11 iritantnih razloga zašto je Uber postao najuspješniji startup ikad

Do 5. obljetnice koju danas slavi Uber je digao vrijednost na 50 milijardi $

FOTO: AFP

Prije pet godina Travis Kalanick je u San Franciscu pokrenuo startup UberCab, jedan od masu biznisa koji su tada kretali s ambicijom da zarade na rastućoj horizontalnoj ekonomiji koja se razvijala na internetskim servisima. Kalanick je imao zgodnu aplikaciju koja je čovjeku omogućavala da pobjegne od uobičajenih problema s taksi službama u velikim gradovima. Svatko tko je želio voziti ljude, mogao se prijaviti na Uber kao vozač, dati podatke i otvoriti račun, a svatko tko se htio voziti trebao je samo dati broj kartice. Povezani preko jednostavne mobilne aplikacije, ljudi su sami organizirali prijevoz mimo taksti službi.

Uber je zapravo njegov osnivač Travis Kalanick

Servis je prvo lansiran u San Franciscu i za manje od godinu dana cijeli svijet je znao za Uber i za Travisa Kalanicka. Na scenu je došao neki genijalan, drski tip koji grize kao malotko koga smo vidjeli u novom valu američkih poduzetnika. Sad kad je veliki igrač, ima profesionalne PR-ovce koji su ga malo smirili, ali dok je počinjao, Kalanick se bio spreman potući za Uber, a borbenost mu je i trebala. Gotovo da nema velikog grada, od San Francisca do Londona, gdje vlasti nisu intervenirale zbog pobune taksista protiv Ubera. Mediji ga prate u stopu, zbog kontroverznih poslovnih praksi i incidenata koji se događaju s vozačima u Uberovoj rastućoj mreži. Ulagači ga nisu shvaćali ozbiljno prve tri godine. Ipak, Uber danas slavi petu godišnjicu kao jedna je od najvrućih kompanija u Silicijskoj dolini, vrijedna 50 milijardi dolara. Servis radi u 311 gradova u 58 zemalja i nedavno su potvrdili da planiraju doći i u Hrvatsku.

Uber raste brže nego Facebook u prvih 5 godina

facebook uber
Dobro, Facebook je uvelike i zaslužan što internetski servisi danas tako brzo rastu jer je na sharingu praktički stvorio novu ekonomiju. Činjenica je, međutim, da Uber raste kao malokoji startup i to uspijeva prenijeti u rast vrijednosti kompanje. U trećoj godini već su imali tržišnu vrijednost od 3,4 milijarde dolara, lani su nakon ulaganja od 5,9 milijardi digli vrijednost na 40 milijardi.
Prema posljednjim izvještajima, u zadnjoj rundi s oko 2 milijarde dolara ulaganja Uber vrijedi 50 milijardi dolara. Za usporedbu, Facebooku je trebalo tri godine da da dosegne milijardu dolara vrijednosti a u petoj godini to je digao do 15 milijardi dolara. Trebalo im je osam godina da dosegnu 50 milijardi dolara vrijednosti prije svog monstruoznog IPO-a od 100 milijardi dolara 2012. Danas Facebook vrijedi oko 225 milijardi dolara.

Kalanick je prije Ubera dva puta propao

scour
Prvi Kalanickog startup Scour bankrotirao je zbog tužbi filmskih i diskografskih kuća

Travis Kalanick nije uvijek obećavao. Kao i mnogi uspješni poduzetnici,biznis je naučio od mame, koje je radila marketing za trgovine. Kao klinac je prodavao Cutco noževe po kućama u predgrađu Los Angelesa gdje je odrastao. Prvu firmu osnovao je s 18 godina na pripremnom tečaju za državnu maturu. Firma se zvala New Way Academy.

Studirao je informatiku na UCLA i 1998. odustao da bi radio u startupu Scour, multimedijalnom peer-to-peer pretraživaču koji je osnovao s prijateljima s faksa, Michaelom Toddom i Vinceom Busamom. Živio je od socijalne pomoći i danonoćno razviao Scour, kojemu su anđeli ualgači bili roditelji i rođaci jednog od suosnivača. Scour je bankrotirao jer ih nekoliko filmskih i diskografskih kuća tužilo za 250 milijardi dolara.

Kalancik je nakon katastrofe sa Scourom pokrenuo tvrtku za mrežni softver RedSwoosh. Posvaćao se sa starim partnerom Michaelom Toddom. Poklopila ih je kriza nakon terorističkih napada 11. rujna, problemi u koje su upali zbog neplaćanja poreza na dohodak zaposlenicima i 2007. su prodali tvrtku Akamaiju za 23 milijuna dolara.

