Pronašli smo jednu od prvih reklama s ovih prostora, iz 1926. godine. Traje oko sedam minuta i magična je

Reklama je za Kalodont, a snimljena je kao mali nijemi film

FOTO: Screenshot/YouTube

Današnje reklame su brze, bučne, kratke, pune zvukova i boja. No, nije uvijek bilo tako. Ne biste vjerovali ali ovo je jedna od prvih reklama iz Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca snimljena 1926. godine u Beogradu a reklamira zubnu pastu Kalodont. Reklama, koja je snimana kao nijemi film, traje nevjerojatnih sedam minuta i 42 sekunde. U središtu priče je Natalija kraljica plaže, uvijek okružena muškarcima i Milica, koja je uvijek sama, a ne zna zašto je to tako.

Stoga odluči potražiti savjet od Natalije, koja joj, naravno, otkrije da se sve krije u zubnoj pasti. Reklama je snimana u Beogradu u režiji Josipa Novaka. Milicu je glumila Ljubica – Buba Veljković (umjetnički Anita Mir) a Nataliju Nevenka Urbanova, poznata glumica beogradskog kazališta. Reklama je nastala u produkciji Pobeda filma, a prikazivala se u tadašnjim kinima. Nevjerojatno je da i danas kao i prije 89 godina ideja reklamiranja kozmetičkih proizvoda nije se previše promijenila. Pogledajte:

Dvije godine kasnije redatelj Novak je trebao snimiti novu reklamu za otvoreni rudnik Jerma. No, umjesto klasične reklame redatelj se odlučuje snimiti svoj prvi igrani film kroz koji će promovirati spomenuti rudnik. Film “Rudareva sreća” smatra se prvim srpskim naručenim filmom, snimanje je naime omogao privatnik Eskontna banka iz Beograda, kojem se prvotno nije dopala ideja o igranim filmu jer je strahovao da će zbog toga rudnik pasti u drugi plan.

No, Novak ih je uvjerio da će čuvati njihove interese i kreće snimanje filma čiji je radni naziv bio “Blago cara Radovana” a govori o pustolovima koji nadomak novog rudnika tragaju za blagom. Novak ponovno angažira Ljubicu Veljković koja se tijekom snimanja zaljubila u Čedomira Penčića, te njih dvoje prije završetka snimanja su pobjegli. To je izazvalo neviđen skandal, a film je na jedva uz pomoć fotografija završen. Novak je dobio dobar novac, 50 dinara za metar filmske trake, a zbog afere gledatelji su pohrlili u kina provjeriti osjetili se i čarolija između dvoje glumaca i na velikom platnu. Naravno, rudnik je dobio najbiolju moguću reklamu.