Nekad je nužno odabrati stranu

Analiza: zašto su Facebookove dionice doživjele takav krah na burzi? Tri su ključna razloga

Zuckerberg troši milijarde na koncept metaversea, no ideja je još jako daleko od stvarnosti

Kvartalni rezultati Meta Platformsa, matične kompanije društvene mreže Facebook očito su šokirali ulagače. Dionice Mete, nakon objave rezultata, pale su za nevjerojatnih 25 posto, maltene kao da ulagači očekuju bankrot kompanije, a tržišna kapitalizacija smanjena je za oko 230 milijardi američkih dolara.

Naime, Facebook, koji je glavna platforma unutar Mete, postao je manje atraktivan mlađoj populaciji koja se okreće Tik Toku, te je pitanje je li ovo početak dugoročnijeg negativnog trenda. Je li Facebook dosegnuo svoj maksimum što se tiče broja korisnika, što bi se onda u budućnosti moglo odraziti i na financijske rezultate.

Analitičari snižavaju očekivanu cijenu dionice

Drugi problem za Facebook su promjene u Appleovom operativnom sustavu, koje se odnose na privatnost korisnika. Promjene koje je Apple uveo onemogućavaju aplikacijama da bez dopuštenja prate korisnike, što negativno utječe na prihode od oglašavanja Facebooka.

Analitičari su, nakon rezultata, uglavnom korigirali ciljne cijene Mete – na niže – pa je tako investicijska kuća Barclays ciljnu cijenu snizila s 420 na 335 dolara. Analitičari BMO Capital Marketsa snizili su ciljnu cijenu s 425 na 290 američkih dolara. U trenutku pisanja teksta cijena dionica Mete iznosila je oko 235 dolara, što je pad za oko 1,9 posto u odnosu na jučer i pokazuje određenu stabilizaciju nakon šoka u četvrtak.

Ulagači (pre)burno reagirali na izvješće

Usprkos tome što je Meta u posljednjem tromjesečju pad aktivnih dnevnih korisnika, s 1,930 na 1,929 milijardi, i pad neto dobiti na 10,28 milijardi dolara, kada se malo dublje zaviri u brojke, čini se da su ulagači ipak malo preburno reagirali na ovo izvješće. Naime, prihod Mete porastao je za 20 posto u odnosu na zadnji kvartal 2020. godine, na 33,7 milijardi dolara, dok je prihod od oglašavanja u plusu za 19,5 posto te je iznosio 32,4 milijarde dolara.

Analitičar MarketWatcha Philip van Doorn analizirao je podatke za posljednjih deset godina, odnosno četrdeset kvartala, te je uočio da kroz cijelo to vrijeme Meta, odnosno ranije Facebook, ima vrlo konzistentan i snažan rast prodaje po kvartalima u odnosu na ista razdoblja prethodnih godina.

Ulagače dugoročno brine Metaverse, na koji se troše milijarde

Minimalni kvartalni rast prodaje u odnosu na prethodnu godinu u posljednjih četrdeset kvartala iznosio je, prema njegovoj analizi 10,7 posto. Dvoznamenkasti rast prodaje kroz posljednjih četrdeset kvartala imaju, još samo tri kompanije iz sastava S&P 500 indeksa – Salesforce, Amazon i Fortinet.

Ipak, ono što dugoročno brine ulagače jest Zuckerbergov projekt Metaverse, koji je jako daleko od realizacije, dok istovremeno na njega troši milijarde. Naime, Facebook Reality Labs koji se bavi razvojem tehnologija virtualne stvarnosti u posljednjem kvartalu prošle godine imao je prihode od 877 milijuna dolara, što se uglavnom odnosi na Oculus, njihov naglavni set za virtualnu stvarnost, dok je istovremeno operativni gubitak iznosio 3,3 milijarde dolara. Za cijelu prošlu godinu operativni gubitak iznosio je 10,2 milijardi dolara, a prihod oko 2,3 milijarde.

Zuckerberg ima ideju stvaranja virtualnih svjetova kojima će se moći pristupiti kroz Facebook i Instagram, te, kako je istaknuo u četvrtak u razgovoru s analitičarima, smatra da će to korisnicima omogućiti još bogatije društveno iskustvo, kroz povezivanje s prijateljima u Metaverseu.