Kad je postao milijunaš, svoju vilu je pretvorio u neprekidnu tech-konferenciju

Kalanick je preko noći postao milijunaš i tako je i živio. Odmah je kupio golemu kuću, angažirao privatnog kuhara i proputovao svijet. Svoju kuću je zvao “jam pad” jer je htio da bude mjesto gdje će se poduzetnici iz tehnoloških okupljati i “jamati” poslovnim idejama. U kući su stalno bili tulumi, među redovnim gostimabili su marketinški mogul Gary Vaynerchuk i osnivač Boxa Aaron Levie.

Uber je izmislio usred noći na Trocaderu

kalanick pariz
Uber je izmislio 2008. u Parizu. S prijateljem je bio na LeWeb konferenciji i napravili su kardinalnu grešku, mislili su da će naći taksi u centru Pariza u subotu navečer. Dok su satima čekali na Trocaderu, njegov prijatelj je rekao: “Zamisli da stisneš gumb na iPhoneu i stvori se taksi”Iste noći Kalanick je imao koncept. Servis koji nudi jeftiniji prijevoz limuzinama jednim klikom.

Prva Kalanickova funkcija bila je ‘mega savjetnik’

ryan graves
Ryan Graves (drugi slijeva) stvorio je od Ubera ozbiljnu kompaniju a Kalanick je zatim preuzeo njegovo mjesto

Prvu verziju Ubera razvili su Garret Camp, Oscar Salazar i Conrad Whelan. Zvao se UberCab i nudio je prijevoz limuzinama. Kalanick je bio “mega savjetnik” a ponekad je tvrdio i da je “glavni inkubator”. S UberCabom, za 1,5 puta veću cijenu od taksija ljudi u San Franciscu SMS porukom ili pritiskom na gumb mogli nsu aručiti automobil u San Franciscu.

Početkom 2010. u startup je došao Ryan Graves i uskoro postao generalni direktor. UberCab je lansiran u lipnju 2010. u San Franciscu. Bio je veliki hit, ali investitori se baš nisu otimali za njih. U ljeto te godine, skupili su 1,25 milijuna seed investicija od First Round Capitala, Kalanickova prijatelja Chrisa Sacce i suosnivača Napstera Shawna Fanninga. Kalanick je u prosincu postao generalni dirketor, a Graves izvršni direktor, obojica su tvrdili da je smjena prošla prijateljski. Ryan Graves danas vodi Uberove globalne operacije i postao je milijarder.

Dok je razvijao Uber Kalanicka su izdržavali roditelji

kalanick roditelji
Prve korisnike Ubera vozili su Don i Bonnie Kalanick

Travisovi roditelji Don i Bonnie Kalanick bili su “nulti vozači” Ubera kad je osnovao tvrku. S dva propala biznisa, Kalanick se nije mogao smiriti jer je bio rođeni poduzetnik. Sav novac koji mu je ostao uložio je u pokretanje Ubera i tri godine živio kod roditelja koji su ga hranili, oblačili plaćali mu režije. On tvrdi da je Uber zato uspio. “Ginuo sam za taj posao. Kakav izbor sam imao? U 30tima, bez centa u džepu, starci su me hranili. Mogao sam samo gore, ili se ubiti.” ispričao je Michaelu Arringtonu na jednoj TechCrunch konferenciji.

Zaposlio je šefa Obamine kampanje kao lobista

kalanick lobist
David Plouffe brine se za Uberove probleme sa zakonodavstvom

 

Nakon uspjeha u San Franciscu Uber se brzo proširio na druge američke gradove. Već u svibnju 2011. vozio je u New Yorku i taj je grad danas jedno od njegovih najvećih tržišta s više od 82.000 vožnji dnevno. Šest mjeseci nakon New Yorka stigli su u Europu, prvo u Pariz. Zbog problema sa širenjem zaposlili su lobiste, među ostalima i Davida Plouffea koji je vodio predsjedničku kampanju Baracka Obame 2008. Stalno eksperimentiraju s proširenjima servisa. U Santa Monici preko UberFRESHa može se naručivati dostava hrane a usluga se proširila na New York kao UberEATS i dodan je Uber Rush koji radi kao kurirska služba.

Kalanick obožava Ayn Rand, a njega ne voli nitko

Kalanick je arogantan, kompulzivan i brutalan na riječima. U kolijevci libertarijanstva u Silicijskoj dolini za sve ostale on je ultra-kapitalist. Uber, primjerice, utrostruči cijene u prometnim špicama i za lošeg vremena. Kalanick kaže da tako želi potaknuti više vozača da iziđu na ulicu kad ih ljudi trebaju, ali nikome dosad nije uspio prodati tu tezu.

