Amazon priprema vlastite robne marke za hranu i deterdžente, i to bi mogla biti apsolutna revolucija

Amazon se sprema za ulazak na tržište od 80 milijardi dolara

Washington Post owner Jeff Bezos looks on during the inauguration of the Washington Post Headquarters on January 28, 2016 in Washington, DC.  / AFP PHOTO / Mandel Ngan
FOTO: AFP

Amazon priprema lansiranje vlastitih robnih marki u nizu kategorija, od prehrambenih proizvoda poput grickalica do kućanskih potrepština poput deterdženta, otkriva Wall Street Journal. Robne marke posljednjih su godina postale globalne popularne, od lanaca poput američkog Walmarta do supermarketa prisutnih u Hrvatskoj poput Konzuma, Bille i Lidla.

Amazonovi brendovi zvat će se Happy Belly, Mama Bear, Wicked Prime i Presto. Happy Bell, tvrdi WSJ, bit će linija prehrambenih proizvoda poput orašastih plodova, čaja i ulja i slično. Pod brendom Wicked Prime nudit će grickalice, a Mama Bear je brend za liniju proizvoda za djecu (Re/Code je još u veljači izvijestio da Amazon radi istraživanje kako će ljudi reagirati na dizajn i ime brenda Mama Bear), a u pripremi je još Presto!, linija higijenskih kućanskih potrepština poput deterdženta za pranje rublja.

Specijalna privilegija za Amazonove članove

Na tržištu bi se trebali naći krajem ovoga mjeseca ili početkom sljedećeg, a bit će dostupni isključivo Amazonovim pretplatnicima, odnosno članova takozvanog Amazon Prime paketa. čiji se broj početkom godine, prema nekim procjenama, popeo na više od 50 milijuna. Još nije poznato po kojim će se cijenama proizvodi prodavati.

Amazon već duže vrijeme eksperimentira s vlastitim robnim markama. S pelenama su pokušali još krajem 2014. godine, s brendom Amazon Elements po vrlo prihvatljivoj cijeni, no zbog greške u dizajnu pelene su nakon samo dva mjeseca povučene iz prodaje. Osim toga, prošle su godine lansirali nekoliko vlastitih linija odjeće i obuće.

Tržište od 80 milijardi dolara godišnje

Međutim, ovo je prvi Amazonov pokušaj ulaska na tržište prehrambenih proizvoda. I taj plan apsolutno ima smisla i ogroman potencijal. Prema podacima koje je prikupila statistička kuća Statista, vrijednost globalnog tržišta prehrambenih proizvoda prošle je godine iznosilo 2,14 trilijuna dolara. Samo u Sjedinjenim Američkim Državama, koje su i dalje osnovno Amazonovo tržište, tržište privatnih robnih marki teško je 80 milijardi dolara.

Ljudi su sve više počeli koristiti e-commerce platforme za obavljanje tjednog shoppinga, a Amazon koji već godinama prodaje prehrambene proizvode drugih brendova leži na ogromnoj količini podataka o navikama i potrebama potrošača i kupaca. Re/Code piše da će se cjelokupni rast u retailu događati u online trgovini, odnosno na Amazonovom terenu. Osim toga pola od ukupnog rasta online trgovine u Americi otpada na Amazon.

Ovaj potez istovremeno omogućava Amazonu jačanje Amazon Primea, pretplatničkog paketa koji za 99 dolara godišnje korisnicima nudi neograničene besplatne dostave i dodatne pogodnosti. Članovi Amazonovog Prime programa aktivniji su i vjerniji u odnosu na kupce koji se nisu pretplatili na Prime, a Amazon širenjem ponude njihovu vjernost može samo pojačati i navesti ih da potroše više novca. Također, Amazonove robne marke imat će veću profitnu maržu, pošto će ih sam Amazon moći kvalitetno reklamirati, bez skupih kampanja.

Postoje određeni rizici

Proizvodnja hrane prilično je sklizak teritorij, pogotovo kada ovisite o drugim proizvođačima i ne utječete izravno na kontrolu kvalitete. Amazon si ne može dopustiti da lansira neki prehrambeni proizvod koji će se pokazati kao nedovoljno kvalitetan, kao što mu se dogodilo s pelenama Elements. Bilo kakvi opozivi prehrambenih proizvoda povezanih s kvalitetom namirnica ili zdravljem kupaca, vjerojatno bi napravili popriličnu štetu Amazonovom biznisu.

Ipak, uspješna egzekucija ovog plana mogla bi donijeti ozbiljne promjene u omjerima snaga na tržištu između online i klasičnih trgovina u korist Amazona i ulazak u eru dominacije ne samo online shoppinga nad tradicionalnim način kupovanja, nego i dominacije Amazona kao prvog i najjačeg u tog segmentu.