'Švedsko čišćenje prije smrti' i još nekoliko genijalnih metoda pospremanja doma koje će vam olakšati život

Profesionalci savjetuju da se riješite svih stvari koje vam nepotrebno zatrpavaju prostor u kojem živite

FOTO: Unsplash

Netom prije sezone proljetnog čišćenja, pravo je vrijeme pripremiti se za raspremanje nereda, naizgled beskrajan zadatak koji zahtijeva puno truda i vremena.

Kakvu god ispriku smislili, bila to privrženost sentimentalnim uspomenama, profesionalni čistači savjetuju da se riješite svih stvari koje vam nepotrebno zatrpavaju prostor u kojem živite. Zato su otkrili su neke od najefektivnijih metoda raspremanja zatrpane kuće.

KonMari metoda za perfekcioniste

Najčešće pitanje tijeokm raspremanja jest – izazivaju li vam sve te stvari u vašem domu sreću? To je bit KonMari metode koju je osmislila Marie Kondo, japanska i autorica knjige ”The Life-Changing Magic of Tidying”.

Ova metoda, ukratko, zahtijeva pridržavanje strogog skupa pravila i čišćenje po kategorijama, a ne po lokacijama. Prvo se sprema odjeća, zatim knjige, papirologija, a onda sve ostalo (poput lijekova, šminke, elektronike i tako dalje). Na kraju dolazi najteža kategorija – sentimentalno. Koristeći ovu metodu na kraju bi trebali sačuvati samo stvari koje u vama bude lijepe emocije, a sve ostalo baciti ili nekome pokloniti.

‘Zamislite da se morate iseliti’

Oni kojima je potreban krajnji rok kako bi nešto postigli, mogli bi pokušati s metodom iseljenja. Pokušajte zamisliti da se selite i prije selidbe morate detaljno pospremiti svoj dom. Odredite si strog, ali realan datum, a zatim se zapitajte samo jedno pitanje: ”Bih li sve ovo ponio sa sobom da se sada selim?” “To vas čini najnemilosrdnijim čistačem nereda”, objašnjava kreatorica ovog koncepta Katie Holdefehr.

Kao novinarka sa sjedištem u New Yorku koja se redovito seli iz jednog stana u drugi, Holdefehr je osmislila ”metodu iseljenja”. Jedna od prednosti lažnog datuma iseljenja je ta što sami odlučujete hoćete li raspremiti cijeli dom, jednu sobu ili samo ormar. Holdefehr savjetuje da uklonite sve do zadnje stvari iz prostora kao da se zapravo iseljavate. Ako neki predmet nije vrijedan pakiranja i odvlačenja do sljedećeg doma, poklonite ga nekome ili bacite.

Za stvari oko kojih ste neodlučni preporučuje se test kartonske kutije. Spakirajte stvari u tu kutiju, odredite datum za nekoliko mjeseci i ako vam do tada neka stvar iz te kutije ne bude trebala, riješite je se. “Trebali biste se na kraju osjećati kao da ste pritisnuli tipku za reset”, kaže stručnjakinja.

Švedsko čišćenje prije smrti

“Kad ljudi dođu u moj dom, uvijek se iznenade što je tako ugodan”, kaže Margareta Magnusson, 90-godišnja švedska umjetnica koja se proslavila svojom knjigom ”Döstädning: Nježna umjetnost švedskog čišćenja prije smrti” iz 2017. godine.

Metoda čišćenja prije smrti odnosi se na uklanjanje nepotrebnih stvari iz vašeg doma, tako da se voljeni ne opterećuju njima nakon što vaše smrti. Ključno pitanje koje treba postaviti je: “Hoće li itko koga znam biti sretniji ako ovo sačuvam?” Magnusson savjetuje da počnete s “lakom” kategorijom bez previše sentimentalnih veza, poput namještaja, odjeće, knjiga, posteljine… Predlaže da dva sata tjedno provedete koristeći ovu metodu čišćenja.

Metoda minimalista

“Najlakši način da organizirate svoje stvari je da se riješite većine.” Mantra je to minimalista, američkih autora i podcastera Joshue Fieldsa Millburna i Ryana Nicodemusa, koji od 2010. godine zagovaraju jednostavan život bez previše stvari. Pa kako ih se onda riješiti? Prvo, isprobajte pravilo 90/90, odnosno pitajte se jeste li koristili neku stvar u proteklih 90 dana i hoćete li ju koristiti u sljedećih 90. Ako su oba odgovora ne, kaže Millburn, možete se te stvari slobodno riješiti.

Pravilo 20/20, ili pravilo “za svaki slučaj”, odnosi se na one stvari koje čuvamo za slučaj da se jednog dana pokažu korisnima. “Možda će mi zatrebati ta košulja za nešto, iako mi se ne sviđa. Onda završite s 30 majica za svaki slučaj”, objašnjava Millburn.

No, najbolji način da svoj život raspremite od nepotrebnih stvari, kaže on, “jest da na prvom mjestu izbjegnete zatrpavanje”.

Jedan sat dnevno za čišćenje

Zanimljivu metodu pospremanja učinila je viralnom TikTokerica Britt Scaffidi koja potiče da čistite nered sat vremena dnevno tijekom 30 dana.

“Moja kuća nije uvijek bila čista, uredna i organizirana. To mi je uzrokovalo mnogo stresa i tjeskobe”, rekla je u jednom videu. Zapitala se kako bi zapravo bilo potroši jedan sat i učini koliko god može u tom jednom stu.

@britt_scaffedi

don’t knock it until you try it, sis ✌🏼#onehourmethod #cleantok #timemanagement #momtok #aesthetics #organizedhome

♬ Kickin Back by Mila J – DAYASLQVR™

”Bila sam šokirana koliko sam toga napravila – riješila sam se hrpe smeća i učinila svoj život puno lakšim”, kaže. Jednosatna metoda govori o uvođenju dnevne navike koja vam daje osjećaj postignuća i motivacije. Ako vam se jedan sat čini previše, razdijelite ga na kraće periode. Nakon tih sat vremena stanite s pospremanjem, a ono što niste stigli danas, pospremit ćete sutradan u novoj rundi jednosatnog pospremanja.