S obitelji godinama odlazim na odmore koje si ne možemo priuštiti, mijenjamo se s ljudima za stanove

Nataša Papić, PR stručnjakinja iz Rijeke, o HomeExchange iskustvu

FOTO: Nataša Papić

U Parizu smo, suprug i naše dvoje djece. Ponoć je i vozimo se u taksiju prema kući koja bi trebala biti naš dom sljedećih tjedan dana. Taksist ne može pronaći ulicu, a mene počinje malo hvatati panika. Što ako ključ, koji smo dobili poštom, neće otključati vrata? Što ako smo u nekom opasnom kvartu? Što ću napraviti, gdje ću smjestiti djecu u nepoznatom gradu u ovo doba noći?

Taksist je napokon pronašao ulicu. Ključ je otključao vrata, ušli smo i upalili svjetlo. Svi strahovi su istog trena nestali. Dočekala nas je predivno uređena kuća, velike bijele kožne fotelje i gomila dizajnerskog namještaja. Kuhinja je imala sve moguće aparate, a frižider je bio prepun hrane. Kuća je izgledala još ljepše nego na fotkama, kasnije smo u dnevnom boravku pronašli i jedan arhitektonski časopis u kojem je predstavljena. Tjedan dana, koliko smo bili tamo, uživali smo. U tom trenutku, ako sam i imala neke sitne predrasude prema HomeExchangeu, odnosno zamjeni domova, one su definitivno nestale.

U posljednje dvije godine, otkako sam se prvi put prijavila na HomeExchange, moja obitelj i ja bili smo šest puta na zamjeni, a sedam puta smo ugostili druge homeexchangere. Svi koji me poznaju znaju da sam luda za putovanjima. No, sada je to dobilo jednu novu dimenziju.

Stavila sav svoj stan u ponudu, odmah su mi stigli upiti

stan
Natašin stan u Rijeci Nataša Papić

Moja priča s HomeExchangeom započela je 2014. Iako sam prije čula za taj način putovanja, tek sam tada, dok mi je sin imao vodene kozice, pronašla malo vremena, uplatila godišnju članarinu i napravila svoj profil na toj stranici. Možda me malo potaknuo i film The Holiday u kojem dvije žene zamjene stanove u Londonu i Los Angelesu. Složila sam profil uvjerena da nitko živ ne bi iz Pariza došao u Rijeku. Svejedno, odlučila sam probati.

U ponudu sam stavila svoj stan u Rijeci te apartman na Krku koji ljeti iznajmljujem, uz napomenu da je slobodan u proljeće i jesen kada nema gostiju. Profil sam objavila u nedjelju, a već u ponedjeljak ujutro, na moje dosta veliko iznenađenje, bila sam zatrpana upitima i ponudama iz Irske i Francuske.

Paris (2)
Kuća u okolici Pariza u kojoj su odsjeli Nataša Papić

Kad vam stignu ponude, neke pristojno odbijete, jer vas ne zanimaju, a za one koje vam se dopadnu prvo pogledate profil te osobe, gdje se točno nalazi stan ili kuća, sve fotografije, podatke o domu, broj već obavljenih zamjena ali i neke osobne podatke o homeexchangerima. Nakon toga, ako vam se sve to dopadne, počinje dopisivanje, prikupljanje dodatnih informacija te dogovor o potencijalnoj zamjeni. Većinom, ako je riječ o istovremnoj zamjeni, treba dogovoriti datum koji odgovara i vama i njima.