Salman Rushdie na Twitteru je to prozvao “ciničnim deranjem” putnika, a imidžu Ubera nije pomogla ni Kalanickova profilna fotka na Twitteru-naslovnica knjige “Fountainhead” Ayn Rand, heroine američkog laisser-faire kapitalizma. Kalanick tvrdi da je to “genijalna knjiga” koja ga je inspirirala u životu ali ju je ipak zamijenio na Twitteru. slikom Alexandera Hamiltona, oca američke ekonomije i prvog tajnika državne riznice čije su ideje ugrađene u Ustav SAD-a. Kalanicka fascinirao što je poginuo u dvoboju i što je, poput ostalih tvoraca američkog ustava “morao gristi, kao poduzetnik, jer je stvarao zemlju. Whoa, kako cool.”

Svojoj djevojci Gabi Holzwarth spasio je život

kalanick cura
Kalanick s partnericom Gabi Holzwarth i njezinim terapijskim psom

Kalanick nije najomiljeniji čovjek u biznisu, ali njegovi suradnici se kunu da Uber može zahvaliti svoj uspjeh samo tom nemogućem karakteru. Njegova partnerica nedavno je otkrila da se iza nemoguće vanjštine krije čovjek pun ljubavi. Cijenjena violinistica Gabi Holzwarth u svom je članku na Mediumu, nakon jednog incidenta na TechCrunchu u kojemu je bila žrtva, otkrila da pati od poremećaja prehrane zbog teškog djetinjstva.

Holzwarth je gotovo cijeli život patila od poremećaja prehrane koji nije mogla izliječiti jer je bio posljedica puno dubljih trauma koje je proživjela zbog odrastanja u brutalnom obiteljskom nasilju. “Borila sam se s poremećajem prehrane koji mi je uzeo 10 godina života i umalo me ubio”, rekla je kasnije Business Insideru. “Travis je bio moja stijena. Toliko mi je pomogao da sam prvi put pomislila da se mogu izliječiti.” Kad je započela vezu s Kalanickom rekla mu je da ima nekih problema li je prešutjela da boluje od teške bulimije koja se stalno vraća.

Bila je izgubila sve prijatelje i počela je gubiti angažmane zbog slabosti. Odlučila je potražiti pomoć. “Rekla sam mu sve a on je rekao da ćemo to pobijediti zajedno. Jurio je kući svaki dan, i kad je bio u totalnoj ludnici na pozlu, došao bi doma ako sam ga trebala” rekla je. Počela je pisati postove na Facebooku i dobila podršku stotina ljudi. Arianna Huffington vidjela ih je i zamolila je da počne pisati o svojim iskustvima na Huffington Postu. Holzwarth je nakon tri mjeseca s Kalanickom počela je oporavak i ozdravila.

Uber špijunira i ucjenjuje novinare koji ga kritiziraju

sarah lacy
Sarah Lacy, novinarka portala Pando Daily detaljno je opisala kako su je ucjenjivali iz Ubera

Već su same pobune taksista u gradovima u koje su dolazili bile dovoljne za loš PR. Kad se usluga počela širiti, počeli su problemi s kvalitetom. Ljudi su se žalili na loše vozače, zapuštene automobile, nesigurnost. Kontrola kvalitete danas je uz širenje glavna preokupacija Ubera. Jedan od direktora, Emil Michael, lani ih je uvalio u nove nevolje. Na jednom skupu utjecajnih figura američkog biznisa rekao je kako Uber teoretski može iskopati sve privatne informacije o svim novinarima koji ih kritiziraju. Priču je prvi objavio glavni urednik BuzzFeeda Ben Smith, a u središtu kontroverze uskoro se našla novinarka portala Pando Daily Sarah Lacy koja je optužila Uber da joj je prijetio. Nastao je kaos. Kalanick još nije uspio uvjeriti američku javnost da nema tajni program špijuniranja, a od tog je skandala počeo i jako paziti što priča u svakoj prilici.

Krajem 2014. senator Al Franken, predsjednik Senatskog pododbora za Privatnost, tehnologiju i zakonodavstvo u otvorenom pismu Kalanicku izrazio je svoju zabrinutost za zaštitu privatnosti Uberovih korisnika. Kad je Uber počeo tvrditi da njihovi vozači zarađuju i do 90.000 dolara godišnje, vozači su ga tužili tvrdeći da ih nezakonito vode kao vanjske suradnike a trebali bi biti zaposleni.