7 ključnih stvari o drami koja nastaje oko spajanja Fiat Chryslera i General Motorsa

GM je dvaput odbio, očekuje se da će Fiat Chrysler ići u neprijateljsku ponudu

Mnogi su u autoindustriji okretali očima kad je direktor Fiat Chryslera Sergio Marchionne krajem travnja predstavio svoje “ispovjesti ovisnika o kapitalu”. Bila je to provokativna prezentacija koja je trebala potaknuti raspravu o nužnosti okrupnjavanja u globalnoj autoindustriji, ali nitko nije baš mislio da krenuti u akciju potaknut Marchionneovim procjenama.

Neki su čak tvrdili da Marchionne zapravo poručuje da je spreman prodavati Fiat Chrysler, iako bi to bilo suludo nakon mučnog procesa u kojemu su 2009. spojili dvije kompanije. Fiat Chrysler još je početkom godine General Motorsu poslao ponudu za spajanje, ali ju je direktorica Mary Barra odbila. Prošlog tjedna, komentatori su na internetu počeli pisati kako bi Marchionnea ipak trebalo shvatiti ozbiljno, a jutros je izišla vijest da je Fiat Chrysler kao savjetnike u spajanju angažirao je UBS banku, a General Motors Goldman Sachs i Morgan Stanley.

Cijenjeni analitičar Max Warburton koji godinama prati baš Marchionnea, prošlog tjedna objavio je bilješku u kojoj prognozira da će Marchionne ići u neprijateljsku ponudu. “Mehanika ovakve ponude izgleda ambiciozno, ali u stvari je riječ o potezu bez presedana. Prodati nešto takvo dioničarima, sindikatima i antimonopolskim agencijama je krajnje složeno. Ali događale su se i čudnije stvari” napisao je Warburton. Ovo su najvažnije činjenice u sagi koja upravo počinje.

Direktorica GM-a dvaput je odbila spajanje

Direktorica GM-a Mary Barra početkom godine je odbila ponudu za spajanje s Fiat Chryslerom koju joj je Sergio Marchionne poslao mailom, a početkom tjedna ponovno je izjavila da je takva kombinacija ne zanima. Poznat kao izrazito sklon riziku, Marchionne je nastavio razvijati plan spajanja i lobirati među dioničarima GM-a da dovuku upravu na pregovore, tvrde izvori koje citira Business Insider.

Obje tvrtke angažirale su velike banke kao savjetnike

Potpredsjednik GM-a Tony Cervone izjavio je nedavno da je njegovoj kompaniji “nezamislivo da ne razgovara s brojnim savjetnicima o normalnim poslovnim operacijama” ali da nema namjeru novinarima nabrajati o čemu razgovaraju. To je bio odgovor na pismo namjere koje su poslali Goldman Sachsu oko savjetovanja u spajanju s Fiat Chryslerom i shvaćen je kao potvrda.
Goldman Sachs koji je bio Fiatov savjetnik u mnogim operacijama u prošlosti, General Motors angažirao je u veljači kako bi se obranio od Marchionneovih neizravnih pritisaka. Sam Fiat Chrysler radi sa švicarskom bankom UBS na razvoju strategije, a obitelj Agnelli, koja još ima 30 posto udjela preko investicijske tvrtke Exor, koristi savjetničke usluge Lazarda. Nijedna banka nije htjela potvrditi da baš radi na mergeru s GM-om.

Marchionne je spreman za neprijateljsku ponudu

Marchionne vodi pravu kampanju za okrupnjavanje u autioindustriji jer smatra da je ono nužno da bi se smanjili ograničavajući kapitalni troškovi. I njegova konkurencija muči se s rastućim troškom proizvodnje. Troškovi najviše skaču zbog pritiska da razvijaju ekološki prihvatljivije automobile i ugrađuju kompleksne nove tehnologije poput robotike i tehnologije šestog čula, kako bi vozila bila sigurnija. Mnogi se boje da automobilsku industriju čeka novi pad koji će im smanjiti vrijednost kompanija, pa misle da Fiat Chrysler neće imati novu priliku za spajanje ako propusti ovu.

Fiat je ograničen u financijama za ovo spajanje

Fiat Chryslerov problem je što je puno manji od General Motorsa čija je tržišna vrijednost 57 milijardi dolara a godišnji prihodi oko 156 milijardi dolara. Fiat Chrysler je sedmi najveći proizvođač automobila na svijetu, vrijednost kompanije je 20 milijardi dolara, godišnji prihodi 96 milijardi dolara a dug od 8,6 milijardi eura jedan od najvećih u industriji. Većina vrijednosti kompanije povezana je s Ferrarijem kojega Marchionne zove “fenomenalnom mrkvom” za ulagače.

Obitelj Agnelli želi manjinski udio, bave se Ferrarijem

Izvori na koje se pozivaju američki mediji tvrde da spajanje s GM-om neće uključiti Ferrari jer obitelj Agnelli želi zadržati kontrolu nad luksuznim segmentom i nastaviti pripreme za Ferrarijev izlazak na burzu najavljen za sredinu listopada. John Elkann kao predsjednik Fiat Chryslera želi zadržati manjinski udjel u novoj kompaniji koja će nastati spajanjem.

Bankari koji ovih dana komentiraju ovu priču, kažu da bi Fiat Chrysler trebao zadržati sadašnju vrijednost dionica u pregovorima s GM-om.Nova zajednička kompanija mogla bi podijeliti visoke troškove razvoja i izbaciti ekološki prihvatljivije i tehnološki naprednije automobile.

General Motors nema većinskog vlasnika

General Motors nema većinskog vlasnika, hedge fondovi kontroliraju 6 posto udjela, a največi pojedinačni dioničar je Brock Capital Grupa s 8.7 posto udjela. To je fiducijarni fond koji upravlja udjelima za United Auto Workers, zakladu za zdravstveno osiguranje umirovljenih radnika autoindustrije. Analitičari najavljuju da će sindikati na spajanje Fiat Chryslera i General Motorsa gledati s velikim nepovjerenjem zbog mogućnosti dijeljenja otkaza. Greenlight Capital od veljače ubrzano kupuje dionice GM-a i stigli su do gotovo do 9,5 milijuna što ih svrstava među veće dioničare.

Dioničari će tražiti najmanje 35 posto premije

Očekuje se da će dioničari GM-a tražiti 35 posto premije na tržišnu vrijednost kompanije, što znači da bi Fiat Chrysler morao platiti oko 77 miljardi dolara u slučaju neprijateljske ponude, a dioničari bi tražili i veću isplatu. Kompaniju bi to financijski jako iscrpilo, zato malotko očekuje da će Marchionne baš ići do kraja ako GM bude pružao veliki otpor, ali očekuju dosta jak pritisak. Elkann je u svibnju najavio da će Fiat “postupati odlučno” ako nađe “smislenu” metu. Banke su u svakom Marchionneovu poslu imale veliku ulogu.