Prvo smo muž i ja sami, bez djece, otišli u Amsterdam

Nataša u stanu u Amsterdamu Nataša Papić

Savršena prilika za prvu zamjenu pojavila se vrlo brzo. Stariji sin je išao na neki izlet te smo suprug i ja odlučili otići u Amsterdam. Otišli smo samo na dva dana, ali bilo nam je odlično. No, to je bilo kratko putovanje. Prvo veliko obiteljsko homeexchange putovanje bilo je tog ljeta. Zamijenili smo svoj riječki stan za onu predivnu dizajnersku kuću s početka priče u mjestašću pored Pariza.

vila u Parisu (ljeto 2014) (1)
S mužem u kući Parizu Nataša Papić

Napravili smo istovremenu zamjenu i tada smo prvi put na taj način putovali s klincima. Tu smo ljetnu zamjenu dogovorili realativno rano, već u ožujku. Francuzi su u Zagreb odluči doputovati automobilom, a ja sam pronašla neke jeftnije avionske karte za nas četvero. Sjećam se da me prije puta malo uhvatila panika da će cijela stvar propasti i što ću onda s kartama, pa sam to i vrlo iskreno napisala Sophie, vlasnici te predivne kuće. No, ona mi je objasnila da je to stvar uzajamnog ogromnog povjerenja i da nas baš ništa ne može spriječiti da se zamjena ostvari. Tada sam shvatila da takav način putovanja zaista počiva na jednom velikom povjerenju i poštovanju, kojeg nitko ne želi narušiti.

Neplanirani odlazak u Budimpeštu

naš bazen u Nici
Brojne kuće koje se nude na zamjenu imaju i bazen Nataša Papić

Naravno, prije same zamjene dopisivale smo se mjesecima. Dijelile smo si međusobno savjete što posjetiti, jedni o drugima smo saznali mnogo. Ljudi se jednostavno povežu. Tih tjedan dana smo uživali u Francuskoj i u njihovoj kući, bilo je savršeno.

Nakon što smo se vratili iz Francuske, vrlo brzo smo neplanirano otišli u Budimpeštu, iako nam to nije bilo ni na kraj pameti. Naime, jedan dan smo dobili ponudu za zamjenu velikog stana u centru Budimpešte i to nas je odmah zaintrigiralo. Genijalna lokacija stana nam je omogućila da uživamo u samom središtu grada do kasno navečer, bilo je predivno.

I to je, zapravo, jako fora. Jer, iako možda uopće niste razmišljali o nekoj destinaciji, kada dobijete ponudu, često vas baš ona potakne da otkrijete i taj grad.

Budimpešta stan
Natašin suprug i sin u stanu u centru Budimpešte Nataša Papić

Napad u Nici nas je dodatno zbližio

Najljepša zamjena definitivno je bila ovog ljeta jer smo se jako povezali s ljudima iz Nice. Nakon što smo dogovorili zamjenu, često smo se čuli preko Skypea oko raznih detalja. No, sjećam se kako su nam se javili onaj dan nakon napada na Promenadi, potpuno u šoku. I sami su tada bili tamo. Dva dana nakon toga stigli su kod nas i bili su potpuno shrvani. Cijela ta priča nas je dodatno zbližila, mnogo smo pričali i sada se redovito čujemo, prijatelji smo na fejsu te stalno razmjenjujemo fotografije i poruke. Oni su nas čak povezali i sa svojim homeexchangerima iz Irske, koju bismo jednom voljeli posjetiti.

Mnogi me često pitaju zar ne strahujem da bi mi netko mogao nešto uništiti u stanu. Nikada nisam imala takvo iskustvo. Također, stanovi i kuće u kojima smo do sada boravili bile su toliko luksuzne i lijepo uređene da mi ni u jednom trenutku nije palo na pamet da bi netko od tih ljudi imao potrebu nešto uzeti ili uništiti u mome domu. A i svaki put kad bih se vratila u svoj dom on bi se neviđeno blistao. Mislim da je razlog taj što, kad nešto ne platite, prema tome ste dodatno obzirni i pažljiviji.

Nema šanse da bi si mogli priuštiti ovakva putovanja

igračke u Parisu
Natašin sin je bio zabrinut kad je nekoj curici ostavio svoje igračke, alije onda vidio njezine Nataša Papić

Moj desetogodišnji sin tijekom prve razmjene, onako dječje, bio je malo zabrinut zbog toga što ostavlja svoje legiće i igračke nekoj djevojčici. No, kada je u toj kući u dječjoj sobi vidio da mu je ona ostavila sve svoje ogromne komplete legića koji koštaju tisuće kuna, sav njegov strah je nestao.

