Nekad je nužno odabrati stranu

Adele je bez streaming servisa oborila sve rekorde prodaje. Što to znači za Apple Music, Spotify i Deezer?

Možda smo prerano zaključili da je streaming jedina budućnost diskografije

FOTO: AFP

Britanska pop diva Adele je nakon tri godine pauze s albumom “25” za samo četiri dana oborila rekord prodaje u prvom tjednu. Prodano je 2.43 milijuna primjeraka. Prema Nielsenovim podacima dosad ga je, nažalost, s 2.41 milijun primjeraka držao N Sync s albumom prigodnog imena “Sales”.

Video za single “Hello” postao je bizaran kulturološki fenomen koji je briljantnim skečom nedavno okrunio Saturday Night Live. No to nije najzanimljivije u priči o velikom povratku Adele.

Najzanimiljivije je to što do objave njezina albuma “25” nije bilo nikakvog spora o smjeru u kojem se diskografska industrija kreće prema budućnosti. Streaming. Kakvi god bili stavovi o toj dubinskoj promjeni, neke su se stvari podrazumijevale. Prva je da će fizička prodaja glazbe prije ili kasnije postati irelevantna i pretvoriti se u nišno tržište poput vinila, a druga da će streaming i download postati prava industrija glazbe.

Adele je pola svih albuma prodala u trgovinama

Čak ni Apple nije odolio trendu rasta streaminga. Kad su 30. lipnja pokrenuli svoj servis Apple Music prigovarali su im da su zakasnili, jer je download glazbe na kojemu je nastao iTunes već neko vrijeme u padu. Onda se vratila Adele. Od rekordnih 2,43 prodanih primjeraka u prva četiri dana nakon izlaska, polovica je prodana fizički. Najviše ih se prodalo u američkom trgovačkom lancu Target.

https://twitter.com/janicebmin/status/669238246027595776

Druga polovica prodana je prek odigitalnog downloada, najviše preko Appleova iTunes. Gdje je streaming? Adelini menadžeri odlučili su da album neće distribuirati preko streming servisa i ostavili su Apple Music, Spotify i Deezer na suhom. Svojedobna odluka Taylor Swift da, nezadovoljna politikom plaćanja tantijema, povuče svu svoju glazbu sa Spotifyja pala je u sjenu. Ovo je bio odvažniji potez.

Je li Adele ugrozila rast streaming servisa

Nakon što je Adele porušila sve rekorde bez podrške streaming servisa, ljudi u diskografskoj industriji počeli su se pitati jesu li njihove pretpostavke da streaming preuzima njihov biznis bile točne. Direktor Deezera za Sjevernu Ameriku Tyler Goldman istaknuo je da će, budu li i druge zvijezde slijedile Adelin primjer, rast streaming servisa doći u ozbiljno pitanje.

Kad je Apple pokretao Apple Music, planirali su sve fokusirati na pretplatu za slušanje glazbe i oko toga izgraditi cijeli glazbeni ekosustav koji će povećati lojalnost korisnika. Potrudili su se dovesti najveće zvijezde i napravili Apple Music Connect, hibrid Sound Clouda i klasične društvene mreže na kojemu su htjeli jače povezati autore i publiku. Adele je pokazala da joj ne treba podrška velikih kompanija jer sama komunicira s publikom pa sve više komentatora dovodi u pitanje i Appleovu strategiju ekosustava.

Zašto drugi glazbenici vjerojatno neće slijediti Adele

Cijela ta priča ima i drugu stranu. Adele je izbjegavajući streaming ozbiljno riskirala ali zato što ona to može, za nju to nije bio veliki rizik kakav bi bio za, recimo, Nicki Minaj ili Katy Perry. Adelini menadžeri znali su da za nju potezi koji idu protiv trendova industrije funkcioniraju dobro jer ima posebnu vrstu obožavatelja koji su to žele i potpuno su lojalni.

Drugi glazbenici znaju da s njima to ne mora biti tako i vrlo vjerojatno neće izbjegavati streaming kad budu izbacivali nove albume. Nadalje, Adele dosta dugo nije objavljivala ništa novo. Ljudi su se zaželjeli njezinih pjesama nakon albuma “21” koji je izišao još 2011. Megahit s tog albuma “Rolling in the Deep” već se više gotovo i ne može čuti na radiju. Publika je imala dovoljno vremena da se počne pitati što je s Adele, još se sjećala fenomenalnog “21” i to je sigurno doprinijelo uspjehu.

Streaming servisima ide sasvim dobro

Što se streaming servisa tiče, njima ide sasvim dobro. Deezer je nedavno zbog niza problema odustao od izlaska na burzu, ali kad dotjera svoj poslovni model mogao bi ponovno početi rasti. Apple Music je nakon besplatnog početnog perioda zadržao je 6,5 milijuna pretplatnika, to je gotovo 60 posto ljudi, impresivna brojka.

Još ih je 8,5 milijuna na besplatnom probnom periodu i ako ponove stopu zadržavanja Adele im i dalje neće značiti puno jer će do kraja godine imati 116 milijun korisnika. S pretplatom od 9,99 dolara mjesečno i nešto popusta na obiteljske pakete, to je više od 1 milijardi dolara prihoda. Spotify nakon besplatnog probnog perioda kao pretplatnike zadrži 40 posto novih korisnika.

Sad su negdje na 75 milijuna aktivnih korisnika i 20 milijuna pretplatnika. Budući da je to tek četvrtina ukupnog broja, imaju ozbiljan problem i rade na poboljšanju omjera. Pandora, koja je prije Applea uvela model stvaranja ekosustava oko servisa, pokazala je da je to zasad najbolji način da platforma postane uspješna. Odluke pojedinih glazbenika nisu presudne.