljen je po šasiji Fiata 127 koji je bio drugačiji po izgledu. Na europskim tržištima Yugo 45 je dobio ime Yugo Koral, a tijekom osamdesetih se izvozio u SAD gdje je proglašen i najjeftinijim autom za kupovinu. Proizvodnja Yuga obustavljena je u studenom 2008. godine.

2. Zastava 750

Fićo
Fićo Atipiks/Flickr

Zastava 750 bio je popularan po nazivu fićo. Radi se o legendarnom simbolu Jugoslavije koji se počeo proizvoditi u pogonima Crvene zastave 1962. godine po licenci Fiata 600. Ovaj automobil proizvodio se sve do 1985. godine. Zastava 750 se koristila u brojnim službama bivše Jugoslavije pa je tako bio vozilo nekadašnje milicije, autoškola i auto klubova.

3. Citroen 2CV

Citroen 2CV Michael Gil/Flickr

Citroen 2CV ili “Spaček” osmislio je Francuz Pierre-Jules Boulanger. Na prostorima Jugoslavije “Spaček” se proizvodio u slovenskoj tvornici Tomos koja se nalazila u Kopru. 1964. godine Citroen i Tomos se udružuju pa nastaje tvrtka Cimos u kojoj su proizvedeni Citroen Ami, Ajkula, GS, AX, BW, CX,Visa i Dijana.

4. Lada 1300

Lada 1300 http://www.autogaleria.hu -

Lada 1300 nastala je na osnovi Fiata 124. Ona se proizvodila u bivšem SSSR-u, a model 1300 bio je jedan od najpoznatijih modela automobila u Jugoslaviji. Lada 1300 slovila je kao nepoderiv automobil, kao i svaki Ladin model, ali se radilo samo o propagandi jer je kvaliteta Lade bila vrlo upitna.

5. Wartburg

12528894065_3e00a2533d_o
Wartburg nakhon100/Flickr

Wartburg je dobio ime po dvorcu Wartburg u Eisenachu. Automobil se proizvodio u tvornici Fahrzeugfabrik Eisenach u Istočnoj Njemačkoj od 1966. do 1988. godine. On je bio relativno brz i prostran, a jedna od vrlina mu je bila i pouzdanost jer se nije previše kvario.

6. Trabant

6732583779_6f1f1e9db1_b
Trabant photobeppus/Flickr

Trabant se proizvodio u tvornici VEB Sachsenring u istočnonjemačkom gradu Zwickau od 1958. godine. Jednako kao i Wartburg, prodaja Trabanta u Jugoslaviji bila je zastupljena još na početku 60-ih godina. Ono što se posebno isticalo kod Trabanta bila je njegova izrada jer je on napravljen od plastificiranog pamučnog otpada što ga je činilo laganim, ali i jeftinim.

7. Renault 4

21401830043_bbb1bf43a9_o
Renault 4 peterolthof/Flickr

Renault 4 se proizvodio od 1973. pa do 1992. godine u tvornici IMV u Novom Mestu u Sloveniji koja je danas u vlasništvu Renaulta. Radi se o automobilu koji je bio česta pojava na cestama Jugoslavije. U Sloveniji je proizvedeno 575.960 Renaulta.

8. NSU Prinz

NSU Prinz Maurizio Boi/Flickr

NSU Prinz se od 1965. godine sklapao u sarajevskoj tvornici Pretis (Preduzeće tito Sarajevo) koja je bila jedna od najvećih tvornica namjenske industrije koja je poznata po pretis-loncu za ubrzano kuhanje, a u njoj je sklopljeno oko 15 tisuća automobila.

9. Zastava 101

stojadin
Stojadin

Zastava 101, popularno nazvan Stojadin, proizvodio se od 1971. godine u tvrtci Zastava u Kragujevcu. Stojadin je napravljen prema modelu Fiata 600D i proizvodio se sve do 2008. godine. Osim u Jugoslaviji, Stojadin je bio popularan u Egiptu gdje se automobil sklapao na osnovi gotovih dijelova koji su stizali iz Srbije.

10. Mercedes W123

21370334022_297b0b7c07_k
Mercedes W123 Tobias Hartmann/Flickr

Mercedes W123 su obožavali taksisti i gastarbajteri koji su svoj poslovni uspjeh u inozemstvu iskazivali njime.

11. Austin

3603604754_ba1ed99f98_o
Austin smalljude/Flickr

Slovenska tvrtka IMV 1967. godine počela je sklapati Austin modele poput I300, Austin Maxi 1500 i Maxi 1750, ali i čuveni Mini 1000.

12. VW Golf

16883154006_1c252b50a3_o
VW Golf Dave R/Flickr

Volkswagen golf se proizvodio u TAS-u (Tvornici automobila Sarajevo) od 1976. godine i u Sarajevu je proizvedeno 150 tisuća automobila. Golf je bio naročito popularan u Jugoslaviji, pogotovo Golf dvojka koji se počeo proizvoditi 1985. godine.

13. Opel Kadett

23504602039_b83fe75733_k
Opel Kadett peterolthof/Flickr

Opel automobili su se počeli sklapati 1977. godine u IDA-i (Industrija delova automobila) u Kikindi, a među njima se nalazio i Opel Kadett koji je zbog svoje pouzdanosti i dostupnosti postao popularan.