11 stvari koje bi vas mogle zanimati u priči o Microsoftu koji kreće u preuzimanje TikToka

Microsoftovo preuzimanje TikToka se doima neuobičajenim, no ipak je sasvim logično

FOTO: AFP/Telegram

Microsoftovo preuzimanje TikToka, na prvu, možda djeluje neobično. Microsoft u posljednje vrijeme nije briljirao na području proizvoda za privatne korisnike, pogotovo kada se sjetimo minulog Windows Phonea, streaming usluge Mixer i fitness narukvice Band. Microsoft je kompanija koja je poznatija po svojim alatima za produktivnost, poput Microsoft Office paketa, a u vrijeme koronavirusa, i Microsoft Teamsa.

No, preuzimanje TikToka Microsoftu bi pomoglo da njihovi trenutni proizvodi postanu popularniji, a istovremeno bi mogao ozbiljnije konkurirati YouTubeu i Facebooku. Microsoft se, kada je pokušao sam stvoriti društvenu mrežu, baš i nije proslavio. So.cl namijenjen studentima lansirali su 2012. godine i ugasili bez puno pompe 2017. godine. No, neke kompanije koje su preuzeli nastavile su svoj rast i razvoj nakon preuzimanja. Slično bi se moglo dogoditi i s TikTokom.

1. Koji je problem s TikTokom?

Posljednjih nekoliko tjedana, američki dužnosnici, među kojima je najglasniji američki državni tajnik Mike Pompeo, izražavali su zabrinutost oko sigurnosti TikToka. Pompeo je tako tvrdio da je TikTok ustvari špijunski alat kineske Komunističke partije. Predsjednik Donald Trump prošlog je tjedna najavio kako će u potpunosti zabraniti TikTok u Americi, a ubrzo nakon toga, počelo se pisati kako je Microsoft zainteresiran za preuzimanje.

Iz Microsofta su te tvrdnje potvrdili na svom službenom blogu pa su pojasnili da je njihov CEO Satya Nadella već razgovarao s Trumpom oko mogućeg preuzimanja. Trump je tada Microsoftu dao 45 dana da konkretiziraju dogovor, odnosno, do 15. rujna.

Stručnjaci za računalnu sigurnost tvrde kako se američka vlada pribojava da se TikTokom prikupljaju podaci i eventualno inkriminirajuće informacije o velikom broju američkih tinejdžera, kako bi ih se kroz par godina moglo ucjenjivati, ako se odluče raditi u sektoru računalne sigurnosti. Uz to, problematično je, tvrde stručnjaci, što aplikacija prikuplja osobne podatke koje bi u bilo kojem trenu mogla predati policiji ili drugim službama, ističe Yahoo Finance.

2. Što Microsoft točno preuzima?

Microsoft je na svom blogu pojasnio kako s kineskim ByteDanceom pregovaraju oko preuzimanja vlasništva i upravljanja poslovanjem TikToka za područje Amerike, Kanade, Australije i Novog Zelanda. Iz Microsofta za sada nisu detaljnije pojasnili kako će preuzimanje TikToka utjecati na njegove funkcionalnosti, no u blogu su napisali kako će ga “graditi na korisničkom iskustvu koje ljudi vole”.

3. Kako je Microsoftu dosad išlo s preuzimanjima?

Otkako je došao na čelo Microsofta, CEO Nadella imao je nekoliko uspješnih akvizicija. Još 2014. godine za 2,5 milijardi dolara kupili su gru Minecraft koja je do tada bio iznimno uspješan, a nakon preuzimanja, nastavila je svoj rast. Poslovnu društvenu mrežu LinkedIn kupili su sredinom 2016. godine za 26,2 milijardi dolara te ju dublje integrirali u svoj Office. Od tada, LinkedIn se pod vodstvom Microsofta uspio obraniti od konkurencije iz Googlea i Facebooka.

