Zašto se za Valentinovo poklajanju baš ruže? Kriva je pjesnikinja koja je pogrešno shvatila jedan običaj

Pogrešan zaključan lady Mary Wortley Montagu u 18. stoljeću urezao se u tradiciju

FOTO: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Sredinom veljače izlozi i štandovi na ulicama vrve crvenim ružama uoči Valentinova. No znate li zašto se za Dan zaljubljenih poklanjaju baš ruže? Tradicija darivanja ovog cvijeća za Valentinovo ima nekoliko verzija.

Prema grčkoj mitologiji, prva crvena ruža je nastala kada je grčku božicu Afroditu ogrebao trn bijele, pa je od njezine krvi ruža postala crvena, pojašnjava za Reader’s Digest dr. Sara Cleto, folkloristica i suosnivačica Carterhaugh škole narodne baštine. “Drugi kažu da je prva crvena ruža izrasla na tlu gdje je umro Adonis, Afroditin ljubavnik, i gdje su pale boginjine suze”, dodaje.

Zašto baš ruže?

Značaj ruža kao simbola ljubavi popularizirala je u 18. stoljeću lady Mary Wortley Montagu, engleska pjesnikinja koja je bila u braku s britanskim veleposlanikom u Turskoj. Fascinirana tamošnjim “jezikom cvijeća”, prijateljima u Englesku slala je pisma u kojima je opisivala kako u Turskoj cvijeću dodaju simbolička značenja.

Međutim, Montagu je jedan detalj pogrešno protumačila, zaključujući da su u turskoj tradiciji ruže znak tajnih ljubavnih pisama i emocija. Ustvari se radilo o selamu, tradicionalnoj igri nastaloj u turskim haremima. Selam je bio izmišljeni jezik u kojemu je poruke ili stihove trebalo dešifrirati pogađanjem riječi koje se rimuju s određenim cvijećem ili nekim drugim predmetima, pojašnjava autorica bloga The smell of Roses.

”Taj je lokalni običaj više imao veze s rimovanjem riječi, nego sa značenjem samog cvijeća”, istaknula je Cleto. Ipak, s obzirom na to da je Montagu bila cijenjena pjesnikinja tog doba, njezin se pogrešan zaključak na kraju vrlo brzo uvriježio u Engleskoj. Od tada su crvene ruže postale čvrsto povezane s romantičnom ljubavi.

Crvena je najpoželjnija

Cleto objašnjava i da su crvene ruže najbolji poklon partneru za Valentinovo jer se ta boja povezuje sa strašću i ljubavi. “Dijelom je to vjerojatno zato što je crvena boja prije bila posebno skupa, teško ju je bilo nabaviti i ponekad se smatrala sinonimom bogatstva. Svi ovi čimbenici učinili su crvenu boju posebno poželjnom i luksuznom”, objasnila je.

Inače, prema podacima National Retail Federationa, samo u 2022. godini u SAD-u je potrošeno 23,9 milijardi dolara na Valentinovo, dok je prošle godine potrošnja dosegla čak 25,9 milijardi.