Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

A380, najveći putnički zrakoplov na svijetu, izdržao je samo 14 godina. Airbus ga prestaje proizvoditi

Čuveni avion zapravo nikada nije postao veliki tržišni hit

ZADNJA IZMJENA: velj 14, 2019

Airbus, najveći europski proizvođač zrakoplova, objavio je danas da prestaje s proizvodnjom svog A380. Pomalo ironično, Airbus je zabilježio rekordan profit prošle godine te je ranije najavio kako će povećati proizvodnju zbog snažnog rasta u globalnoj avioprijevozničkoj industriji. Naravno, tim potezom su htjeli parirati i američkom rivalu Boeingu. No, unatoč svemu, A380, koji je prvi put poletio 2005., a 2007. je ušao u opticaj, nikada nije postao veliki tržišni hit, što je dovelo do njegovog neobično kratkog životnog vijeka.

Službeno, proizvodnja prestaje 2021. godine nakon što je Emirates Airlines smanjio svoju narudžbu za 39 zrakoplova. Umjesto njih, dubajski nacionalni avioprijevoznik kupit će 40 komada A330neo, te 30 komada A350 zrakoplova, koje također proizvodi Airbus. “Zbog njihove odluke nemamo značajniju količinu narudžbi za A380, zbog čega nam se ne isplati proizvodnja”, izjavio je Airbusov šef Tom Enders.

Miljenik nekih putnika

U 2000. godini, Airbus je donio odvažnu i riskantnu odluku, te je uložio više od 10 milijardi dolara u projekt iz kojeg je nastao A380, opremljen s čak 555 putničkih mjesta. Cilj im je bio nadmašiti dotadašnjeg kralja avioindustrije, Boeingovog 757, odnosno, jumbo jeta, koji je poletio prije čak 50 godina. Problemi u razvoju doveli su i do problema u prikupljanju inicijalnih narudžbi.

Putnici su inače obožavali A380 zbog uglavnom prostranih kabina i tišine leta. Međutim, avioprijevoznicima je bio problem popuniti te ogromne avione s putnicima, što je naravno, ugrozilo njihov profit od pojedinih letova. Zbog toga su na tim rutama radije postavljali druge manje avione sposobne za letove na duge relacije, poput Boeinga 787 Dreamliner i Airbus A350.

Prošle godine samo 12 komada

Boeingov 747 je također postao manje popularan zrakoplov za avioprijevoznike, no ne tako naglo poput A380. Američki Boeing je najavio kraj proizvodnje za 747, koji se u posljednje vrijeme ionako koristi više za teretni prijevoz, umjesto za putnički. On će posljednji put izaći iz tvorničke hale 2022. godine.

Airbus je nekada imao grandiozne planove o proizvodnji 40 komada A380 godišnje, što nikada nisu postigli. Proizvodnja je jednom skočila na 30 komada, no od tada je osjetno padala. Airbus je prošle godine napravio samo 12 primjeraka. Američki avioprijevoznici nisu nikada kupovali A380, a prijevoznici poput Lufthanse, Air Francea i Qantasa su konstantno smanjivali narudžbe. Virgin Atlantic, jedan od prvih kupaca, otkazao je svoju narudžbu još dok nije niti preuzeo svoj primjerak.

Slijede otkazi?

Prošloga tjedna, Qantas je i službeno otkazao svoju narudžbu za još osam A380, koju su inače predali još 2006. godine. Singapore Airlines, aviokompanija koja je prva na svijetu u pogon pustila A380, odlučila je umiroviti svoja dva prva primjerka A380. Oni se trenutno nalaze u Francuskoj, te se prodaju kao sekundarne sirovine. Međutim, Emirates će preuzeti još 14 A380 prije kraja proizvodnje, a kažu da će ih letjeti do 2030. godine. Oni su inače kupili 123 komada, što je oko polovica proizvedenih A380.

Zbog kraja proizvodnje, oko 3500 ljudi koji rade u Airbusu bi moglo ostati bez posla u sljedeće tri godine. Airbusu proizvodnja raste, budući da su najavili da će ove godine proizvesti između 880 i 890 primjeraka, što je značajniji rast spram 800 komada prošle godine.

Ivan Luzar
Telegram autor
905 članaka Više o autoru
Više s weba