Jednako uspješno bilo je i preuzimanje GitHuba, stranice na kojoj developeri mogu podijeliti svoj kod i tražiti pomoć drugih developera u razvijanju svojih softverskih rješenja. Kroz GitHub, Microsoft je dobio uvid u to kako drugi developeri razvijaju svoj softver i kako odgovaraju na potrebe tržišta, objašnjavao je tada ZDNet. Ključna stvar za uspjeh ove tri kompanije nakon akvizicije bila je velika sloboda za vođenje tih kompanija. Jednostavno, Microsoft se nije previše miješao u razvoj i održavanje tih proizvoda, stoga se isto može očekivati i u slučaju TikToka.

4. Koliko će Microsoft platiti TikTok?

Trenutno nije poznato koliko bi Microsoft trebao platiti za preuzimanje poslovanja TikToka na području Amerike, Kanade, Australije i Novog Zelanda. No, analitičari pretpostavljaju da se radi o oko 50 milijardi dolara, piše CNN. Naime, na toliko se trenutno procjenjuje vrijednost cijelog TikToka.

Steve Ballmer, bivši Microsoftov CEO, u razgovoru za CNBC nije htio špekulirati o mogućoj cijeni preuzimanja, no kaže kako uspješnost preuzimanja ovisi o njoj. Preuzimanje je opisao kao “uzbudljivo” te je rekao kako je Microsoft sposoban boriti se sa svim preprekama koje će pred njih postaviti američka vlada. Priznao je da je Microsoft imao niz promašaja u potrošačkim proizvodima, no kaže da od njih ne trebaju odustati.

5. Što je Microsoftu donijela vijest o mogućem preuzimanju?

Nakon što je objavljeno da je Microsoft u ozbiljnim pregovorima oko preuzimanja, cijena dionice im je u ponedjeljak skočila za pet posto. Time je vrijednost kompanije skočila za 77 milijardi dolara, na ukupno 1,6 bilijuna. Microsoft je tako, prema podacima Market Insidera, u posljednjih godinu dana narastao za 35 posto.

6. Koliko će profitirati u budućnosti?

Direktor i analitičar Wedbush Securitiesa, Dan Ives, u razgovoru za CNBC izjavio je kako bi kupnjom TikToka Microsoft kroz tri godine mogao nadodati oko 200 milijardi dolara na svoju vrijednost. Ives predviđa da su šanse da Microsoft preuzme TikTok između 75 do 80 posto. Nadodao je kako Microsoft trenutno nema društvenu mrežu osim LinkedIna, stoga ne bi trebalo doći do nikakvih regulatornih problema zbog gušenja konkurentnosti na tržištu.

7. Zašto im je preuzimanje toliko bitno?

Microsoft bi preuzimanjem poslovanja dobio pristup golemoj količini korisničkih podataka. Digitalna agencija Wallaroo Media procjenjuje kako TikTok u Americi trenutno ima preko 70 milijuna aktivnih korisnika, dok u svijetu broje oko 800 milijuna. Brojke se čine golemima, no ipak, Instagram je veći. Diljem svijeta, Instagram ima preko milijardu korisnika, od kojih je 120,7 milijuna u Americi, prema podacima digitalne agencije Omnicore.

Dakle, premda postoje veće društvene mreže, Microsoft bi dobio veliku bazu podataka koju mogu iskoristiti u drugim proizvodima, tvrdi The Verge. Tako je Microsoft i ranije iskorištavao podatke korisnika gaming usluge Xbox Live, kako bi mogao razvijati bolje softverske i hardverske proizvode.

Microsoft trenutno ima golemu količinu podataka od poslovnih korisnika, no ipak im nedostaju podaci za obične korisnike. Microsoft bi s TikTokom dobio podatke o korisničkim navikama milijuna mladih ljudi, budući da im po podacima agencije Oberlo, 41 posto korisnika spada u dobnu skupinu između 16 i 24 godine.