Prošle godine u lipnju otišli smo na Sardiniju, zatim smo u srpnju posjetili Andaluziju u Španjolskoj. Ovakav način zamjene omogućio nam je da posjetimo mjesta koja inače ne bismo mogli. Kada smo bili u Andaluziji, gledala sam cijene najma apartmana koji se kreću od 150 eura po danu. Nas četvero tamo smo dva tjedna bili u komfornoj kući, nema šanse da bismo si to mogli priuštiti. A Andaluzija je bila ispunjenje svih mojih snova. Uzeli smo rent a car i obišli cijelu južnu Španjolsku, preko dana smo se kupali u bazenu koji je bio u dvorištu kuće, kupovali smo hranu u lokalnom dućanu i pekli roštilj, a kada bi malo pala vrućina sjeli bismo u auto i obilazili okolna mjesta.

Sardinija kuća
Kuhinja u vili na Sardiniji Nataša Papić

Nevjerojatno je koliko su homeexchangeri topli i pristupačni ljudi, koji paze doslovno na svaku sitnicu. Sjećam se kako nas je, kada smo došli u Malagu, dočekao vlasnik kuće, inače odvjetnik, te nam donio pune dvije vreće hrane kako nam slučajno nešto ne bi nedostajalo. Naravno, to nije bilo potrebno, ali tako i mi volimo našim gostima ostaviti domaćeg pršuta, vina, sira…

Stigao mi je upit iz Zanzibara

Sardinija vila na plaži 2015
Vila na plaži na Sardiniji Nataša Papić

Kada pogledam profil homeexchangera, riječ je o visokoobrazovanim ljudima – odvjetnicima, inženjerima, profesorima, privatnicima… U razgovoru s mnogima od njih shvatila sam da si oni mogu priuštiti dva tjedna u najboljem hotelu u Hrvatskoj, ali ih to nimalo ne privlači. Za njih je ovo način života, oni jednostavno ne žele klasične turističke aranžmane. Žele upoznati život lokalnog stanovništva, kupovati namirnice u lokalnom dućanu, razgovarati pa i popiti kavu s vašim susjedima i živjeti kako vi živite. Upoznati stvaran život nekog grada.

Nedavno smo dobili upite iz Zanzibara i Islanda, i to me sad jako privlači. No, najčešće, više od 50 posto upita dolazi iz Francuske, oni su ludi za ovakvim zamjenama i njima je to način života. Dobivali smo upite i iz Australije, Amerike…, ma gomile zemalja.

Jednog dana planiramo zamjenu na 6 mjeseci

Ovo proljeće došao nam je jedan par iz Kopenhagena, a prije dvije godine ugostili smo bračni par iz Berlina. Iako još nismo posjetili ta dva grada, jer nije bilo riječ o istovremnoj zamjeni, ostavili smo si otvorene opcije i znamo da ćemo jednog dana tamo otići. Tako smo u lipnju bili na Sardiniji, a naši domaćini još nisu bili u Hrvatskoj.

Pogled s terase iz kuće na Sardiniji
Pogled s terase iz kuće na Sardiniji Nataša Papić

Sljedeća željena destinacija definitivno je Irska. No, nju je malo teže dogovoriti. Sve destinacije, naime, imaju svoje specifičnosti. U slučaju Irske većinom se radi o kućama i stanovima u kojima ljudi žive. Naime, iz drugih zemalja ljudi često za zamjenu nude svoje vikendice, pa ste malo fleksibilniji oko vremena. Kada je riječ o stanu u kojem ljudi žive, onda nije moguće ostvariti nesimultanu zamjenu, a time je malo teže pronaći nekoga kome odgovara isti termin kao i vama.

No, jednog dana kada suprug i ja otiđemo u penziju, napravit ćemo i jedno veliko putovanje. Planiramo višemjesečnu zamjenu, koja je također moguća, i tome se, već sada, neopisivo veselim.