8. Što bi sve mogli s pristupom velikom broju mladih?

Uz same podatke, Microsoft bi dobio i povlašteni pristup korisnicima TikToka. Mogli bi tako direktno reklamirati svoje laptope i tablete Surface te gaming konzole Xbox. Uz to, mogli bi stvoriti neke ekskluzivne integracije između svojih proizvoda. Google će za svoj cloud gaming servis Stadiu iskoristiti YouTube, nudeći dublju integraciju za primjerice prijenos snimaka igranja. Time će isključiti svog konkurenta na području prijenosa igranja igara, Amazonov Twitch. Microsoft bi tako za svoj xCloud gaming servis mogao iskoristiti TikTok, nudeći dublju integraciju.

Microsoft je pokušao napraviti i vlastitog konkurenta Twitchu, Mixer, no zbog iznimno niske popularnosti servisa, odlučili su ga ugasiti. Na koncu se Microsoft priklonio Facebooku te s njima dogovorio streaming prijenosa igara s xClouda. No, budući da su većina korisnika TikToka mladi ljudi, a istovremeno većina gledatelja prijenosa igara spada u jednaku dobnu skupinu, nije teško zaključiti da bi Microsoft na taj način mogao integrirati Xbox i TikTok.

9. Ako preuzimanje propadne, koje su moguće posljedice?

TikTok je u posljednje vrijeme postao iznimno utjecajna društvena mreža, pogotovo zbog svog algoritma prikazivanja novog sadržaja korisnicima. Približavaju se američki predsjednički izbori, a još uvijek nije sasvim jasno kako TikTokov algoritam bira koji će sadržaj prikazati korisnicima. Zbog toga neki analitičari sumnjaju da se TikTok može zlorabiti za utjecanje na glasače.

S Trumpovom nakanom da zabrani TikTok ne slaže se dio američke javnosti. Aplikacija je jedna od najpopularnijih među mlađom populacijom, stoga bi njeno zabranjivanje moglo loše utjecati na Trumpovu popularnost. Prema istraživanju analitičke tvrtke Morning Consult, trećina od 2200 (odraslih) ispitanika protivi se zabrani aplikacije. Neki analitičari tvrde kako bi zabrana TikToka mogla dovesti do mobilizacije mlađeg biračkog tijela, koje bi moglo otići u korist Trumpovog protukandidata, demokrata Joea Bidena.

10. Kako bi Trump uopće mogao zabraniti TikTok?

Jedno od pitanja koje se postavlja je na koji način bi Trump uopće mogao zabraniti TikTok. Jedna očita mogućnost je narediti Googleu i Appleu da uklone TikTok iz svojih trgovina aplikacija, čime će korisnicima onemogućiti skidanje aplikacije uobičajenim načinom. Postojeći korisnici neće dobivati notifikacije, niti će moći skidati updateove, no i dalje će imati aplikaciju na svom mobitelu.

Međutim, Google i Apple bi mogli onemogućiti i deinstalirati aplikaciju na mobitelima korisnika, koristeći mehanizam koji nazivaju “kill switch”. Korištenje takvog mehanizma bi sigurno napravilo probleme za Google i Apple, stoga BBC predviđa jednostavnije rješenje. Pružateljima internetskih usluga bi se moglo narediti blokiranje pristupa TikTokovim serverima. Time bi se onemogućilo korištenje TikToka i preko njihove internetske stranice, a ne samo aplikacija.

11. Hoće li Kina dopustiti preuzimanje?

Kina neće prihvatiti “krađu TikToka” i ima “mnogo načina za odgovoriti” ako će američka vlada prisiliti kupnju, kažu iz kineske vlade za državni China Daily. John Gruber, novinar i bloger koji je stručnjak za Apple, za WSJ je rekao kako je Kina pod time vjerojatno mislila na potencijalnu zabranu prodaje Appleovih proizvoda, budući da su Google i Facebook već zabranjeni.